Skip to main content

Hoi,

Ik krijg 4 mei glasvezel aangesloten in huis.Echter de onderkomen vd glasvezelkabels zit niet in de meterkast maar bovengronds ongeveer 7 meter vd modem v9 af. Kan dit dan wel aangesloten worden door de monteur.

 

Bedankt voor de reacties. Glasvezelpunt is een paar jaar geleden geplaatst en toen was dat toen gratis. Er is nooit aangegeven om dit te plaatsen in de meterkast. Er was toen ook veel haast bij. Is dit glasvezelpunt nog wel goed dan voor het huidige glasvezelgebruik?


 

Bedankt voor de reacties. Glasvezelpunt is een paar jaar geleden geplaatst en toen was dat toen gratis. Er is nooit aangegeven om dit te plaatsen in de meterkast. Er was toen ook veel haast bij. Is dit glasvezelpunt nog wel goed dan voor het huidige glasvezelgebruik?

Zekers! Mogelijk moet er alleen een ander NT opgezet worden maar dat doet de monteur als de overstap naar glasvezel gemaakt wordt. De vorm van het glasvezelpunt maakt over het algemeen niets uit, het hangt allemaal af van het NT die erop zit, in dit geval is het nog een oudere uit de Ethernet over Fiber-tijd als ik zo zie, goede kans dat het grijze deel vervangen wordt door een zwart NT die Gigabit over Fiber aan kan :)


Dat is goed om te weten. De wifi versterker was inderdaad niet aan. Die doet het niet goed. Heb daarvoor al bij een vorige forum vraag gesteld. Als we wifi versterker aansluiten, dan kunnen we veel apps niet downloaden. Van alles al geprobeerd maar tot nu toe nog niet gelukt.

Vandaar ook de glasvezel mogelijkheid?


Glasvezel staat compleet los van het probleem wat je hebt met het Superwifi-punt. Het is uiteraard wel mogelijk om dit probleem aan te kaarten bij de monteur die het glasvezelkastje komt vervangen. In principe zit er standaard gratis wifiverbetering bij een overstap op glasvezel namelijk onder het mom ‘als we nu de invoer verbeteren, waarom niet gelijk kijken naar het thuisnetwerk?’ met de analogie ‘je wilt ook niet in een Porsche op tuinstoelen zitten’ die onder mijn collega's nog wel eens gebruikt wordt.


Omdat je een echt glasvezel router ook via de NTU werkt (heb ik gelezen op het tweak forum), heb ik vandaag toch maar een FRITZ!Box 5530 fiber gekocht. De ernstige problemen waren op het forum van tweak verdwenen. Ik heb bewust het apparaat in Duitsland gekocht, omdat daar de twee SFP-AON en SFP-GPON modules bij zitten en de ondersteuning van AVM vertelde mij dat je vanwege dat het apparaat op elk glasvezelnetwerk overal op de wereld werkt. Als ik goed lees zit er maar één SFP-module bij de FRITZ!Box 5530 die je in Nederland koopt. Ik heb een GPON-aansluiting.

Maar nu komt het “probleempje. Er zit een glasvezelkabel bij met aan beide uiteinden een LC/APC stekker. In het glasvezelkastje (dus niet de NTU) zit een stekker en aan het glasvezelkabeltje wat er nu tussen zit, zit een contra stekker. Ik heb al een gekeken maar voor zover ik er verstand van heb moet ik nu een glasvezelkabel kopen met SC/UPC naar LC/APC om de FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op de glasvezel te kunnen aansluiten.


Allereerst reageer je op een maand oud topic terwijl je zelf al meerdere topics over die FritzBox hebt gemaakt. Hou het gesprek lekker daar in plaats van hier. 

 

Je geeft zelf al aan dat je een GPON verbinding hebt. Daar kun je wel je Fritz op aansluiten maar je gaat geen verbinding krijgen, het serienummer moet immers geregistreerd staan en omdat KPN van mening is dat het ONT onderdeel uitmaakt van het netwerk gaan ze je niet helpen met de FritzBox. Ook dit is al meermaals duidelijk gemaakt volgens mij. 


Allereerst reageer je op een maand oud topic terwijl je zelf al meerdere topics over die FritzBox hebt gemaakt. Hou het gesprek lekker daar in plaats van hier. 

 

Je geeft zelf al aan dat je een GPON verbinding hebt. Daar kun je wel je Fritz op aansluiten maar je gaat geen verbinding krijgen, het serienummer moet immers geregistreerd staan en omdat KPN van mening is dat het ONT onderdeel uitmaakt van het netwerk gaan ze je niet helpen met de FritzBox. Ook dit is al meermaals duidelijk gemaakt volgens mij. 

De kpn kan zoveel van mening zijn. We hebben immers router vrijheid en daar maak ik gebruik van. Dat “toevallig” de kpn ook een FRITZ!Box 7590 voor de fijnproevers levert doet niet ter zake. Hoe doet bijv. Freedom dat met zo'n modem?


Allereerst reageer je op een maand oud topic terwijl je zelf al meerdere topics over die FritzBox hebt gemaakt. Hou het gesprek lekker daar in plaats van hier. 

 

Je geeft zelf al aan dat je een GPON verbinding hebt. Daar kun je wel je Fritz op aansluiten maar je gaat geen verbinding krijgen, het serienummer moet immers geregistreerd staan en omdat KPN van mening is dat het ONT onderdeel uitmaakt van het netwerk gaan ze je niet helpen met de FritzBox. Ook dit is al meermaals duidelijk gemaakt volgens mij. 

De kpn kan zoveel van mening zijn. We hebben immers router vrijheid en daar maak ik gebruik van. Dat “toevallig” de kpn ook een FRITZ!Box 7590 voor de fijnproevers levert doet niet ter zake. Hoe doet bijv. Freedom dat met zo'n modem?

Jij met GPON kan die 5530 niet direct op glasvezel aansluiten, maar alleen met RJ45, net zo als je andere FritzBox. Berichten gemist?

https://forum.kpn.com/internet-9/fritz-box-5530-fiber-530114?postid=1302522#post1302522