Skip to main content

Onze buurt heeft heeft sinds kort glasvezel ;-)) Twee weken geleden is de glasvezel doorgetrokken naar de meterkast. Er komt een rode kabel de meterkast in welke is aangesloten op een vierkant kastje met daarop vermeld "KPN NetwerkNL Glasvezelaansluitpuntā€.

Enkele dagen later KPN gebeld en inderdaad, glasvezel abonnement blijkt mogelijk, direct telefonisch geregeld, en de volgende dag alles al in huis om het zelf aan te sluiten. Heb ik ervaring mee, en was volgens de KPN medewerker ook heel erg eenvoudig met de bijgeleverde beschrijving.

Doos geopend, instructies door genomen, supersimpel, utp kabel van het modem verbinden op de glasvezelaansluiting. Maar de aansluiting bleek geen utp aansluiting te hebben.

Gezocht op internet, doosje is een FTU, daar moet eerst nog een NTU op aangesloten worden.

Die NTU ontbreekt dus. Nu wordt ik al dagen van het kastje naar de muur gestuurd. 0800 0402 verwijst me naar de KPN winkel en de winkel verwijst me weer naar 0800 0402. KPN medewerkers weten niet wat een FTU en een NTU is.

Er zijn meerdere mensen in onze buurt met hetzelfde probleem. Hoe nu verder?

Zo gaat het helaas vaak bij mensen die een beetje ongeduldig zijn:wink: . En ik snap dat ongeduld wel hoor. In principe hoef je niets te doen en gaat het allemaal vanzelf. Een aansluiting binnen betekend niet dat het buiten ook allemaal klaar is. Soms kanĀ dat weken duren.


In de mails en op de brief staat vermeld dat de aansluiting morgen (10-06-2021) werkzaam is.

Hoezo ben ik ongeduldig? Ik vind het vervelend dat U dit topic op deze manier aan het vervuilen bent.

Morgen zit ik als ZZPā€™er zonder internet aansluiting (...)


Heeft u ook alĀ een afspraak met een monteur staan?

Een nieuwe aansluiting op glasvezel wordt vanuit de aanbieder verzorgd viaeen monteur. Die heeft volgens mij vaak ook de spullen bij zich wanneer er wat ontbreekt.


Nee ik heb geen afspraak staan met een monteur. Zoals ik schreef heeft KPN mij verteld dat ik het modem zelf kon aansluiten.


Ik zeg ongeduldig met een knipoog.Ā  Niet te letterlijk nemen. Dan is de aansluiting wat betreft de netwerkbeheerder gereed. Nu is de provider aan de beurt. Er moet een monteur komen om het glasvezelkastje te plaatsen. Dat kan alleen door een monteur gedaan worden.


Ik zou bellen met 0800 0402.

U heeft in uw huis dus nog een koper/adsl aansluiting. Ik zou proberen of die nog werkt.


0800 0402 heb ik al vier keer gebeld. Die mensen snappen het niet. Het enige wat ze gedaan hebben is de pincode voor TV opnieuw toezenden. Daarmee krijg ik dus geen glasvezelaansluiting.
Callcentra hebben geen knowhow en intern blijken de afdelingen van KPN langs elkaar heen te werken.
Klant wordt hier de dupe van helaasā€¦

Maar ongetwijfeld zal iemand met kennis van KPN op dit forum mij verder kunnen helpen.:relaxed:


Ik zou bellen met 0800 0402.

U heeft in uw huis dus nog een koper/adsl aansluiting. Ik zou proberen of die nog werkt.

Hoezo de aanname dat ik DUS nog een koper/adsl heb? Wordt er allemaal niet duidelijker op zo.
Ik woon hier net, had nog geen aansluitingā€¦. Ik heb geen probleem met een niet bestaande adsl aansluiting.


Ik zou bellen met 0800 0402.

U heeft in uw huis dus nog een koper/adsl aansluiting. Ik zou proberen of die nog werkt.

Hoezo de aanname dat ik DUS nog een koper/adsl heb? Wordt er allemaal niet duidelijker op zo.
Ik woon hier net, had nog geen aansluitingā€¦. Ik heb geen probleem met een niet bestaande adsl aansluiting.

Normaliter regel je internet en energie vĆ³Ć³r je gaat verhuizen. Dan had je lang en breed geweten waar je aan toe was. Ik probeerde je te helpen.Ā 

Zoek het uit!


Bij glasvezel heb je in feite 2 partijen die in dit geval allebeiĀ KPN kunnen heten (maakt het er af en toe niet makkelijker op)

en de verschillende onderdelen in stappen zijn als volgt

De aansluiting van de FTU word verzorgt door het KPN Netwerk bedrijf (die is bij jou klaar) en die zit in je meterkast

Daarna kun je als klant een abonnement afsluiten. In dit geval heb je dat bij KPN gedaan. Die sturen dan een aantal zaken op. waaronder de Experiabox en een rode Ethernet kabel. de box kun je alvast ophangen en de rode ethernet kabel alvast in de wan poort van de box drukken (of er netjes naast leggen).

Tijdens dat afsluiten zou er ook een monteur ingeplanned moeten worden die langs gaat komen. Die neemt de NTU mee en sluit dieĀ aan op de FTU, daarnaast zal hij/zij ook de rode ethernet kabel tussen de ExperiaboxĀ en NTU vast maken. (en daarna zal de werking getest worden van de producten die je bij KPN hebt afgesloten.) . Waarom dit een monteursklus is durf ik niet te zeggen.

Dit laatste stuk gaat bij jou niet helemaal goed. Buiten de KPN medewerkers die op dit forum ook meelezen en zaken kunnen controleren denk ik dat je via de chat of het 0800 nummer toch moet bellen om die monteur ingeplanned te krijgen.Ā 

Ā 


Ik heb de aansluiting ruim voor de verhuizing geregeld. KPN heeft alles toegezonden en mij verteld dat ik het zelf aan kon sluiten. De aansluiting zal op 10-06-2021 geactiveerd worden.Ik vraag me nu toch echt af wat ik verkeerd heb gedaan.


Dit laatste stuk gaat bij jou niet helemaal goed. Buiten de KPN medewerkers die op dit forum ook meelezen en zaken kunnen controleren denk ik dat je via de chat of het 0800 nummer toch moet bellen om die monteur ingeplanned te krijgen.Ā 

Ā 

Hi Vulpen,
Super, nu weet ik wat er hier fout is gegaan. Het is mij nu duidelijk. Dank voor je uitleg.


Mogelijk dat de 10-06 ook als monteur datum is ingeplanned maar dat zouden ze je via de chat of de telefoon moeten kunnen doorgeven


Heeft geen nut meer de tekst die ik had geschreven


Vulpen schreef :

Waarom dit een monteursklus is durf ik niet te zeggen.

De installatiemonteur moet de verbinding tussen de FTU en de NTU patchen met een glasvezel-patchkabel. Vanwege de gevoeligheid van die kabel laat KPN dit liever door een eigen monteur doen. Daarom brengt die monteur ook zelf het NT kastje mee, zodat klanten niet zelf gaan experimenterenā€¦.:wink:

Ā 


Zal even een feedback geven van dit topic.
KPN verkoop heeft mij internet en TV abonnement middels glasvezel aangeboden. De doos met modem en tv-topboxen zijn de dag erna door mij ontvangen. Het betrof een doos met instructie om het zelf aan te sluiten.Ā Dit had verkoop niet zo mogen toesturen.

Indien het een nieuwe glasvezel aansluiting betreft (en KPN weet dit) is er nog geen NTU aanwezig. KPNNetwerk (andere BV) plaatst alleen de FTU en niet de NTU. Die ontbreekt dan bij de gebruiker, waardoor van zelf aansluiten geen sprake kan zijn. Maar een gebruiker kan dit uiteraard niet weten.

Dusā€¦ , is er onlangs glasvezel in je wijk aangelegd, wees dan op je hoede en laat dan ALTIJD een monteur de aansluiting verzorgen, OOK als KPN verkoop zegt dat je het zelf kunt.

KPN heeft excuses aangeboden en mij tijdelijk onbeperkt mobiel internet gegeven tot de aansluiting gereed is. Ik wordt nog geĆÆnformeerd wanneer er een monteur komt, want met de glasvezel aanleg hier in de wijk blijken er ook nog een paar probleempjes te zijn.

En het was forumlid Vulpen die mij op het goede spoor zette, waarvoor mijn dank!Ā :thumbsup:
Ook dank aan het forumlid die niet verder kwam dan "zoek het uitā€Ā :wink: