Skip to main content

Goedemiddag, 

Ik woon in Gouda. Al eind vorig jaar is er glasvezel naar binnen gebracht tot in de meterkast in de gang. Daarna kwam de KPN-monteur om de verbinding tot in de huiskamer tot stand te brengen. Hij was binnen 30 seconden klaar: "Sorry meneer, de glasvezel is hier niet op een goed punt naar binnen gebracht, dat komt meer voor in uw wijk. U zou eigenlijk een gat in uw binnenmuur moeten boren en dan een kabel doortrekken tot aan uw tv. Wellicht dat KPN die kosten op zich wil nemen. U wordt hierover nog benaderd.” Daarna heb ik niets meer gehoord. Is er een speciaal loket van KPN waar dit soort zaken per e-mail kan worden gemeld? Bij voorbaat dank voor uw reactie. 

Met vriendelijke groet, 

Rob 

Hallo @Rob M.K. , kun je eens een foto plaatsen van de huidige situatie in de meterkast?

 


Dit is niks bijzonders. Glasvezel word meestal in de meterkast binnen gebracht. Net als gas, licht en water. De verdere verbinding naar apparaten in uw huis is voor u zelf. 

Als je bij de aanleg zelf aanwezig bent, dan kan je eventueel de glasvezel op een ander plek binnen laten komen. Maar dat kan ook niet altijd.

Vaak komt er ook een "schouwer" vooraf de aansluiting bespreken. Is dat bij u niet gebeurd? 

Heeft de monteur ook geen draadloze verbindingset voorgesteld? Daar word in zo'n situatie nogal eens gebruik van gemaakt. 


Uhm.. wat kwam die KPN monteur doen, de boel aansluiten toch? Waarom doet hij dat dan niet? Hij mag boren en heeft de spullen bij zich.

Gaat het om een nieuw abonnement of heb je al KPN via de koperkabel?

Als het een "bekend" probleem zou zijn, waarom stuurt hij KPN netwerk dan niet aan om de FTU op een fatsoenlijke plaatst te herplaatsen? Oh het zit er al een jaar.

Heeft ie het modem qel aangesloten of helemaal niks?

 

Waar zit de glasvezel ten opzichte van de woonkamer.  Hoe ver en wat zit er tussen, 1 muur? Is het te doen? Is er onder de vloer te komen?

Of het nu een nieuw abonnement is of een van koper naar glas opdracht. Een monteur mag toch wel z'n best doen om het spul aan te sluiten lijkt mij. Hoeven we niet gelijk geld voor te vragen. (Los van kabel wegwerken of meerdere tv's enz) 

 

Maar ik ken de situatie niet, misschien is het terecht. Is er wel stroom in de meterkast?

 

 


Zal wel aan mij liggen, maar sinds wanneer boren KPN aansluit monteurs door muren en leggen ze stopcontacten aan en kruipen onder de vloer door, voorheen kon je dat allemaal zelf voorbereiden, de monteur legde hooguit de kabel vast over de plint.


Zal wel aan mij liggen, maar sinds wanneer boren KPN aansluit monteurs door muren en leggen ze stopcontacten aan en kruipen onder de vloer door, voorheen kon je dat allemaal zelf voorbereiden, de monteur legde hooguit de kabel vast over de plint.

 

Je verward ons waarschijnlijk met monteurs van andere providers. Ik weet niet beter  :muscle_tone2:


Zal wel aan mij liggen, maar sinds wanneer boren KPN aansluit monteurs door muren en leggen ze stopcontacten aan en kruipen onder de vloer door, voorheen kon je dat allemaal zelf voorbereiden, de monteur legde hooguit de kabel vast over de plint.

Gaten boren doen we wel maar op risico van de klant, stopcontacten leggen we enkel aan in de meterkast als het veilig kan en het kan volgens de NEN3140 norm, kruipruimte gaan we ook in mits deze veilig toegankelijk is, droog en afhankelijk van de afstand met een tweede monteur. Bij alle zaken zal de monteur wel een last minute risico analyse uitvoeren, als deze van mening is het werk niet veilig of niet zonder schade uit te kunnen voeren dan mag deze het werk weigeren.

De ene monteur is overigens ook de andere niet, ik ben bijvoorbeeld de moeilijkste niet met kruipruimtes waar anderen hier misschien weer anders over denken. Die keuze ligt bij de monteur, ik zal namelijk iets anders inschatten dan een andere monteur. Het hoort er echter wel allemaal bij. Denk dat ik toch zeker eens per week/twee weken in de kruipruimte lig om een kabel te trekken.


Zal wel aan mij liggen, maar sinds wanneer boren KPN aansluit monteurs door muren en leggen ze stopcontacten aan en kruipen onder de vloer door, voorheen kon je dat allemaal zelf voorbereiden, de monteur legde hooguit de kabel vast over de plint.

Gaten boren doen we wel maar op risico van de klant, stopcontacten leggen we enkel aan in de meterkast als het veilig kan en het kan volgens de NEN3140 norm, kruipruimte gaan we ook in mits deze veilig toegankelijk is, droog en afhankelijk van de afstand met een tweede monteur. Bij alle zaken zal de monteur wel een last minute risico analyse uitvoeren, als deze van mening is het werk niet veilig of niet zonder schade uit te kunnen voeren dan mag deze het werk weigeren.

De ene monteur is overigens ook de andere niet, ik ben bijvoorbeeld de moeilijkste niet met kruipruimtes waar anderen hier misschien weer anders over denken. Die keuze ligt bij de monteur, ik zal namelijk iets anders inschatten dan een andere monteur. Het hoort er echter wel allemaal bij. Denk dat ik toch zeker eens per week/twee weken in de kruipruimte lig om een kabel te trekken.

Eens in de twee weken? Ik ben jaloers, vorige week 6 op een dag 🥴 hier hebben ze glasvezel in een wijk aangelegd waar het kruipruimte of niks is… 


Eens in de twee weken? Ik ben jaloers, vorige week 6 op een dag 🥴 hier hebben ze glasvezel in een wijk aangelegd waar het kruipruimte of niks is… 

Bij ons is het logisch( er ) aangelegd denk Ik dan maar.

 

Gewoon DVS tussen NT en EB  :scream: 


Hartelijk dank voor alle reacties! DennisA78, bedankt voor de uitgebreide uitleg. Het probleem zal (sowieso) het ontbreken van een stopcontact in de meterkast zijn geweest. In onze woningen (tweede helft jaren ‘80) zijn de stopcontacten helaas net naast de meterkast in de gang geplaatst. Vandaag toevallig een verkoper van T-Mobile aan de deur, die wist dat 1 van onze gezinsleden een T-Mobile contract heeft voor een mobiele telefoon. Die gaf aan dat T-Mobile capaciteit inhuurt van KPN en daarom voordelig een glasvezelabonnement kan aanbieden. Ik gaf aan dat wij nu een glasvezelaansluiting in de meterkast hebben maar dat die niet is doorgetrokken naar de huiskamer. Hij probeerde me alsnog een abonnement aan te smeren maar ik heb daar vriendelijk voor bedankt. Bij een collega in Zoetermeer (die Ziggo als provider heeft) heeft T-Mobile aangeboden zelf glasvezel via de bestaande ingang “naar binnen te persen”, zonder kosten te rekenen. Kennelijk wordt er flink gestreden om marktaandeel. Ik ben zelf altijd Telfort-klant geweest en na de overname dus KPN-klant. Als in 2023 het kopernetwerk niet op non-actief ging, zou ik alles zo laten. Maar ik ga eens met een bevriend installateur kijken of ik mijn woning wat kan “verbouwen”. Bedankt voor alle antwoorden, een fijne jaarwisseling toegewenst en een gezond 2022!


@Rob M.K.  4 monteurs in je topic.  Wat een stortvloed aan nuttige informatie. :-)

Mocht je, na tussenkomst van die bevriende monteur toch nog tegen zaken oplopen, laat het mij weten. 


Eens in de twee weken? Ik ben jaloers, vorige week 6 op een dag 🥴 hier hebben ze glasvezel in een wijk aangelegd waar het kruipruimte of niks is… 

Hier hebben we ook van die gebieden hoor, ik ken een stadsdeel hier in Nijmegen waar het ook bij iedere woning moet omdat de meterkast voorin de woning zit en het ISRA-punt achterin de woning. Lang leve de oude STAP68-netten… Er zal dan hoe dan ook in de kruipruimte een kabel getrokken moeten worden. Verder wordt het gelukkig veelal bij of in de buurt van het ISRA aangelegd of er zijn loze leidingen aanwezig. Maakt het allemaal een stuk makkelijker wel :)