Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel aansluiten: modem in de woning of bij ISRA-punt?

• 20 februari 2025
  • 1 reactie
  • 209 keer bekeken

Ik wil de oude koper aansluiting vervangen door glas vezel. Momenteel is de situatie telefoon aansluiting zit beneden in de meterkast. Hieruit loopt een telefoonlijn via een pvc pijpje naar het appartement 2e verdieping. Dus mijn modem staat in de woning. Opzich geen hele slechte verbinding af en toe een dipje. Nu sta ik op de planning voor glasvezel en lees dat het modem zo dicht mogelijk circa 1.5 meter van het isra punt moet staan? 

Bij mijn aanmelding en voorbereiding wordt de vraag gesteld of ik een langere kabel nodig heb. Daar staat zelfs 50 meter bij. Ik denk niet dat ik 50 meter nodig heb maar mischien 10 a 20 meter? geen idee hoe het pijpje loopt, neem aan de korste weg van het punt in de kamer naar de meterkast beneden.

Dus de vragen zijn

1 kan de aansluiting modem in het appartement met een langere kabel naar Isra punt beneden meterkast.?

2 een langere kabel is dat veel verlies omdat ik niet precies weet hoe het pijpje loopt in de vloer en muur. Kortom als ik maar 10 meter nodig heb ik bestel een kabel van bv 30 meter heb ik dan geen onnodig data verlies ?

Met vriendelijke groet 

Rien 

Beste antwoord door XS4-Arjan

Hallo ​@Marrien ,

Even de antwoorden:

1: Als je op glas overgaat, heb je geen ISRA punt meer nodig. Als de glasvezel in je meterkast binnenkomt, wordt daar de ONT geplaatst (die heeft ook stroom nodig) en van daaruit kan je met een netwerkkabel naar je router. Als dat een goede kabel is (UTP Cat6 bijv), kan je makkelijk 50 meter halen. Zaak is wel dat die dan door dat pijpje kan.

2: Als je een goede UTP kabel gebruikt, is van dataverlies geen sprake op deze afstand.

Het ISRA-punt is waar je telefoonlijn binnenkomt in huis. Voor DSL moet de afstand tussen ISRA en modem zo kort mogelijk zijn. Maar in de praktijk weet ik ook wel dat het langer kan dan 1,5 meter (en dat heb jij nu ook, als ik het goed lees). Glasvezel komt apart binnen en maakt geen gebruik meer van het ISRA-punt.

Bekijk origineel
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1 reactie

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1842 reacties
  • Antwoord
  • 20 februari 2025

Hallo ​@Marrien ,

Even de antwoorden:

1: Als je op glas overgaat, heb je geen ISRA punt meer nodig. Als de glasvezel in je meterkast binnenkomt, wordt daar de ONT geplaatst (die heeft ook stroom nodig) en van daaruit kan je met een netwerkkabel naar je router. Als dat een goede kabel is (UTP Cat6 bijv), kan je makkelijk 50 meter halen. Zaak is wel dat die dan door dat pijpje kan.

2: Als je een goede UTP kabel gebruikt, is van dataverlies geen sprake op deze afstand.

Het ISRA-punt is waar je telefoonlijn binnenkomt in huis. Voor DSL moet de afstand tussen ISRA en modem zo kort mogelijk zijn. Maar in de praktijk weet ik ook wel dat het langer kan dan 1,5 meter (en dat heb jij nu ook, als ik het goed lees). Glasvezel komt apart binnen en maakt geen gebruik meer van het ISRA-punt.