Skip to main content

Dag, ik heb een geval in mijn omgeving, er is een abonnement op koper en er wordt nu glasvezel aangelegd.
Er is onlangs nog een 2e lijn -pairbonding- aangesloten zonder dat de gebruikers daar om gevraagd hebben of dat er behoefte aan was. Er wordt alleen naar 1 tv gekeken + telefoon.
Het probleem is namelijk dat de koperlijn direct in de huiskamer uitkomt, de glasvezel aansluiting komt in de meterkast en er is geen kruipruimte en verder geen mooie route voor een kabel. Dus als een kpn-er dit gaat aansluiten dan zal ie wel weer met die verhipte "draadloze" dingen aan de gang gaan, dat had de koper-aansluiter toen ook gedaan, om een paar meter te overbruggen, die heb ik vervangen door kabel om de vage storingen kwijt te zijn, en nu werkt het probleemloos. Althans laatst waren alle opnamen en/of komende opnamen weg, maar dat is een ander onderwerp.

Gezien de leeftijd van de gebruikers en de niet-behoefte aan een supersnelle verbinding lijkt het me logisch om wel de glasvezel tot in de meterkast te laten leggen en verder alles mooi zo te laten.
Maar voor hoe lang gaat dat koper net nog werken ?

Er zullen ook mensen zijn die elke verandering tegen gaan en heulemoal geen gedoe in huis willen hebben, maar wat dan als het kopernet uit "moet" / gaat.
Zo zijn er in mijn buurt mensen die coax blijven gebruiken terwijl er een rolletje glasvezel in de straat klaar ligt . . . psja.
Wel handig, elk huis krijgt ooit een keer nieuwe bewoners :-/

Dat kan prima. Laat in ieder geval sowieso wel glasvezel in de meterkast brengen. Verder kun je dan besluiten voorlopig nog niets te doen. Pas vanaf 2023 is er een kans dat het koper misschien buiten gebruik gesteld word. Maar ja, dan ben je weer een paar jaar verder, daar zou ik me nu nog niet druk om maken.


De aannemer voor glasvezel mag die nieuwe aansluiting niet in de meterkast aanbrengen als jij (of de KPN monteur) daarna niet makkelijk met een kabel naar je woonkamer kan komen.

Dus dat is hier eigenlijk de oplossing.: De FTU (glasvezel aansluiting) mag dus niet in de meterkast geplaatst worden. Jij kan dit als bewoner afdwingen tijdens de aansluitingswerkzaamheden.


Dank voor bericht Ward, ik wachtte cq hoopte op de bijdrage van een kpn-er.
Deze insteek zag ik niet aankomen.
Ik schreef hier al vaak dat ik het een uitdaging vind om een kabel route te verzinnen, nou bij dit huis is dat bijkans onmogelijk.
En zo ook voor de hele rij gelijke huizen in die straat.

Onlangs werd er 's avonds op de deur gebonsd, ws eerst gebeld maar de bewoner hoorde het niet (zou goed kunnen) maar staat zeker niet achter de deur te wachten of er misschien iemand aanbelt.
Er was ook niets aangekondigd, de bewoner heeft gezegd dat er niet wordt opengedaan voor onaangekondigd bezoek.
Later bleek (via de buren) dat het een schouw/opname iemand was van de glasvezel aanlegger.
Maar, maakt niet uit, de hele straat is gelijk, inmiddels ligt de vezel voor de deur klaar.
Dus ik denk dat dit nu al een voldongen feit is, ik zou ook niet weten hoe het anders gekund had.
Voorlopig wacht ik het allemaal af, als het moet dan maar een minder ideale kabelroute maar voorlopig op koper laten zitten.


Wat betreft de koperlijnen, die zullen nog wel geruime tijd actief blijven. 


De glasvezel steekt nog immer uit de stoep bij dit adres, en zo ook in de rest vd straat.
Voor zo ver ik weet is er geen bericht over een volgende stap in de aanleg gekomen ( of dat moet heel recent zijn gebeurd ).

Als ik de postcode van dit adres ingeef op :
kpnnetwerk.nl dan zie ik nu dit :



En op een ander huisnummer :


Het kan toch niet zo zijn dat de glasvezel niet wordt aangesloten maar het koper wel wordt afgesloten ?
En het initiatief zal toch echt bij kpn vandaan moeten komen, die hebben het verzonnen om daar glasvezel aan te leggen immers.
Ik ga het gewoon afwachten, ik ben benieuwd.


Je zou bij de buren van hun kunnen navragen wat de schouwer bedacht heeft. Wie weet brengen ze het wel rechtstreeks de woonkamer in ipv in de meterkast. Ben eigenlijk wel benieuwd.


De glasvezelkabels liggen allemaal aan de straatkant, vanaf daar is het een paar meter naar de meterkast.

Maar, daar gaat het me niet om, ik zal wel een minder mooie interne kabelroute verzinnen als het nodig is.

Mijn vraag was, zie mijn vorige bijdrage.


Nou, ga er maar vanuit dat het kopernetwerk uiteindelijk echt wel uit gaat (wat nog geruime tijd kan duren) maar er zullen echt wel extra controles inzitten die ervoor zorgen dat iedereen omgezet is.

 

En ja, misschien moet dan uiteindelijk een minder mooie route gekozen worden voor de kabel.

 

Je kan dan wel het modem in de woonkamer aansluiten. Het aansluitpunt en het NT-kastje (dat het lichtsignaal omgezet naar een digitaal signaal) zullen in de meterkast zitten maar daarna kan met een goede netwerk kabel naar woonkamer gegaan woden waar dan het modem kan staan.

 


Zou je het adres eens in je forumprofiel willen vermelden, @KeesYagi? Mag wel in het veld persoonlijke opmerking. Dan kunnen we dit even nakijken.


@KeesYagi , Is er in de hele straat/wijk nog niks naar binnen gebracht, of is er alleen bij de weigeraars geen glas naar binnen gebracht.

In het eerste geval, koper gaat pas uit als het glasvezel project is afgerond en iedereen een glasvezel binnen (kan) hebben en gebruiksklaar (kan) hebben zodat het abonnement van koper op glasvezel geleverd kan worden.

De weigeraars zullen, als ze een abonnement hebben op koper, nog wel een dringend verzoek krijgen om toch maar op glasvezel over te gaan en die toestemming te geven om hem naar binnen te brengen en dat er een houdbaarheidsdatum aan hun koper verbinding zit en dat per ….. de boel afgesloten gaat worden.

Ik zie in ieder geval geen reden tot paniek, komt best wel goed voor die tijd, alleen een UTP kabeltje zal wat worden vanaf de ONT naar de router als je niet via de koper route kan, niet een mooie kruipruimte waar die doorheen kan, zo ligt bij mij ook de hele bekabeling van de beneden verdieping.

Â