Skip to main content

Ik heb KPN glasvezel 200/200, superwifi met twee schotels. Snelheid is slechts ongeveer 90mb up en down, voor zowel wifi als bedraad internet. De box geeft als wan ethernet bitrate 100 MB aan. Moet dit niet 200 MB zijn en hoe is dit aan te passen?

Heb je het glasvezelkastje al een 2 minuten van de stroom gehaald?


Heb je al eens de kabel tussen de V12 en de NTU vervangen?


Dank voor jullie reacties. Helaas heeft de stroomonderbreking geen effect gehad. En ik heb sinds twee weken kpn glasvezel waarbij ik 15 meter nieuwe FTP kabel gekregen heb. Dus nieuwe kabel trekken heeft denk ik niet veel zin. De monteur heeft na installatie een meting gedaan ennen volle snelheid bereikt. Helaas heb ik die snelheid nooit terug gezien.


Wat staat er vemeld bij de bitrate van de "Ethernet WAN"

Je kunt deze vinden onder "My Modem".

 


Bij mij staat 100 MB. Wellicht toch de kabel? Is een Cat5 en geen cat5e of hoger. Deze kabel loopt van de ftu naar de modem en is ongeveer 10 meter schat ik.

 


Dan kan dat een paar dingen betekenen.

1) Één van de aders in de netwerkkabel tussen V12 en de NTU maakt geen contact.

2) De NTU is nog een oude 100Mbps NTU. Kan je eens een foto plaatsen van dat ding?

3) De LAN poort op de V12 danwel op de NTU vertoont een defect.

4) De weerstand van de netwerkkabel is te groot. Heb je de mogelijkheid om een andere kabel te gebruiken en eventueel ter test zelfs een korte?

 

Ik hoop dat er snel iemand van KPN zal reageren om hier dieper in te duiken.


Hierbij de foto van de brug. Ik heb ook een rode Cat6 kabel gekregen. Die gebruik ik nu tussen de switch en m'n laptop. De switch is nodig om een van de twee schotels met de modem te verbinden. Tussen modem en switch zit ook een Cat5 kabel. 

Ik heb een 100 en 75 ohm kabel. Is 100 teveel? Die van 75 heb ik nog niet gebruikt.

Ik ga de rode kabel op de ntu ne het modem aan sluiten en dan de bitrate checken.


Probleem zit idd in de kabel van ntu naar modem. De rode cat6 kabel aangesloten tussen ntu en modem en daarna 1000 MB bitrate. Snelheidstest was ook prima, ruim 200 up en down. Ook wifi doet het daarmee top. De kabel van KPN is dus niet de juiste! Maar eens kijken wat KPN kan bieden.

Dank voor het meedenken.


Hoi @Herman2408, welkom bij ons op het forum. Goed om te lezen dat het met de hulp van wjb inmiddels is gelukt en de verbinding nu de juiste snelheden weergeeft. Het kan zijn dat de kabel die je eerst had geen goed contact maakte in een van de connectoren, en dat dat bij de nieuwe kabel wel goed zit waardoor je nu betere resultaten haalt.


Hoi @Herman2408, welkom bij ons op het forum. Goed om te lezen dat het met de hulp van wjb inmiddels is gelukt en de verbinding nu de juiste snelheden weergeeft. Het kan zijn dat de kabel die je eerst had geen goed contact maakte in een van de connectoren, en dat dat bij de nieuwe kabel wel goed zit waardoor je nu betere resultaten haalt.

Dag Jasper, de netwerkkabel die jouw collega gebruikt heeft bij de aanleg van de glasvezel in ons huis kan de snelheid van mijn abonnement niet aan. Dat was een Cat5 kabel. Ik heb hierover contact gehad met jullie klantenservice en van die kant is een mooie oplossing geboden. Ik heb zelf een goede Cat6 kabel gekocht en aangesloten tussen glasvezelkastje en modem. Inmiddels werkt het allemaal prima enden op volle snelheid. De kosten van de  kabel worden in mindering gebracht op de eerste factuur die ik krijg. Wellicht kun je doorgeven aan jullie monteurs dat de Cat5 kabels niet meer voldoen in combinatie met glasvezelinternet. 

Groet

Herman


Ik kan me niet voorstellen dat monteurs cat5 kabels gebruiken. Dat is al jaren allemaal cat5E. En die voldoet wel.


Ik kan me niet voorstellen dat monteurs cat5 kabels gebruiken. Dat is al jaren allemaal cat5E. En die voldoet wel.

Dat dacht ik in eerste instantie ook. Maar de foto toont toch Cat5 en die gaat niet verder dan 100 MB terwijl ik 200 MB abonnement heb.

 


Onvoorstelbaar...


Ook met Cat5 kabels moet je makkelijk 200Mbps en ook 500Mbps kunnen halen.


Ook met Cat5 kabels moet je makkelijk 200Mbps en ook 500Mbps kunnen halen.

Dat heb ik ook gelezen, maar vanaf 10 meter wordt het al snel minder. En ik heb 15 meter kabel gelegd, dus dat verklaart wel de maximale snelheid bij mij thuis. Gelukkig doet de cat6 z’n werk wel goed 👍🏻