Skip to main content

Ik ben verhuist naar een gebouw met meerdere appartementen.

Nou komt de glasvezel en koper aansluiting direct binnen bij de deur en heb ik hier een eigen kastje voor met sleutel. De meterkast van het gebouw staat zo'n 10 meter verder op. 

In dit kastje bij de voordeur is dus geen stroomvoorziening voor de glasvezel omvormer. Hiervoor zou er een stroomkabel moeten worden getrokken vanuit de algemene meterkast.

Ik heb een KPN monteur langs laten komen om het te bekijken, maar die wilde niet zo'n lange stroomkabel trekken. Hiervoor moest ik bij de vastgoedbeheerder zijn.

Mijn vastgoedbeheerder heeft mij zojuist verteld dat ik maar naar de grote oranje concurrent moet overstappen als ik internet wil. Dit wil ik liever niet omdat ik een tevreden klant ben van KPN, liever glasvezel heb dan koper en ik dan een stuk duurder uit ben.

Iemand tips of ideeën over hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen? Ik zou misschien zelf een kabel kunnen trekken maar doe dit liever niet want heb hier weinig verstand van.

 

Alvast bedankt!

Is het glasvezel al aangelegd? Is het een optie om het glasvezel in de algemene meterkast aan te laten leggen? Dan kunt u daar vandaan met een utp-kabel rechtstreeks door naar uw appartement. Die kabel mag 100 meter zijn.

Waar zit uw eletriciteitsmeter? Of heeft u die niet?


Is het glasvezel al aangelegd? Is het een optie om het glasvezel in de algemene meterkast aan te laten leggen? Dan kunt u daar vandaan met een utp-kabel rechtstreeks door naar uw appartement. Die kabel mag 100 meter zijn.

Waar zit uw eletriciteitsmeter? Of heeft u die niet?

Glasvezel is zeker aangelegd. Aansluiting waar ik de omvormer overheen moet schuiven zit in het kastje 10 meter van de algemene meterkast (waar ook de elektriciteit meter bevindt). Vanuit die meterkast ligt er ook al een utp-kabel naar mijn appartement.

Wellicht dat de glasvezel kabel inderdaad verlengt kan worden. Ik zal nog even horen.


Waar bevindt zich de elektriciteit meter? In de algemene meterkast? 

Als glasvezel eenmaal geplaatst is gaan ze daar nu niets meer aan veranderen. 

Hoe hebben andere bewoners dit opgelost?

Is het een optie dat u gewoon zelf een elektricien laat komen om een stopcontact te laten plaatsen?

Kunt u wat foto's plaatsen? Misschien komen we dan op ideeën...


Waar bevindt zich de elektriciteit meter? In de algemene meterkast? 

Als glasvezel eenmaal geplaatst is gaan ze daar nu niets meer aan veranderen. 

Hoe hebben andere bewoners dit opgelost?

Is het een optie dat u gewoon zelf een elektricien laat komen om een stopcontact te laten plaatsen?

Kunt u wat foto's plaatsen? Misschien komen we dan op ideeën...

Ja. Andere bewoners hebben allemaal koper. Ik zal wat foto's maken als ik thuis ben!


Waar bevindt zich de elektriciteit meter? In de algemene meterkast? 

Als glasvezel eenmaal geplaatst is gaan ze daar nu niets meer aan veranderen. 

Hoe hebben andere bewoners dit opgelost?

Is het een optie dat u gewoon zelf een elektricien laat komen om een stopcontact te laten plaatsen?

Kunt u wat foto's plaatsen? Misschien komen we dan op ideeën...

Algemene meterkast
Stroomaansluiting in algemene meterkast
UTP kabels en koperkabels vanuit mijn appartement.
Kastje waar glasvezel en koper binnenkomt.

 


Ha @Xoomey, wat jammer om te lezen dat je nu zelf een constructie moet bedenken! Ik ben benieuwd of @Nick83 een idee heeft en ik tag ook @NHendriks nog even 🙂.


Is er een leeg buisje of kabelgoot van centrale meterkast naar dat kleine kastje? Dan kunt u daar een elektriciteitsnoer door laten leggen. Ene kant de stekker in het stopcontact. Andere kant stopcontact maken of een contrastekker aanzetten en klaar.


Is er een leeg buisje of kabelgoot van centrale meterkast naar dat kleine kastje? Dan kunt u daar een elektriciteitsnoer door laten leggen. Ene kant de stekker in het stopcontact. Andere kant stopcontact maken of een contrastekker aanzetten en klaar.

Ja er loopt inderdaad een kabelgoot. Alleen jammer dat ik nu zelf aan de knutsel moet… heb er weinig verstand van.

Bedankt voor uw antwoord in ieder geval!

 

 


U kunt een elektricien inschakelen...


Het ligt er een beetje aan hoe de aanleg gegaan is. Standaard moet er volgens de eisen van KPN Netwerk een stroomaansluiting beschikbaar zijn binnen 1,5 meter of er moet eenvoudig een 220V wandcontactdoos geplaatst kunnen worden (oftewel de KPN monteur moet dit kunnen plaatsen volgens zijn certificaten). Als dit niet kan dan mag hier eigenlijk geen glasvezelaansluiting geplaatst worden tenzij de pandeigenaar die perse op die plaats wilt hebben, in dat geval zou je redelijkerwijs mogen verwachten dat de pandeigenaar dan ook voorziet in een stroomaansluiting.

Een pandeigenaar mag je bij huur sowieso niet verplichten om bij een specifieke internetprovider diensten af te nemen en als deze niet thuis geeft wordt je in feite door de verhuurder in een hoekje geduwd (als het daadwerkelijk zo is dat deze de aansluiting op die locatie wilde hebben) en dan komen huurdersrechten in het geding aangezien er geen vrijheid van provider meer bestaat. Alleen als je inclusief alle kosten huurt dan is dit niet van toepassing (al mag je dan wel zelf iets regelen als de techniek dit toestaat), evenals bij antikraak.

Kan zijn dat ik hier iets vertel wat niet helemaal klopt, @Ward_ weet daar echter meer van en die kan hier misschien nog wel wat over toelichten.