Skip to main content
Vraag

Glasvezel 1000Mbit/s schakelt terug naar 100Mbit/s (glascontact wanddoos voelt warm aan)

• June 26, 2026
  • 11 reacties
  • 73 keer bekeken

Een paar jaar terug is ook eindelijk hier in het hoge Noorden glasvezel aangelegd. 

Heb het KPN pakket 1000/1000Mbit/s. Overal ligt degelijke CAT6 kabel en tot op heden werkte dit ook allemaal prima. 

Maar sinds een paar dagen voelde ik gewoon dat er iets aan de hand was met de snelheid. Dus Speedtest.net erbij, snelheid testen, en de snelheid bleef hangen op maximum 100Mbit/s. Ik checkte zowel de glasvezelwandcontactdoos als het modem, en het viel me op dat het wandcontactdoosje warm was. Niet heet, maar wel warm. Ik heb uit bronnen vernomen dat:
1. Dit kastje hoor helemaal niet warm te zijn.
2. Dat dit kastjes wel zo vrij mogelijk moet hangen, ventileren
3. Dat dit kastje niet blij wordt van temperaturen boven de 25 graden.

Aangezien de temperaturen in onze woonkamer soms oplopen tot 30 graden en het kastje helemaal in hoek bij de grond zit gemonteerd half achter het gordijn, heb ik het sterkte vermoeden dat warmte de oorzaak is. Ik heb de omgeving rondom het kastje wat ruimer gemaakt, het gordijn aan de kant geschoven en de ventilator er op gericht. De snelheid bleef stabiel op 1Gbit/s. 

Maar nu, vooral met die torenhoge temperaturen merk ik wederom een terugval naar 100Mbit/s, het enige verschil op dit moment is, is dat de ventilator er niet op gericht is, maar dat die door mijn vrouw wordt gebruikt die op de bank zit. 

Wat ik wil weten is is een vaker voorkomend probleem bij andere KPN klanten met 1Gbit/s internet? 

11 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Snowwie . Welkom hier.

Interessante observatie. Persoonlijk heb ik eerlijk gezegd niet vaak gehoord dat warmte op zichzelf invloed heeft op een NT of NTU. Die apparaten worden tijdens normaal gebruik wel wat handwarm, maar zijn ontworpen om daar prima mee om te gaan.

Nu de buitentemperatuur inmiddels weer wat is gezakt, ben ik wel benieuwd: is de snelheid inmiddels weer terug op de gebruikelijke 1 Gbit/s, of blijft deze hangen rond de 100 Mbit/s?

Een terugval naar precies 100 Mbit/s doet namelijk ook vaak denken aan een ethernetverbinding die om de een of andere reden terugschakelt naar 100 Mbps. Dat kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een netwerkkabel, een connector of een poort die niet helemaal goed contact maakt.

Zou je daarnaast eens een foto kunnen plaatsen van de glasvezelaansluiting, dus het NT/glasvezelkastje en hoe alles daarop is aangesloten? Dan kunnen we meteen even meekijken of daar iets opvalt.

@Ik_Combineer ? ​@DaveA ?  Herkennen jullie dat warmte invloed heeft op FTU/NTs ? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 30, 2026

De temperatuur was gezakt in de woonkamer naar 24,5 graad, inmiddels weer 25,5 graden. Maar ook tijdens die 24,5 graden en 5 minuten stroom er af geen verhoging terug naar 1Gbit/s

Ik heb al contact gehad met KPN. Ze zeggen niet op de hoogte te zijn dat ze andere NTU’s gebruiken dan de (zwarte) Genexis ONT. Volgens Google AI zou KPN bezig zijn met “omwisselacties om deze ONT’s te wisselen voor Nokia XGS-PON ONT’s, maar de medewerkster had geen idee waar ik het over had. Mja, de AI kan fouten maken denk ik maar zo. 

De kabels zijn wel in orde, want ik zie namelijk op alle switches die ik heb tevens een oranje lampje branden die aangeven dat het netwerk op 100Mbit/s draait. Een defecte kabel richting mijn computer zou dit niet bij alle switches (en tevens het modem) veroorzaken. Op alle apparaten brand zowel het groene als het oranje lampje. Ik heb de rode UTP kabel in een andere poort gestopt van het modem, maar dat maakt ook geen verschil. De kabel is zelf kwalitatief goed en ik hoor een degelijk klik. 

KPN gaat me nu een nieuwe Genexis ONT opsturen.  

Een foto van de situatie:

rvk01
Slimmerik
  • June 30, 2026

De kabels zijn wel in orde, want ik zie namelijk op alle switches die ik heb tevens een oranje lampje branden die aangeven dat het netwerk op 100Mbit/s draait. 

Heb je eigenlijk in de router gekeken bij WAN en LAN verbindingen of er verbonden wordt op 100Mbps of 1000Mbps.

Want als het probleem in de ONT ligt dan is je WAN 100Mbps maar blijven de LAN poorten gewoon op 1000Mbps verbonden. De link snelheid heeft niets te maken met daadwerkelijke abo snelheid.

Maar als jouw switches nu dus 100Mbps aangeven dan is dat de LAN kant en kan de WAN kant (en ONT) nog best op 1000Mbps staan).

Log dus even op de router in en kijk onder internetverbinding wat de linkrate is en onder thuisnetwerk > ethernetpoorten waarop de LAN poorten staan.

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • June 30, 2026

Beste ​@Snowwie KPN gebruikt zowel de Genexis als de Nokia, om niet van 1 fabrikant afhankelijk te zijn.

Er was een paar jaar terug om omruilactie van Genexis-apparaten van een bepaalde serie.

Aangezien KPN precies weet welk apparaat waar hangt, is die operatie volgens mij nu afgerond.

Het is dus niet juist om te stellen dat alle Genexis apparaten standaard ongeruild worden door Nokia apparaten.

Als jouw Genexis defect zou zijn, kun je maar zo weer een Genexis krijgen.

Had k in januari 2024 ook, toen mijn Genexis stuk ging, weer een andere Genexis teruggekregen die tot nu perfect werkt en krapper behuisd is dan jouw Genexis die mooi zijn warmte kwijt kan.

En het kastje mag gewoon de normale bedrijfstemperatuur hebben.

Je kunt ook controleren of de netvoeding van de modem aan vervanging toe is, een aantal exemplaren vertoont storingen in het netwerkverkeer, zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/internet/adaptervervangen

Succes

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 30, 2026

Beste ​@Snowwie KPN gebruikt zowel de Genexis als de Nokia, om niet van 1 fabrikant afhankelijk te zijn.

Er was een paar jaar terug om omruilactie van Genexis-apparaten van een bepaalde serie.

Aangezien KPN precies weet welk apparaat waar hangt, is die operatie volgens mij nu afgerond.

Het is dus niet juist om te stellen dat alle Genexis apparaten standaard ongeruild worden door Nokia apparaten.

Als jouw Genexis defect zou zijn, kun je maar zo weer een Genexis krijgen.

Had k in januari 2024 ook, toen mijn Genexis stuk ging, weer een andere Genexis teruggekregen die tot nu perfect werkt en krapper behuisd is dan jouw Genexis die mooi zijn warmte kwijt kan.

En het kastje mag gewoon de normale bedrijfstemperatuur hebben.

Je kunt ook controleren of de netvoeding van de modem aan vervanging toe is, een aantal exemplaren vertoont storingen in het netwerkverkeer, zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/internet/adaptervervangen

Succes

Dan was die medewerkster blijkbaar nog vrij nieuw. Google AI suggereert namelijk dat de Nokia ONT veel beter kunnen omgaan met hogere temperaturen dan de Genexis-en. Wat ook wel ‘problematisch’ kan zijn in mijn geval is dat het gordijn half voor de WCD/ONT langs hangt, dit omdat de aansluiting wel heel erg nauw in een hoek is gemaakt. Volgens Google AI hangt het modem te dicht bij de ONT, die er dan voor zou zorgen dat de warmte die het modem uitstraalt teveel naar de ONT zou trekken, en omdat alles in een hoek zit, warmte snel kan ophopen. Tja, ik weet het niet. Als die ONT een bedrijfstemperatuur heeft dat tot 60 graden kan, dan moet een kamertemperatuur van 30 graden toch geen probleem zijn lijkt me. Gelukkig is het maar een paar dagen in het jaar 30 graden in de woonkamer. 

Maar wat betreft de stroomadapter van het modem, die link is ook een fijne. Klik em aan, krijg ik de melding dat er al iets naar me onderweg is. Dat klopt, een andere Genexis ONT. Verder zegt het niets over de kwaliteit van de stroomadapter. Is er nog een andere manier om dit te controleren?

Betreffende de instellingen in de WAN settings in het modem, alles staan zowel Duplex Setting als Link Speed staan beide op “Auto”. Max en Current Bitrate staan beide op 1Gbit/s, dus die instellingen zijn wel goed.

rvk01
Slimmerik
  • June 30, 2026

Dan was die medewerkster blijkbaar nog vrij nieuw. Google AI suggereert namelijk dat de Nokia ONT veel beter kunnen omgaan met hogere temperaturen dan de Genexis-en.

Je moet niet zo vertrouwen op AI. Als jij een vraag stelt over ONT en warmte, dan kan AI daar een heel leuk verhaal over ophangen dat dat problemen kan geven. Een AI kan aan de vraagstelling namelijk jou heel erg leuk ‘napraten’ zonder echt een nuttig antwoord te geven. Als je dan doorvraagt of de Genexis echt problemen heeft met hitte krijg je in 1 keer “O, sorry, nee ik had het verkeerd”. Dus ben voorzichtig daarmee.

Betreffende de instellingen in de WAN settings in het modem, alles staan zowel Duplex Setting als Link Speed staan beide op “Auto”. Max en Current Bitrate staan beide op 1Gbit/s, dus die instellingen zijn wel goed.

Ok. WAN kant is dus goed. Bekijk ditzelfde nu eens aan de LAN kant (thuisnetwerk > Ethernetpoorten)? Want als jij zegt dat de switches 100Mbps aangeven denk ik dat je eerder daar een probleem hebt dan een probleem met de ONT.

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • June 30, 2026

Beste ​@Snowwie de oude adapter is pas weer te controleren als de nieuwe Genexis geïnstalleerd is.

Het systeem kan maar 1 verzoek per klant tegelijk aan.

Je moet helaas de antwoorden van AI nog steeds met een korreltje zout nemen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 30, 2026

De kogel is door de kerk, ik ben er inmiddels uit. Ik zag toevallig in de WAN settings dat mijn pc, die op een vast intern ip nummer zit maar 100Mbit/s kreeg van het modem, terwijl andere apparaten wel 1Gbit/s aangaven. Twee zaken hebben nu aan het licht gebracht dat nu waarschijnlijk de hoofdkabel die van het modem naar de switch gaat beschadigd is. Als eerste reden heb ik een 2e pc die op dezelfde switch zit ook getest met Speedtest. Ook op deze pc gaat het niet harder dan 100Mbit/s. Dan pakte ik mijn telefoon er eens bij en deed een speedtest via de WiFi. Mijn Samsung Galaxy S24 Ultra jaagde gelijk 400 a 500 Mbit/s over de WiFi. Dus het is nu duidelijk. Die kabel niet goed meer, en eigenlijk verbaast me dat niet zo ineens. Die kabel is al oud. Die ligt er al 14 jaar en door iemand anders met zo’n speciale tang in elkaar geknepen. Dit omdat een kant en klare kabel anders niet door het nauwe gat in de muur past. 

Ik weet voldoende, ik ga achter een andere kabel aan, een kant en klare en ik zie wel hoe ik em hier krijg. 

rvk01
Slimmerik
  • June 30, 2026

De kogel is door de kerk, ik ben er inmiddels uit. Ik zag toevallig in de WAN settings dat mijn pc, die op een vast intern ip nummer zit maar 100Mbit/s kreeg van het modem, terwijl andere apparaten wel 1Gbit/s aangaven.

Je bedoeld dus in de LAN setting (bij Ethernetpoorten) in de router. Precies wat ik dus dacht. Als de switches al aangeven op 100Mbps te staan… kan het dus geen probleem van de ONT zijn, want die zit aan de WAN kant en je probleem zit aan de LAN kant 😉

Kan best zijn dat de kabel nog goed is maar dat de stekkers inmiddels niet lekker meer zitten. Nieuwe stekkers knijpen zou dan ook al voldoende kunnen zijn. In een huis setup (tot 2Gbps) kun je zelfs prima uit met CAT 5e (maar je had het al over CAT 6).

Liep de kabel door de muur of los? (Door de muur heeft zo’n kabel niet zoveel te lijden maar kunnen de stekkers op termijn natuurlijk wel losser komen te zitten)

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 30, 2026

Nah, weet je ik woon hier nu 14 jaar op dit adres en het netwerk heeft zich in de loop der tijd ‘uitgebreid’ tot een wanstaltige situatie. In het begin had ik Ziggo, met een Router hier in de hobbykamer. Vanuit daar werkte het gehele netwerk en werd ook het WiFi signaal uitgezonden. Nu is de router er niet meer, enkel nog de KPN BOX 12, en het netwerk is 1 bende geworden met 3 aparte switches. Ik ga de boel inkrimpen naar 2 switches, eentje die internet verdeeld in de woonkamer een eentje in de hobbykamer. De KPN Box 12 heeft toch 4 LAN poorten die ik allemaal kan gebruiken. En ik wil dan gewoon kwaliteit kabels gebruiken. UTP kabels die van een goed merk zijn, goed klikken en minimaal 200 jaar meegaan. :-)

• June 30, 2026

Als er een probleem met de kabels is dan zal dat waarschijnlijk in de stekkers zitten.
Een paar keer uit - in doen, beetje blazen (stof) kwastje oid.
De kabel zelf verslijt niet, bij normaal gebruik binnenshuis.