Skip to main content

Hoi,

Ik krijg 4 mei glasvezel aangesloten in huis.Echter de onderkomen vd glasvezelkabels zit niet in de meterkast maar bovengronds ongeveer 7 meter vd modem v9 af. Kan dit dan wel aangesloten worden door de monteur.

 

Wat bedoelt u met "de onderkomen"?


Kastje waar de glasvezelkabels inzitten


Dag @Harpan! Excuses voor de late reactie:open_mouth:. Waar het glasvezelkastje precies zit, maakt niet uit. Vaak door de muur geboord aan de straatkant waar glasvezel is aangelegd in de straat. Hier thuis zit ie in de slaapkamer, dus ook niet in de meterkast. Met glasvezel maakt de afstand tussen het glasvezelkastje naar het modem niet uit. Je kunt het modem prima 7m verderop plaatsen. Heb je dus wel een langere kabel nodig. De monteur sluit het modem 1/Of bij het aansluitpunt aan 2/legt een langere kabel en plaatst het modem waar die nu staat. Dit kun je gewoon overleggen. 
Is hiermee je vraag beantwoord of heb je een andere vraag? 


Bedankt voor je reactie. Maar hoe werkt de monteur de 7 meter kabel weg. Langs de wand is geen optie?


Die monteur werkt niets weg. Die sluit aan en gaat weer weg.

Waarom zit het glasvezelkastje niet gewoon in de meterkast? Kunt u wat meer vertellen over de situatie? Misschien foto's? Wellicht komen er hier op het forum dan allerlei suggesties over hoe u dit het beste aan kunt pakken, zodat u niet met een losse kabel over de vloer blijft zitten.


De glasvezelkastje werd toen heel snel geplaatst en werd niet verteld dat het in de meterkast moest.

 


 


 


En de meterkast, zit die misschien precies aan de andere kant van de muur?


 


Rechterdeur is de meterkast


Rechterdeur is de meterkast

Dus jou meterkast zit verder in het huis, ze gaan dus de kabel niet verder in het huis leggen tot aan jou gevel van het huis. Als de meterkast naast jou voordeur had gezeten hadden ze het in de meterkast geplaatst. Althans dat denk ik, want ik zag dat ze jou glasvezelkastje bij de etenstafel hebben geplaatst. En dat is jou buitengevel van het huis.


Klopt helemaal Dennis!


Heeft u een kruipruimte? Misschien kan de kabel onder door naar de meterkast? 

Nog een ander dingetje: dat glasvezelkastje heeft stroom nodig. Nou zie ik daar wel een stopcontact halverwege op de muur zitten... Maar dan moet er dus een snoer vanaf dat stopcontact schuin naar beneden naar het glasvezelkastje. Tis allemaal niet echt ideaal... zullen we maar zeggen...


Ik heb een kruipruimte en kan naar de meterkast. De afstand vd meterkast naar modem is nog 4 meter ongeveer. Stopcontact zit ook niet in de meterkast. 


Ik heb een kruipruimte en kan naar de meterkast. De afstand vd meterkast naar modem is nog 4 meter ongeveer. Stopcontact zit ook niet in de meterkast. 

Het glasvezelpunt kan zomaar niet verplaatst worden. Tenzij je er geld voor over hebt. Dan kun je bij KPN netwerk een verplaatsing naar de meterkast aanvragen.  En in de meterkast kan je 1voudig een stopcontact bij laten plaatsen.

Maar anders zal het glasvezelkastje daar blijven zitten. En heeft daar dus ook stroom nodig.


Eigenlijk heb ik 2 opties. De huidige glasvezelpunt zolaten en met een stekker naar stopcontact en dan 7 meter kabel doortrekken naar modem ondergronds (kruipruimte) of bovengronds.

Tweede optie, glasvezelpunt laten verplaatsen naar meterkast en stopcontact laten zetten.  Hoeveel gaat dit dan kosten?Hoe gaan ze dan de glasvezelkabel  in de meterkast aansluiten op modem?

 


Voor netheid ga ik toch voor glasvezelpunt  in de meterkast. Hoe moet ik dit dan aanpakken? 3 mei zou de monteur komen om het aan te sluiten. Kan ik beter afzeggen?

 


Kan het modem v9 dan ook in de meterkast worden geplaatst of krijg ik dan een nieuwe modem? Kan de monteur die glasvezelpunt gaat verplaatsen ook stopcontact plaatsen?

 


Ik vind het toch apart, dit type FTU en mediaconverter wordt al jaren niet meer geplaatst naar mijn weten dus deze zou er al een flinke tijd moeten zitten. Mag ik vragen hoe het komt dat de overstap op glasvezel niet eerder is gebeurd? Bent u toevallig recentelijk verhuisd?

 

@Harpan als je er echt voor kiest om de glasvezelaansluiting te laten verplaatsen dan volg je de stappen op kpnnetwerk.nl, let wel dat je hier de portemonnee voor moet gaan trekken, het verplaatsen kost namelijk €299 euro. In dat geval is het inderdaad wel beter om de afspraak op 3 mei te annuleren. Ik zou als ik u was eerder kijken naar de mogelijkheid om door de kruipruimte een UTP-kabel te leggen naar het modem en een wandcontactdoosje bijplaatsen waar het glasvezelkastje nu zit. Scheelt een flinke bak geld. Overigens de glasvezel laten verplaatsen naar de meterkast betekent dat er nog steeds een kabel getrokken moet worden naar het modem. Als de afstand binnen de 2.5 meter van het luik is dan zou de monteur de UTP kabel wel kunnen leggen, echter is het aan de monteur of deze wel of niet de kruipruimte in gaat, deze zal ook altijd een last-minute risico analyse doen. Als de afstand groter is dan 2.5 meter dan moeten er sowieso twee monteurs ingepland worden. 

 

Wat mij ook geleerd is bij een overstap op glasvezel is dat er aan de bestaande situatie niets veranderd en wij standaard een kabel vanuit het glasvezelpunt naar het modem leggen en deze langs de plinten leggen en eventueel vastnieten of met kabelklemmetjes vast spijkeren. Als de situatie anders vereist kan dit natuurlijk altijd overlegd worden en tegen eventueel meerwerk uitgevoerd worden, bijvoorbeeld het plaatsen van plakgootjes om de kabel in weg te werken. Als er verder niets aan het modem zit qua bekabelde apparatuur dan verhuis ik het modem vaak wel mee naar de meterkast. Standaard hoort er ook een wifi-check bij de overstap op glasvezel.

 

Even totaal offtopic: Ik zie een Superwifi-punt maar ik zie ook de wifi op de Experiabox nog aan staan. Zijn de superwifi punten al in gebruik? Dan zou de wifi op het modem namelijk uit moeten om optimaal gebruik te kunnen maken van de Superwifi.


@Harpan Daar zijn 2 verschillende monteurs voor nodig. Een van KPN NetwerkNL die over de glasvezel gaan tot en met het glasvezelaansluitpunt ( FTU) en de ander van KPN de provider die vanaf het glasvezelaansluitpunt de verdere aansluiting verzorgd om uw abonnement geactiveerd te krijgen.

Voor het verplaatsen van het glasvezelaansluitpunt in uw woning dient u zich te wenden tot KPN Netwerk NL - Afspraak maken met KPN NetwerkNL.

Was u er niet bij toen dat glasvezelaansluitpunt werd afgemonteerd in uw woning, want een beetje monteur had dieop uw verzoek via de kruipruimte naar de meterkast gebracht en daar afgemonteerd. Dit is erg slordig gedaan.


Was u er niet bij toen dat glasvezelaansluitpunt werd afgemonteerd in uw woning, want een beetje monteur had dieop uw verzoek via de kruipruimte naar de meterkast gebracht en daar afgemonteerd. Dit is erg slordig gedaan.

Deze glasvezelaansluiting wordt al jaren niet meer geplaatst, goede kans dat dit nog met een vorig bewoner is gedaan en dat die deze plek heeft aangegeven. 

 

Nieuwe glasvezelaansluitingen zijn enkel nog de TK01 FTU's, dat kleine vierkante doosje van ongeveer 10x10cm.


Deze glasvezelaansluiting wordt al jaren niet meer geplaatst, goede kans dat dit nog met een vorig bewoner is gedaan en dat die deze plek heeft aangegeven. 

 

Ok, ja dat kan natuurlijk.

 


Als het glasvezelkastje laten verplaatsen naar de meterkast echt niet meer kost dan 299 euro, dan vind ik dat eigenlijk nog meevallen.

Een monteur inhuren om een utp kabel onder heen te laten te laten leggen en stopcontact blij te laten plaatsen, dan ben je ook zo een heel eind op weg.


Als het glasvezelkastje laten verplaatsen naar de meterkast echt niet meer kost dan 299 euro, dan vind ik dat eigenlijk nog meevallen.

Een monteur inhuren om een utp kabel onder heen te laten te laten leggen en stopcontact blij te laten plaatsen, dan ben je ook zo een heel eind op weg.

Ja die installatiebedrijven zijn soms ook echt schofterig duur voor matig werk. Ik hoorde laatst van een collega, die was bij een klant en de klant had door een installatiebedrijf door loze leidingen 5 UTP's laten trekken, connectoren waren er belachelijk slecht op afgemonteerd (de buitenmantel zat ruim 5mm van de connector af dus geen trekontlasting of iets) en die was tegen de 1200 euro kwijt. 

 

Volgens NetwerkNL kost het verplaatsen inderdaad 299 euro inclusief materiaal en voorrijkosten als het binnen 15 meter inpandig verplaatst wordt.