Skip to main content

Ik heb al geruime tijd alle aansluitingen bij KPN (TV/Internet) via glasvezel. Op korte termijn gaan we verhuizen. Volgens de verhuurder is in het complex al meerdere jaren glasvezel aangelegd, maar nog niet doorgetrokken naar ons appartement.

Als ik de glasvezel check doe via de KPN site, geeft KPN echter aan dat er geen glasvezel beschikbaar is.

Hoe weet ik nu wat klopt?

 

Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt

Ik heb al geruime tijd alle aansluitingen bij KPN (TV/Internet) via glasvezel. Op korte termijn gaan we verhuizen. Volgens de verhuurder is in het complex al meerdere jaren glasvezel aangelegd, maar nog niet doorgetrokken naar ons appartement.

Als ik de glasvezel check doe via de KPN site, geeft KPN echter aan dat er geen glasvezel beschikbaar is.

Hoe weet ik nu wat klopt?

Misschien is het glasvezel van Delta. Of E-fiber ofzo. Doe de postcodecheck eens op hun site.


@Nick83 Ik heb nu meerdere sites gecontroleerd, maar alleen Ziggo beweert dat er glasvezel is met mogelijkheid van 1000Mb download. Zou dat dan niet ook op de KPN site zichtbaar moeten worden?


@Nick83 Ik heb nu meerdere sites gecontroleerd, maar alleen Ziggo beweert dat er glasvezel is met mogelijkheid van 1000Mb download. Zou dat dan niet ook op de KPN site zichtbaar moeten worden?

Ziggo levert niet over glasvezel. Ziggo heeft een eigen coax netwerk. En daarover is een download snelheid van 1000 mbit haalbaar ja. De upload is veel lager. Maar download 1000 mbit is goed mogelijk. 


OK, maar ik wil helemaal geen zaken doen met Ziggo. Ik ben erg tevreden over KPN. Ik heb mijn vraag ook uitgezet glasvezelnetwerk Helmond. Zij geven op hun site aan dat op ons nieuwe adres wel glasvezel aanwezig is, maar nog niet doorgetrokken is naar ons nieuwe appartement.

 


Ik heb mijn vraag ook uitgezet glasvezelnetwerk Helmond. Zij geven op hun site aan dat op ons nieuwe adres wel glasvezel aanwezig is, maar nog niet doorgetrokken is naar ons nieuwe appartement.

KPN levert niet over Glasvezel Helmond. Als ik kijk op hun site bij aanbieders:

https://glasvezelhelmond.nl/aanbieders/

Dan zie ik daar 4 providers staan. En KPN staat er niet tussen.


Dit klinkt inderdaad alsof er glasvezelnetwerk is aangelegd door een derde partij en dat wij daar dan niet over leveren, @Jos61. Betekent over het algemeen dat je de keus hebt tussen je KPN abonnement verhuizen en dan op koper aangesloten worden. Of je abonnement bij ons opzeggen en een abonnement afnemen bij een van de providers die wel via dat glasnetwerk leveren. Op het moment dat je dan zo'n abonnement afsluit wordt ook het laatste stukje glas tot in je appartement aangelegd.

 

Als je wilt kan ik hier nog even voor je controleren of er inderdaad vanuit ons geen glasvezel is, en wat je via koper zou krijgen op het nieuwe adres. Vul in dat geval je nieuwe adres eens in op je forumprofiel (mag in het veld ‘persoonlijke opmerking’) en reageer hier weer als je dit gedaan hebt. 


Gedaan. Bedankt voor het meedenken. Ik blijf graag bij KPN


Dit klinkt inderdaad alsof er glasvezelnetwerk is aangelegd door een derde partij en dat wij daar dan niet over leveren, @Jos61. Betekent over het algemeen dat je de keus hebt tussen je KPN abonnement verhuizen en dan op koper aangesloten worden. Of je abonnement bij ons opzeggen en een abonnement afnemen bij een van de providers die wel via dat glasnetwerk leveren. Op het moment dat je dan zo'n abonnement afsluit wordt ook het laatste stukje glas tot in je appartement aangelegd.

 

Als je wilt kan ik hier nog even voor je controleren of er inderdaad vanuit ons geen glasvezel is, en wat je via koper zou krijgen op het nieuwe adres. Vul in dat geval je nieuwe adres eens in op je forumprofiel (mag in het veld ‘persoonlijke opmerking’) en reageer hier weer als je dit gedaan hebt. 

 

Dank je, @Jos61. Wij leveren inderdaad niet over glasvezel daar. Maar! De koperverbinding die er ligt is een 200 Mbit lijn. Dat is dan natuurlijk wel lager dan je huidige 500 Mbit glaspakket, maar alles wat je in je abonnement hebt kan je daar prima op doen. 


Hoi @Erik_ ,

Momenteel heb ik wel glasvezel en heb hiervoor een modem Experia Box V10. Als ik op het nieuwe adres dan overstap op koperverbinding met 200Mbit, kan ik dan hetzelfde modem gebruiken, of heb ik dan een ander modem nodig?

 

Groet Jos


Hoi @Erik_ ,

Momenteel heb ik wel glasvezel en heb hiervoor een modem Experia Box V10. Als ik op het nieuwe adres dan overstap op koperverbinding met 200Mbit, kan ik dan hetzelfde modem gebruiken, of heb ik dan een ander modem nodig?

 

Groet Jos

Dat lukt met hetzelfde modem.


Hoi @Erik_ 

Inmiddels contact gehad met KPN klantenservice en ik kan inderdaad gewoon overstappen naar een ander abonnement via de kabel. Voor het aansluiten van mijn huidige Experiabox V10 heb ik volgens de online handleiding een “Y-kabel” nodig om de Experiabox aan te sluiten aan de aanwezige “ISRA2” aansluiting (telefoonhoofdaansluiting).

Nav hiervan 1 vraag:

  1. Hoe kom ik aan die Y-Kabel?

Alvast bedankt. 

Groet Jos


Er moet sowieso ook een monteur komen. Die heeft de y kabel.


Hoi Joep, volgens de klantenservice moest ik het zelf doen en kwam er geen monteur.

 


Zelf aansluiten kan. Maar dan zonder Y-kabel. Waar leest u dat u de Y-kabel nodig heeft? Dit is voor pairbonding. Dat is niet overal beschikbaar. Bij u wel?


Als er geen monteur verplicht is voor de installatie dan wordt er niet op pairbonding geleverd. Bij pairbonding-installaties komt altijd een monteur kijken. Als het een 200Mbps-abonnement is op een enkele lijn dan zal KPN een Vplus-verbinding leveren van rond de 200Mbps download en 30Mbps upload.


Heren bedankt voor de reactie. Aangezien ik geen idee heb wat pairbonding is, zal ik het ook wel niet krijgen. Ik ga van glasvezel 500Mbps naar inderdaad een 200Mbps. Ik moet mijn experiabox kennelijk aansluiten aan een ISRA2. Ik neem alleen internet een TV af dus zonder vaste telefoon. Wat heb ik dan nodig om beide zaken aan elkaar te koppelen?


NHendriks slaat de spijker op de kop hier, @Jos61. Op jouw nieuwe adres wordt via een enkele lijn geleverd. Dan is er ook geen y-kabel nodig. Je kunt je Experia Box op bijna precies dezelfde manier aansluiten als je nu hebt. Nu loopt er een ethernetkabel (met een RJ45 stekker eraan) van de WAN poort van je Experia Box naar je glasvezelkastje. Op je nieuwe adres gebruikt je op de Experia Box de grijze DSL-poort. En de kabel die daarin gaat is een DSL-kabel met een RJ11 stekker. Het andere eind van die kabel gaat in je IS/RA punt. Zit over het algemeen in de meterkast. Kan ook in de woonkamer zitten.

 

Als je het originele installatiepakket nog hebt dan zit daar nog wel zo'n kabel in. Als je die niet meer hebt, ook geen probleem. Ik verwacht dat je, als de verhuizing in het systeem is gezet, je aansluitmateriaal toegestuurd krijgt omdat het systeem dan ook wel ziet dat je van glas naar koper gaat. Mocht dat toch niet zo zijn, laat het hier even weten. Dan stuur ik je handmatig een nieuw setje aansluitmateriaal toe waar die kabel bij in zit.