Skip to main content

Begin deze week is de nieuwe glasvezelaansluiting in onze woning aangesloten. De kerel die het aansloot heeft gelijk de glasvezelaansluiting actief gemaakt (dus modem op de omvormer van de glasvezel, koper helemaal niet meer aangesloten). Dit werkte gelijk en ik haalde direct 120mbit op mijn 100mbit abo (waar ik met koper max 70 haalde). Tot zover geen probleem. Ik logde direct in om een hogere snelheid aan te vragen, maar dan kon niet omdat er nog een wijziging moest worden verwerkt (blijkbaar moet iemand op de achtergrond eerst een excel bestand updaten dat ik nu op glasvezel zit ofzo). Dat is vandaag gebeurt en ik kon de hogere snelheid aanvragen. Maar nu krijg een mail dat er volgende week een monteur bij mij thuis langskomt om dat in orde te maken. Ik heb via twitter aan KPN webcare gevraagd wat deze monteur dan komt doen, want alles zit goed aangesloten, het modem is een box 12 en dus geschikt. Daar wist men geen antwoord op te geven. Ik kreeg eerst dit antwoord:

Ik zie in de bevestiging dat er nog een aanpassing nodig is voor het aansluitpunt, zodat de hogere snelheid ook gaat werken.

Niet een bevredigend antwoord, want wat voor aanpassing hebben we het over. Dat kunnen ze helaas niet zien wordt mij verteld. Ik zeg dat ik het een raar verhaal vind. Vervolgens krijg ik deze reactie:

Naast de fysieke kabels moet ook de techniek op de achtergrond aangepast worden. Je gaat over naar een nieuwe techniek. Die omzetting staat nu gepland.

Volgens mij wordt ik gewoon afgewimpeld hier, maar het kan aan mij liggen. Ik kan me echt niet bedenken wat er verder (in mijn huis) nog aangepast moet worden. Dit zou toch puur een administratieve aangelegenheid moeten zijn op dit punt?

 

Update: nieuwe reactie:

Het is een wat technisch verhaal, maar je stapt over van GPON naar XGSPON.

 

Dat is ook raar toch voor gloednieuwe aansluiting?

Update: nieuwe reactie:

Het is een wat technisch verhaal, maar je stapt over van GPON naar XGSPON.

 

Dat is ook raar toch voor gloednieuwe aansluiting?

Ik ga hier van uit. Raar is het niet, standaard worden nieuwe aansluitingen nu op GPON geleverd en zodra ze een hogere bandbreedte gaan afnemen worden deze gemigreerd naar XGS-PON. Tenzij er direct voor een gigabit-abonnement gekozen wordt, dan wordt deze direct op XGS-PON geleverd. Technisch is het nu al haalbaar om volledig op XGS-PON over te gaan maar dan zitten we met een mega-voorraad GPON-ONT's die niet meer gebruikt kunnen worden.

Eigenlijk gebeurd er in feite nu hetzelfde als wat we in het begin van glasvezel zagen met de overgang van Ethernet-over-Fiber (maximaal 100Mbit) naar Gigabit-over-Fiber (maximaal 1Gbit). Hoewel GPON ook gigabit aan kan is het veel minder efficiënt omdat één gigabit klant dan bijna alle beschikbare upload-snelheid op een enkele poort zou kunnen gebruiken waardoor andere klanten hier last van krijgen. Met XGS-PON is deze limiet een stuk hoger per poort.

 

Er komt wel een einde aan nieuwe aansluitingen GPON als de voorraad van ONT's wat kleiner wordt om daarna volledig over te gaan op XGS-PON. Het is nog even afwachten. 

 

De GPON-ONT zal trouwens niet weggegooid worden, deze wordt gereset en het serienummer wordt vrijgegeven in ons systeem om hem daarna weer opnieuw in te kunnen zetten. 


Hallo @SeeDoubleYou bij jou is bij de installatie van glasvezel een zogenaamd G-PON-module geplaatst, zie foto, omdat je een sneheid had die lager was dan 1.000Mbit.

Nu heb je waarschijnlijk om een 1.000Mbit c.q. 1Gbit aangevraagd en daarvoor is een XGS-PON-module nodig, zie foto, die je huidige G-PON-module vervangt.

De frequenties bij G-PON zijn anders dan bij XGS-PON.

XGS-PON
G-PON-module

 


Bedankt voor jullie antwoorden, helemaal duidelijk nu. Ik heb inderdaad die G-PON-module hangen. Het was beter geweest Ls kpn vooraf had geïnventariseerd welke abonnementen nodig waren. Gezien de foto gaat die nieuwe module niet passen op de plek waar de oude zat. Maargoed, het komt dus wel goed!