Skip to main content

Juli vorige jaar zijn er graafwerkzaamheden geweest in de straat om glasvezel te leggen. In de periode augustus/september (2021) zou de aansluiting gemaakt worden in de meterkast.

Bij het aansluiten van de oranje glasvezelkabel in de meterkast bleek dat de kabel onvindbaar was 🤦🏻 en ging men onverrichte zaken weer weg.

Toen begon de ellende; de melding was niet goed doorgekomen en ik werd van het kastje naar de muur gestuurd. Iedere keer weer de opmerking dat de onderaannemer contact met me op zou nemen. Dit heeft tot mei dit jaar geduurd.

Ondertussen is de glasvezel gevonden en is deze in juni in de meterkast afgemonteerd. Daarbij is vastgesteld dat er ‘licht zichtbaar was’.

Volgende stap is het daadwerkelijk aansluiten op het modem en de glasvezel in gebruik nemen. Ook dit duurde ook weer lang, want in de systemen had iemand een vinkje vergeten te zetten, waardoor er blijkbaar allerlei partijen op elkaar gaan zitten wachten 🙁.

Na een middag aan de telefoon hangen en meerdere 088/0800 nummers gehad te hebben was de kogel door de kerk; een afspraak met een KPN monteur is ingepland 😃. Eindelijk licht aan het einde van de tunnel 😊 (no pun intended).

De monteur is inmiddels langs geweest en ook met onverrichte zaken vertrokken. Geen licht uit de glasvezel. Hij is nog wel langs de POP en de centrale geweest om daar de aansluitingen te verifiëren, maar daar lijkt alles oke.
Zijn opmerking was dat anderen naar de glasvezel moesten gaan kijken om het ‘licht’ probleem te verhelpen.

Mijn vermoeden is dat er weer een situatie gaat ontstaan waarbij men op elkaar gaat zitten wachten en dat (als het meezit) die glasvezel eindelijk in 2030 of zo pas iets gaat doen.

Bij het onvindbaar zijn van de glasvezel vorige jaar was ik licht geïrriteerd. Dat ging gedurende de periode er na, waarbij er van alles beloofd wordt (maar niets gebeurd), naar serieus geïrriteerd / teleurgesteld. Na vandaag ben ik ver voorbij teleurgesteld (mede vanwege de zaken die ik moeten regelen om thuis te zijn). Niet direct in de mensen die hun werk proberen te doen. Meer de organisatie/aansturing er achter.

Overigens zou ik vandaag teruggebeld worden, maar ik gok dat ik daar dit keer ook weer zelf achteraan moet.

Hoe moeilijk kan het zijn?

Welkom op het forum @willemr72! Dat duurt inderdaad wel erg lang. Staat er op dit moment een duidelijke datum voor een volgend monteursbezoek? Verder zou je teruggebeld worden toen je het topic plaatste. Is dat al gedaan?

Zo niet, laat het hier weten. Ik help je graag te kijken of we het wat meer in goede banen kunnen leiden. 🙂 


Hoi @Bram_ probleem lijkt opgelost. Het witte kastje waar de glasvezel in zit had een defect waardoor de glas-ethernet converter geen (licht) signaal kreeg. Dit lijkt meer voor te komen, maar was niet als zodanig herkend. Inmiddels werkt het (en goed zelfs)

In het hele traject verbaasde ik me er over dat het op het vlak van communicatie niet al te best gaat / geregeld is. Als je ook maar een beetje buiten de standaard (procedure) valt ben je de spreekwoordelijke sigaar in het proces. Dat er veel partijen (onder-aannemers) die hierbij betrokken zijn, zal ook niet helpen.

Dus kijk intern vooral naar de processen en systemen, want daar valt nog wel wat winst te behalen. De mensen die ik het afgelopen jaar aan de telefoon en over de vloer heb gehad wilden wel helpen, maar leken vooral gehinderd te worden door de (relevante) informatie in de interne systemen.


@willemr72 ik kan niet direct iets zeggen over de onderlinge communicatie. Wel klinkt het inderdaad alsof er werk aan de winkel is.

Verder ben ik blij te horen dat in ieder geval alles nu goed werkt.