Skip to main content

Hallo,

Kan een glasvezel (AON) verbinding zomaar vervangen worden door een GPON of XGS-PON glasvezel verbinding?

 

 

Nee. Want dan moet ook de hele wijkcentrale verbouwd worden. En ik begreep dat KPN dat voorlopig nog niet gaat doen. Is natuurlijk ook geldverspilling. Over een AON aansluiting is 1000 mbit te halen. Snellere abonnementen zijn er toch nog niet. Bij KPN. 


Hallo @Michel den Besten ik ben benieuwd waarom je dat vraagt en welke verbetering je in gedachten hebt als het wèl zou kunnen?


Nou, het gaat me niet om een verbetering. Ik ben juist bang voor het tegenovergestelde. 

Wat ik gehoord heb is dat ze bijvoorbeeld bij een abonnement van T-Mobile, je gaan aansluiten op een GPON verbinding.  Terwijl er een AON verbinding ligt.

Dat snap ik dus niet omdat het dan van AON zomaar kan worden omgezet naar een GPON, een compleet andere techniek.

Leggen die dan oneens een nieuwe glasvezelkabel aan of iets dergelijks 


Nou, het gaat me niet om een verbetering. Ik ben juist bang voor het tegenovergestelde. 

Wat ik gehoord heb is dat ze bijvoorbeeld bij een abonnement van T-Mobile, je gaan aansluiten op een GPON verbinding.  Terwijl er een AON verbinding ligt.

Dat snap ik dus niet omdat het dan van AON zomaar kan worden omgezet naar een GPON, een compleet andere techniek.

Leggen die dan oneens een nieuwe glasvezelkabel aan of iets dergelijks 

T-Mobile heeft een eigen glasvezel netwerk. Iemand die overstapt van KPN naar T-Mobile kan dus over gaan van een AON aansluiting op het KPN netwerk naar PON aansluitong op het glasvezelnetwerk van T-Mobile. 

Waar KPN wel mee bezig is: GPON verbindingen om zetten naar XGS-PON verbinding. In bepaalde situaties gebeurt dat.


Nou, het gaat me niet om een verbetering. Ik ben juist bang voor het tegenovergestelde. 

Wat ik gehoord heb is dat ze bijvoorbeeld bij een abonnement van T-Mobile, je gaan aansluiten op een GPON verbinding.  Terwijl er een AON verbinding ligt.

Dat snap ik dus niet omdat het dan van AON zomaar kan worden omgezet naar een GPON, een compleet andere techniek.

Leggen die dan oneens een nieuwe glasvezelkabel aan of iets dergelijks 

 

Die kabels moeten niet vervangen worden. Als je aan alle twee kanten (dus bij de klant en in de centrale) die apparatur vervangt dan kan het glasvezelkabel het wel aan. (Het koper kabel in de grond is voor de overgang van analog+modem naar ISDN naar ADSL bijvoorbeeld ook niet vervangen worden.) Waarbij dan inderdaad een provider via het glasnetwerk van de andere zou moeten leveren. Hier zijn ze nog wel huiverig op. Bij ADSL was dat anders...


Hallo @Michel den Besten T-Mobile heeft een eigen netwerk en maakt ook gebruik van het KPN-Netwerk, dus als ik over zou stappen naar T-Mobile, hetgeen ik niet van plan ben, veel te duur, maak ik ook gebruik van de bestaande XGS-PON over de KPN-lijn.