Skip to main content

Op 6 maart 2020 heb ik een pre-order gedaan voor glasvezel. Vandaag heb ik een installatiepakket ontvangen van KPN met als ingangsdatum 30 september 2020.  Ik maak gebruik van de overstapservice, het abonnement bij Ziggo is opgezegd per 30 september en ik heb daar ook al een bevestiging van ontvangen.

Het probleem is echter dat er nog helemaal geen glasvezel aangelegd is in onze straat en ik niet vanaf 30 september zonder internet kan zitten ivm thuiswerken. Daarom wil ik graag tijdelijk van VDSL gebruik maken.
Vanaf de bouwvak heeft de aanleg van glasvezel hier stil gelegen. Inmiddels zijn ze weer begonnen, maar niet bij ons in de buurt. Ik heb er weinig vertrouwen in dat voor 30 september alles gereed is. Dan moet de stoep hier open, moet de glasvezelkabel nog in huis gebracht worden en moet het netwerk al operationeel zijn.

Hierover contact gehad met KPN NetwerkNL. De medewerker zei dat er volgende maand werkzaamheden in onze straat gepland zijn en we daar nog een brief over ontvangen. Heb gevraagd of ik tijdelijk van VDSL gebruik kan maken totdat hier glasvezel ligt. Dat kon hij mij niet zeggen en daarom werd ik doorverwezen naar provider KPN.
Via de chat heb ik vanochtend deze vraag gesteld. De medewerker van KPN vond het kennelijk een moeilijke vraag en kon me er geen goed antwoord op geven. Het betreft een glasvezelorder zei hij en het is een kwestie van proberen om te kijken of ik eerst VDSL kan gebruiken. Een monteur kon hij ook niet sturen want dat gaat via KPN NetwerkNL.

Ik vind dit vreemd want ik heb zelf gezien bij het doen van de pre-order dat er een keuze was voor eerst VDSL en dat je dan gratis overgezet wordt op glasvezel zodra dat beschikbaar is. Dat moet nu toch ook nog kunnen? Vind het niet handig dat ik de opzegging bij Ziggo terug moet draaien terwijl VDSL gewoon moet kunnen op mijn adres. Heb tot eind juli 2018 een KPN abonnement gehad via VDSL en ben toen overgestapt naar Ziggo. Nu er glasvezel komt, wil ik graag weer terug. Via KPN.com kan ik helaas ook geen tijdelijk VDSL abonnement regelen want dan staat er dat op mijn adres al glasvezel beschikbaar is met 1000 mbit/s down en 500 mbit/s up terwijl dat dus niet zo is. 

 

Kan een KPN medewerker hier op reageren? Volgens mij is het niet meer dan dat een monteur in de straatkast de VDSL verbinding weer op actief moet zetten. Of misschien kan dat gewoon op afstand. 

 

 

Hoi @JanR1981, leuk dat je overgaat naar glasvezel via ons. Je geeft aan dat je gebruik maakt van de overstapservice, die zie ik ook terug in je bestelling hier. Dan hoef je je gen zorgen te maken. Overstapservice werkt namelijk als volgt: wij geven aan Ziggo door dat je naar ons over gaat en dat wij verwachten dat op een specifieke datum te doen. Daar krijg je dan vanuit Ziggo een bevestiging van met die datum erin. Maar wij geven niet eerder de definitieve opzegging door dan het moment dat jij bent aangesloten. Zodra je diensten bij ons actief zijn geven wij dit aan Ziggo door, die dan vervolgens je abonnement daar per die datum beëindigen. 

Oftewel, je komt niet zonder internet te zitten. En dan is het voor de afronding van de aanleg en het aansluiten in je huis even afwachten.


@Erik_ Bedankt voor de snelle reactie! Duidelijk zo, in de bevestigingsbrief van Ziggo lijkt het een vaste datum te zijn. Maar dat is dus niet zo.

Installatiepakket bal even bekeken. Ziet er goed uit! De Experiabox is een stuk kleiner dan de V10 die ik eerder had en de ConnectBox van Ziggo. En de tv-ontvanger is ook zeer compact. Mooie afstandsbediening ook.

 


Klopt, de nieuwste versies van de apparaten zijn inderdaad een stuk kleiner, ik vind het zelf wel fijn. Makkelijker plaatsbaar ook, zo. Let er op: deze tv ontvanger en afstandsbediening ondersteunen bluetooth. Je zult de afstandsbediening moeten koppelen met je tv net als eerder het geval was. Volg daarvoor de stappen zoals ze in het tv menu (onder instellingen - afstandsbediening) worden gegeven.


@Erik_ Bedankt voor de tip! De aanleg van glasvezel gaat toch sneller dan ik dacht. Ze zijn vandaag al begonnen.:relaxed: Dan zal de medewerker van KPN Netwerk NL zich vergist hebben want die had het over begin volgende maand.


Ow, dat scheelt! Dan klinkt die 30 september ook als een heel haalbare datum :)