Skip to main content

Hallo,

 

Ik heb een glasvezel aansluiting en een nieuw KPN Box 12 modem.

De handleiding begint met de rode kabel die er in moet, maar ik heb

geen rode kabel en in het glasvezel punt zit er ook geen.

Wat te doen?

 

Groet,

Willem Ouwerkerk.

Dus @KeesYagi , Dat de NT met een adaptor van spanning word voorzien heeft volgens jou geen invloed op het energie verbruik, ik heb vroeger de kleuterschool nog afgemaakt en daar heb ik geleerd dat alles wat een stekker heeft stroom verbruikt, en een NT aanzetten op het moment dat je hem nodig hebt is geen oplossing, zit dingen achter wat 24uur per dag verbinding verlangt.

Dus een NT met een router verbruikt dubbelop, als ik dat zou doen zou er ook nog een switch bij moeten of ik moet de complete bekabeling gaan herzien en weer een verbouwing moeten doen, want ik wil geen kabels in het zicht en zoals het aangelegd is zullen er her en der wat breek werkzaamheden moet plaatsvinden, of meerdere switchen inzetten om het huidige aan elkaar te breien.


Alles wat aan het elektriciteits  net hangt KAN energie gebruiken, het is de vraag hoeveel dat is. Het is geen kwestie van het aantal kastjes tellen.

Als je het echt wil weten dan is een tussenmeter een mogelijkheid, alhoewel ik mijn twijfels heb of die in het lage bereik goed werken. En als je dan toch bezig ben, zet ‘m ook eens tussen de koelkast (en vriezer), als die maar enigszins te veel gebruikt dan is het heel snel lonend om die te vervangen.

En, zoals je het maakt zo heb je het :-)


Dus een NT met een router verbruikt dubbelop, ...

Dat is natuurlijk niet zo.

Een NTU verbruikt waarschijnlijk zo'n 2 watt. De poweradapter van mijn Genexis NTU is in ieder geval maar 5 volt en 0,5 ampère en dan kom ik op maximaal 2,5 watt.

Het zou maar zo kunnen dat de SFP adapter in de router een soortgelijk verbruik laat zien.


Wat een verademing wat reacties betreft. Er wordt erg positief en kundig gereageerd. Dàt ben ik als voormalige telfort klant niet gewend.  In het telfort forum meestal allemaal negatieve reacties op een paar mensen na vanzelf. Je had alleen maar dàt probleem; je hebt geen recht op; en ga nog maar even zo door.......

Ik heb begrepen dat er meerdere “soorten” glasvezelnetwerken zijn. De wat oudere zijn van een andere mogelijkheid voorzien om een v(a)dsl modem te kunnen aansluiten op glasvezel. Het glasvezelnetwerk wat ze hier gaan aanleggen (ze zijn in de bebouwde kom al heel ver met het aanleggen) is niet oud en je hoeft de verbinding ook niet met de buren te delen.

Rechts onderin het oranje kastje waar de glasvezel in komt, zitten twee- hoe die heten weet ik niet- aansluitingen. De kpn monteur heeft “over” het oranje kastje een “omvormer” gezet die in één van de glasvezelaansluiting klikte. Stekker in het stopcontact en lan-kabel van de omvormer naar het modem en toen gaan met die banaan.

Maar je zou nu de stap van de omvormer over kunnen slaan en een patch-kabel rechtstreeks kunnen aansluiten op het oranje kastje van de glasvezel en de andere kant kunnen aansluiten op een echt glasvezelmodem FRITZ!Box 5490 òf 5491.

Voordelen zijn minder energie verbruik en een rechtstreeksere verbinding op glasvezel. Waarom zou je- als je iets rechtstreeks kunnen aansluiten- dit via een andere manier doen? Daarom zijn er immers glasvezel modems. Maar die levert de kpn (nog) niet maar blijft knoeien met de huidige modems. Wat dat betreft zijn kabelbedrijven al heel wat verder met echte glasvezel modems.

Nadeel is wel wanneer je verhuist en een volgende bewoner opzadelt met een glasvezelaansluiting die hij of zij helemaal niet wil.


Voordelen zijn minder energie verbruik en een rechtstreeksere verbinding op glasvezel.

Het stroomverbruik van een NTU is zo'n 2 watt terwijl een SFP module 1 à 1,5 watt verbruikt.

De besparing op energie is dus maar heel betrekkelijk.


Ik denk dat je Gpon krijgt @gensnet , als kpn de aanleg doet, En of de fritzbox 5191 daar op werkt durf ik niet te zeggen, dat zal je bij AVM moeten navragen denk ik, weet niemand die het al gerealiseerd heeft.

Al er een andere partij glas aanlegt kun je geen KPN aansluiting krijgen, maar die informatie krijg je vanzelf in de bus.😉

@wjb , De 5490 laat een zelfde verbruik zien als de Huawei van TM die ik had, daar kwam dan de MC bij die verbruikte volgens de specs rond de 8 watt.

De NT had ik 10 watt begrepen, maar dat wist ik dus niet zeker, net als wat de NT + Box 12 verbruikt ten opzichte van de 5490 die die 2 vervangt.

@KeesYagi , Mijn koelkast zal best wat verbruiken, net als de wasmachine en de droger, alleen de koelkast is 3 jaar oud en toen ik hem kocht een A++ apparaat, de wasmachine was ook het zuinigst toen ik hen 6 jaar geleden kocht, en de droger is een warmtepomp droger van een half jaar oud en ook de zuinigste die ik kon vinden, is voor mij een dingetje om zuinige spullen aan te schaffen, doe ik al jaren namelijk, goedkoop kan duurkoop worden.

Zelfde dat ik pas de CV heb laten vervangen door een nieuwe, jammer genoeg paste een warmtepomp uitbreiding (hybride) niet in het budget, zit dus nog op alleen gas, alleen warmtepomp gaat het hier niet trekken volgens de instalateur.

En stroom heb ik zat, heb het dak vol liggen met panelen, hou jaarlijks ietsnover dus daarvoor hoef ik het niet te doen, is gewoon een sport.

 

 


De 5490 laat een zelfde verbruik zien als de Huawei van TM die ik had, daar kwam dan de MC bij die verbruikte volgens de specs rond de 8 watt.

De NT had ik 10 watt begrepen, maar dat wist ik dus niet zeker, net als wat de NT + Box 12 verbruikt ten opzichte van de 5490 die die 2 vervangt.

Mijn EdgeRouter Lite 3 verbruikt 7 watt en de Genexis NTU 2 watt, in totaal is dat dus 9 watt.

Maar daar gaat het mij dus niet om, waar het mij wel om gaat is dat het aandragen van het wegsnijden van de NTU omwille van energiebesparing mijns inziens een niet echt steekhoudend argument is.


Energie verbruik. Na het corona gedoe een vast item van de overheid om vooral energie te (be)sparen. Wanneer je (heb véél apparatuur) erg veel apparatuur hebt die electriciteit verbruikt is het wel zaak om hier wat op te letten. Zo gezegd alle beetjes helpen.

Maar hier gaat het helemaal niet om. Het gaat erom of je in het oranje glasvezelkastje een rechtstreekse patch-kabel kunt aansluiten die naar een glasvezel modem gaat. De kpn heeft voor de bestaande modems die alleen overweg kunnen met spanning en niet met licht een omvormer oplossing bedacht teneinde je je bestaande modem kunt blijven gebruiken.


Nou vooruit dan @wjb , paar in mijn ogen extra voordelen,

Je hebt een stopcontact minder nodig,

Er zit 1 apparaat minder tussen die storing kan geven,

Het ziet er netter uit in de meterkast,

De router is beter te managen dan de KPN box, maar dat kan ook met NT,

Een paar verbindingen minder in het geheel, glas op NT, NT op router dat vervalt, Glas op router, is 2 aansluitingen minder wat storing of verminderde verbinding kan geven.

 

Maar ik lees dat jij vind dat de kosten hoger kunnen zijn dat als er iets stuk gaat, een Fritzbox 5490 kost op dit moment rond de 200 euro, de 7590 kost op dit moment rond 185 euro, dus als 1 van beide stuk zou gaan en vervangen moet worden valt dit redelijk mee.

 

Maar ik begrijp wel uit je berichten dat je geen voorstander bent zelf prutsen aan de glasvezel, ik heb daar geen enkele moeite mee, en zou het door mijn geklungel kapot is dat zo en zou ik de kosten zonder commentaar op mij nemen.

 

En gezien het energie verbruik, als iedere Nederlander 1 of 2 watt minder verbruikt is dat bij elkaar op jaarbasis een heleboel, en alle kleine beetjes helpen, gaat mij geen eens om de kosten maar een sport om zo min mogelijk te verbruiken, terwijl ik er weinig extra voor doe, maar alles in huis staat uit of is energie zuinig en zo ben ik hier toch een kleine 25 tot 30% naar beneden gegaan in het verbruik de afgelopen 5 jaar.