Skip to main content

Ik kreeg van een andere provider (Delta) dat er binnen kort glasvezel gelegd wordt in onze wijk, is het dan ook mogelijk om via KPN glasvezel verbinding te krijgen. Wordt overigens die glasvezel dan al standaard in huis gebracht?

Dank Nick83 voor je snelle reactie. Leuk kan ik het niet vinden, zou graag bij KPN blijven.


Dank Nick83 voor je snelle reactie. Leuk kan ik het niet vinden, zou graag bij KPN blijven.

Dit kan ook gewoon nog, enkel is het op dit moment nog niet mogelijk om gebruik te maken van glasvezel. KPN heeft een mooie doelstelling om per 2026 80% (geloof ik?) van alle huishoudens aangesloten te hebben op glas. Als ze nou alle gebieden mijden waar andere providers ook liggen zou dit doel niet lukken. Dus de kans is gewoon aanwezig dat KPN een lijntje wilt leggen naast die van DELTA. 


Dank Nick83 voor je snelle reactie. Leuk kan ik het niet vinden, zou graag bij KPN blijven.

Dit kan ook gewoon nog, enkel is het op dit moment nog niet mogelijk om gebruik te maken van glasvezel. KPN heeft een mooie doelstelling om per 2026 80% (geloof ik?) van alle huishoudens aangesloten te hebben op glas. Als ze nou alle gebieden mijden waar andere providers ook liggen zou dit doel niet lukken. Dus de kans is gewoon aanwezig dat KPN een lijntje wilt leggen naast die van DELTA. 

Hallo @Ik_Hussel Dat is natuurlijk je reinste kapitaalvernietiging, nog een glasvezel leggen naast een bestaande. Ik zie andere nutsleveranciers, zoals gas, licht en water dat ook niet doen. Daar kies je ook een leverancier die over de bestaande infrastructuur levert. Hoezo KPN groen bezig. KPN kan beter goede afapraken maken met de eigenaar van de huidige glasvezellijn om op die lijn mee te doen.

En met die 80% bezetting bedoelt KPN volgens mij niet 'landelijke dekking , maar ‘landelijke dekking’ voor de gebiedsdelen waar KPN de infrastructuur uitrolt.

 

 


Voor de glasaanleg en onze doelstellingen daarin refereren we aan huishoudens. Dus het gaat dan ook om het percentage huishoudens dat wij op glasvezel aangesloten willen hebben. Daarnaast is het zeker niet uitgesloten dat wij ook op netwerken van derde partijen gaan leveren als dat voor ons uit kan. Het kan echter ook zijn dat het juist beter is om wel een eigen netwerk ergens aan te leggen waar ook al een netwerk van een derde partij is. Dat zijn dingen die per regio en/of gebied worden bekeken. Voor nu is het in ieder geval nog zo dat wij niet leveren over het netwerk van Delta.


Excuus dat ik niet eerder weer gereageerd heb (privé omstandigheden)

Dank voor de reactie. Spijtig dat samenwerking niet samen gaat, in iedergeval voor nu.

Vriendelijke groet.


Buitengebied van ons dorp (Ureterp) is onlangs beglaasd door Kabelnoord, dorpskern echter niet. Nu wil DeltaFiber het dorp (en omringende dorpen) van glas voorzien. KPN maakt geen gebruik van deze aanbieder. Maar medewerker Delta gaf aan dat na een jaar het glas wordt open gesteld voor andere aanbieders. De kans is miniem dat er alsnog een glasvezel wordt aangelegd door KPN, en later instappen bij Delta betekent 650 euro aansluitkosten, die kosten zijn er nu niet. Ik zou kunnen kiezen voor internet via Delta en telefoon/TV via kopernetwerk van KPN. KPN ontwikkelt niet veel in deze contreien want destijds ADSL moest al achter de spreekwoordelijke helsdeuren vandaan komen. Ik heb mij nog niet aangemeld bij Delta maar ben bang dat als ik dat niet doe ik glasvezel misloop of later veel geld kwijt ben omdat ik alsnog op Delta glas wil. Kan de KPN aangeven dat hier inderdaad geen KPN glas komt en of de kans aanwezig is dat ze na dat jaar gebruik gaan maken van Delta glasnet? Bij voorbaat dank.


Kan de KPN aangeven dat hier inderdaad geen KPN glas komt en of de kans aanwezig is dat ze na dat jaar gebruik gaan maken van Delta glasnet? Bij voorbaat dank.

Ooit komt er vast wel glas van KPN. Maar wanneer? Die vraag word meer gesteld hier op het forum, maar daar kunnen ze niks over zeggen.

De kans dat KPN er een 2de netwerk naast gaat leggen is denk ik groter dandat KPN over het netwerk van Delta gaat leveren.


Beste Nick, dank voor je aanvulling, ik denk dat ik dan eerst maar afwacht of KPN glas gaat leggen en ga vooreerst niet verder met Delta. Ik ben tijdje terug een (contractueel verplicht) jaartje bij Ziggo geweest, na dat jaar snel weer terug naar KPN want TV via Ziggo coax was/is een ramp. Wil niet weer meemaken dat ik contractueel ergens aan vast zit waar ik dan achteraf niet tevreden mee ben.


In Bodegraven hebben nieuwbouw wijken, die de laatste 10 jaren gerealiseerd zijn, standaard een glasvezelaansluiting van KPN. De oude kern met geschat 5000 woningen moet het doen met DSL over verouderde in de veengrond gelegd  koper van KPN.

Delta is heeft een groot opgezette wervingscampagne in december opgestart  om in heel Bodegraven en ook Zwammerdam  glasvezel aansluitingen te realiseren.

Ik begrijp uit de discussie op dit forum dat KPN niet als provider op de glasvezel van Delta aangeboden wordt.
Dat betekent dat ik als ex XS4ALL nu KPN klant (DSL, TV, telefoon vast en mobiel) voor glasvezel naar één van de mindere providers die DELTA op glasvezelverbinding toelaat over moet stappen. Door het minder complete aanbod ga ik het bundel voordeel dat ik bij KPN heb moet missen. 
Het opheffen van XS4ALL door KPN  (de naam bleef,  de organisatie en de ondersteuning er achter werd minder) was spijtig.

Alles werkt, met de mail adressen en de FRITZ!Box route als spin in mijn thuisnetwerk.  

Alles overzetten naar een door DELTA toegelaten provider, andere mailadressen en waarschijnlijk ook geen FRITZ!BOX router meer, is een behoorlijke drempel.  

Ik snap niet waarom de KPN glasvezel leggers tot dusver geen initiatieven voor de woningen en bedrijven waar nu nog DSL aansluitingen zijn heeft gedaan. 
Op Tweakersnet lees ik dat KPN al over twee jaar met het aanbieden van koperdraad verbindingen wil gaan stoppen. Dat betekent dat er weer opnieuw gegraven wordt. 
Net als in Gouda waar nu na elkaar twee glasdraadjes ingegraven liggen, van CAIWAy (=nu DELTA ) en KPN.  Ik snap dit even niet. 

Maar wat kan ik hier vanuit ons wijkteam aan doen?
DELTA heeft kennelijk een financieel aantrekkelijk aanbod voor de gemeente Bodegraven-Reeuwijk gedaan. 

 


solcon is een dochteronderneming van kpn deze aanbieder zit wel op het deltafibernetwerk levert in veel gebieden in Nederland glasvezel diensten met de zelfde rand apparatuur als kpn.


In Bodegraven hebben nieuwbouw wijken, die de laatste 10 jaren gerealiseerd zijn, standaard een glasvezelaansluiting van KPN. De oude kern met geschat 5000 woningen moet het doen met DSL over verouderde in de veengrond gelegd  koper van KPN.

Delta is heeft een groot opgezette wervingscampagne in december opgestart  om in heel Bodegraven en ook Zwammerdam  glasvezel aansluitingen te realiseren.

Ik begrijp uit de discussie op dit forum dat KPN niet als provider op de glasvezel van Delta aangeboden wordt.
Dat betekent dat ik als ex XS4ALL nu KPN klant (DSL, TV, telefoon vast en mobiel) voor glasvezel naar één van de mindere providers die DELTA op glasvezelverbinding toelaat over moet stappen. Door het minder complete aanbod ga ik het bundel voordeel dat ik bij KPN heb moet missen. 
Het opheffen van XS4ALL door KPN  (de naam bleef,  de organisatie en de ondersteuning er achter werd minder) was spijtig.

Alles werkt, met de mail adressen en de FRITZ!Box route als spin in mijn thuisnetwerk.  

Alles overzetten naar een door DELTA toegelaten provider, andere mailadressen en waarschijnlijk ook geen FRITZ!BOX router meer, is een behoorlijke drempel.  

Ik snap niet waarom de KPN glasvezel leggers tot dusver geen initiatieven voor de woningen en bedrijven waar nu nog DSL aansluitingen zijn heeft gedaan. 
Op Tweakersnet lees ik dat KPN al over twee jaar met het aanbieden van koperdraad verbindingen wil gaan stoppen. Dat betekent dat er weer opnieuw gegraven wordt. 
Net als in Gouda waar nu na elkaar twee glasdraadjes ingegraven liggen, van CAIWAy (=nu DELTA ) en KPN.  Ik snap dit even niet. 

Maar wat kan ik hier vanuit ons wijkteam aan doen?
DELTA heeft kennelijk een financieel aantrekkelijk aanbod voor de gemeente Bodegraven-Reeuwijk gedaan. 

 

 

Even een paar nuances: Je hoeft niet over op Delta of een andere provider. Je kan gewoon bij DSL blijven (of dat nu bij KPN is of een andere provider), zeker als de geboden snelheid tot op heden genoeg voor je was.

KPN gaat niet over twee jaar stoppen met het aanbieden van koperverbindingen. Als je dat hebt gelezen is het verkeerd verwoord of heb je het wellicht verkeerd begrepen.

Daar waar KPN via een glasvezelverbinding op een adres kan leveren zal de koperverbinding worden uitgeschakeld. Dat uitschakelen begint in februari 2023 met ruim 2 miljoen adressen tegelijk en gebeurt daarna elk kwartaal weer met meer adressen. Als KPN ergens niet kan via glasvezel kan leveren (zoals hier op een Delta verbinding) gaat het koper dus niet uit.

Dat KPN ergens nog niet heeft gegraven en Delta wel betekent helemaal niet dat er niks meer gaat gebeuren. Er is gewoon een andere planning. Ja, dat kan betekenen dat er nog een netwerk in de grond wordt gelegd. Maar in sommige gebieden werkt KPN wel samen met een andere beheerder en levert wel via een ander netwerk. Met Delta is tot op heden nog geen samenwerking bereikt, voornamelijk door financiële verschillen van inzicht…

 

NB: Ja, Solcon levert via een aantal Delta netwerken op basis van contracten die zijn gesloten voordat ze werden overgenomen door KPN. Na die overname is dat gestopt en sindsdien zie je Solcon niet meer terug bij vraagbundelingen en dergelijke.

Â