Skip to main content

Bij ons in de straat is glasvezel aangelegd maar KPN kan mij dit niet leveren. Hoe kan dat?

Is het aangelegd door kpnnetwerk of een andere partij? Hoe lang ligt het er al? Kijk op kpnnetwerk.nl en vul je postcode en huisnummer in voor de status. 


Mogenlijk is het glasvezel aangelegd door een andere partij. Bijvoorbeeld door T-Mobile. Of E-Fiber. Of Delta. 


Het is inderdaad aangelegd door oa Delta en ligt er nu een paar maanden. De postcodecheck geeft aan dat het via KPN niet leverbaar is. Toch jammer want ik ben altijd bij KPN geweest en gebleven. Ik wil ook niet anders. Dus ik hoop dat KPN snel wel kan leveren.


Het is inderdaad aangelegd door oa Delta en ligt er nu een paar maanden. De postcodecheck geeft aan dat het via KPN niet leverbaar is. Toch jammer want ik ben altijd bij KPN geweest en gebleven. Ik wil ook niet anders. Dus ik hoop dat KPN snel wel kan leveren.

Dat zal niet over het netwerk van Delta zijn in ieder geval. KPN zal dan ook zijn eigen glasvezelnetwerk aan moeten leggen bij u in de straat. 


Jemig, wat een gedoe. Voor elke provider een aparte kabel in de straat? Dat is raar.

 

 


Jemig, wat een gedoe. Voor elke provider een aparte kabel in de straat? Dat is raar.

Dat is helemaal niet raar. Providers zijn gewoon commerciële bedrijven. Die leggen gewoon allemaal hun eigen kabels aan. Daar gaat heel veel geld in zitten. En die vinden het uiteraard geen goed idee dat een andere provider daar dan zomaar gebruik van gaat maken. 

Als u een nieuwe auto koopt, dan zou u het toch ook niet normaal vinden als uw buurman daar mee gaat rijden?


Jemig, wat een gedoe. Voor elke provider een aparte kabel in de straat? Dat is raar.

 

 

Vind ik ook, als je naar een andere energieleverancier gaat krijg je ook geen nieuwe stroom- en gasleidingen.

 


Jemig, wat een gedoe. Voor elke provider een aparte kabel in de straat? Dat is raar.

 

 

Vind ik ook, als je naar een andere energieleverancier gaat krijg je ook geen nieuwe stroom- en gasleidingen.

 

Dat komt omdat stroomkabels door netbeheerders aangelegd worden. Dat systeem is er niet bij glasvezel. 


Misschien zou samenwerken een idee zijn. Maar we gaan het zien. 


Misschien zou samenwerken een idee zijn. Maar we gaan het zien. 

Nee. Het zijn elkaars concurrenten. Die gaan echt niet samenwerken. 


Ik deel je verbazing, deze vraag komt regelmatig langs hier, onlangs nog hier :

 


Omdat het doorgeven via een andere provider niet gratis is en daardoor kunnen ze geen glasvezel tegen de normale KPN-prijs leveren.

 


Toch is het moeilijk om voor te stellen dat het aanleggen van een eigen netwerk goedkoper zal zijn dan het gezamenlijk gebruik van 1 netwerk.

Bij DSL (koper-telefoon)  lijnen is er wel een regeling voor gebruik door meerder partijen, maar ja dat lag er al.

Ik ben ondertussen zeer benieuwd naar de werkelijke reden van het aanleggen van meerdere netwerken naast elkaar, en dan bedoel ik alleen de vezels naar de eindgebruikers.

En, dan is er ook nog “het laaghangend fruit plukken” in de steden is er keus, in de buitengebieden is er (soms nog) niet, of tegen flinke kosten.


Ik denk inderdaad als de providers de handen ineen slaan iedereen daar profijt van kan hebben. Ik denk namelijk dat het dan juist tegen lagere kosten kan.


Dat zou inderdaad kunnen, maar kan ook de andere kant opvallen, dan ga je een soort monopoly ontwikkelen op de markt, en hoe gaat de verdeel sleutel werken, wie krijgt het meeste van de opbrengst.

Dit systeem was er ook in het verleden, er was alleen de PTT en de kosten rezen de pan uit, na de opkomst van concurrentie zakte de prijzen in rap tempo, ik zie alleen maar plussen.

 


Toch is het moeilijk om voor te stellen dat het aanleggen van een eigen netwerk goedkoper zal zijn dan het gezamenlijk gebruik van 1 netwerk.

Bij DSL (koper-telefoon)  lijnen is er wel een regeling voor gebruik door meerder partijen, maar ja dat lag er al.

Ik ben ondertussen zeer benieuwd naar de werkelijke reden van het aanleggen van meerdere netwerken naast elkaar, en dan bedoel ik alleen de vezels naar de eindgebruikers.

En, dan is er ook nog “het laaghangend fruit plukken” in de steden is er keus, in de buitengebieden is er (soms nog) niet, of tegen flinke kosten.

 

Het is misschien moeilijk voor te stellen maar als KPN het netwerk van een ander zou huren (tegen een gunstige prijs) en je zou hier 25 jaar voor rekenen dan betalen ze 25 jaar lang huur. Punt.

Leggen ze zelf het netwerk aan dan zijn de eerste jaren de kosten natuurlijk gigantisch want aanleg is heel duur. Als bedrijf schrijf je dat af in bijvoorbeeld 15 jaar. Na 15 jaar heb je die aanlegkosten afgeschreven maar gebruik jet het netwerk nog steeds. Dan gaat het flink geld schelen. 

Daarnaast verhuurt KPN zijn netwerk zelf ook aan andere partijen die het niet willen aanleggen (een flink aantal providers zelfs). Dus als zij zelf een netwerk aanleggen dan gaan ze na een X aantal jaren daar flink geld op verdienen, vergeleken met het 25 jaar lang huren van een andere partij.

 

Dus ja: zelf aanleggen kan wel degelijk goedkoper zijn. Als je maar met de goede termijnen rekent en niet op de korte termijn kijkt.


Ik krijg zojuist een aanbod van Ziggo die over de bestaande glasvezelkabel, aangelegd door Delta, kan leveren. Het kan dus toch.


Ik krijg zojuist een aanbod van Ziggo die over de bestaande glasvezelkabel, aangelegd door Delta, kan leveren. Het kan dus toch.

Dat moet een foutje of een misverstand zijn. Ziggo levert enkel en alleen over haar eigen coax netwerk. Daarbij roepen ze wel steeds dat ook hun netwerk grotendeels uit glasvezel bestaat. Het laatste stuk in de wijk is echter nog wel van koper, tot in je woning. 

Via het Delta glasvezel netwerk leveren alleen deze providers:

https://www.deltanetwerk.nl/telecomaanbieders/

Dus zeker geen Ziggo.


https://www.ziggo.nl/postcodecheck

Geeft ook aan welke andere kabelaanbieder er beschikbaar is als Z. daar niet kan leveren.

In het geval van een kleine aanbieder komt dat vaak niet tevoorschijn bij op de vergelijkings sites.

Misschien hier niet van toepassing, dan ter info, voor meelezers.