Skip to main content

Ls, 

Nadat in de zomer van 2022 glasvezel in de straat is gelegd heb ik in augustus een abbonement afgesloten, maar tot op heden ligt de glasvezelkabel nog steeds op de erfgrens. In het laatste contact met KPN hoor ik dat de kabel voor 24 februari door de tuin aangelegd gaat worden. Echter, als ik bel met netwerknl/Volkers Wessels hoor ik dat ze nog niets ingepland hebben en ook niet kunnen aangeven wat de datum gaat worden… De datum wordt sinds september al meerdere keren verschoven, en ik weet nog steeds niet wat de verwachte datum is. Kan er iets van duidelijkheid worden gegeven over de verwachte datum? 

mvg, Derkk

Hallo @derkk het kan nog wel tot een jaar duren voordat je over kunt gaan van koper naar glas.

Het beste kun je de status volgen via de website van www.kpnnetwerk.nl , zij zijn verantwoordelijk voor de infrastructuur. Met een onderaannemer heb je niets van doen.

Je kunt je bij kpnnetwerk aanmelden voor een gratis nieuwsbrief, zo blijf je keurig op de hoogte van de vorderingen binnen jouw wijk/straat/adres.

Zie ook onderstaande link voor meer info over de gang van zaken bij de aanleg van glasvezel:

Glasvezelaanleg bij KPN: Hoe werkt het? | KPN Community


Beste @JanD , bedankt voor het antwoord. KPNnetwerk stuurt mij direct door naar VolkerWessels, daarom heb ik van hun te horen gekregen dat er nog niets ingepland is terwijl de kpn website 24 februari als opleverdatum aangeeft. Verder geeft KPNnetwerk aan dat "We sluiten je woning aan, wanneer je een glasvezelabonnement hebt besteld". Ik zou verwachten dat tijd tussen het afsluiten van een abbonement en het aansluiten van de woning niet een gat van een jaar zou zitten. 


Beste @JanD , bedankt voor het antwoord. KPNnetwerk stuurt mij direct door naar VolkerWessels, daarom heb ik van hun te horen gekregen dat er nog niets ingepland is terwijl de kpn website 24 februari als opleverdatum aangeeft. Verder geeft KPNnetwerk aan dat "We sluiten je woning aan, wanneer je een glasvezelabonnement hebt besteld". Ik zou verwachten dat tijd tussen het afsluiten van een abbonement en het aansluiten van de woning niet een gat van een jaar zou zitten. 

Hoi @derkk .  Dat is ook zeker niet de insteek maar helaas soms wel de praktijk.  We zijn afhankelijk van KPNNetwerk. Pas als zij de verbinding fysiek hebben opgeleverd kunnen wij verder. Tot die tijd werken we met ‘verwachte’  aansluitdatums .   En helaas wordt er nog wel eens iets uitgesteld. 


Beste @Erwin_ , bedankt voor het antwoord. In de tussentijd heb ik van KPN een modem ontvangen, Ik heb even navraag gedaan bij KPN en KPN geeft aan dat ik op 24 feb aangesloten moet zijn volgens hun informatie. Om deze reden hebben ze de modem opgestuurd. Echter, KPN netwerk geeft aan dat dit niet het geval zal zijn...

Verder viel me nog iets bijzonders op bij de status pagina kijk van KPN netwerk. Op mijn eigen adres staat de status “we sluiten je woning aan, wanneer je een glasvezelabbonnement hebt besteld” en bij mijn buren op nummer 39 staat “woning aansluiten maart-april 2023”. Dit is wel bijzonder omdat ik in aug vorig jaar een abbonement heb afgesloten. Kan dit de oorzaak zijn dat het zo lang duurt? 


Daar wil ik graag antwoord op geven maar ik weet het niet. Er zijn veel variabelen en dat zijn KPNNetwerk zaken.  Misschien dat @Ward_   daar nog iets over kan zeggen. 

Wat jouw eigen verbinding betreft zal ik je letterlijk de status in onze systemen laten zien:

 

Let op: Bij deze order kan nog geen monteur gepland worden, omdat er werkzaamheden op het KPN netwerk uitgevoerd moeten worden. Als deze werkzaamheden zijn uitgevoerd krijgt de klant binnen enkele dagen een e-mail met een link, via die link maakt de klant zelf een afspraak met de monteur. De eerder afgesproken leverdatum verandert dan in de datum wanneer de monteur langskomt.
De plandatum is de datum die op dat moment bij KPN bekend is van de infra aannemer.

 

Kort samengevat. Die plan/leverdatum is een streven.  En ze zullen ongetwijfeld hun best doen.  Maar een zekerheid is het niet.  Die heb je pas als je die mail hebt gekregen over het inplannen van de monteur. Want op dat moment hebben we dus de ‘go ahead’ van KPNNetwerk/aannemer gehad.  Ik zou het graag mooier willen maken maar dit is wat het is. 

 

 

 


Beste @Erwin_ , het is inmiddels duidelijk dat de leverdatum een streven is. 

 

Mijn punt is dat er een discrepantie zit tussen de informatie bij KPN en bij KPNNetwerk. KPN ziet in het systeem staan dat ik een abbonement heb afgesloten, terwijl het systeem van KPNNetwerk aangeeft dat ik nog geen abbonement heb afgesloten: “we sluiten je woning aan, wanneer je een glasvezelabbonnement hebt besteld”. Kan er navraag gedaan worden bij KPNNetwerk of alles goed in het systeem staat? Als ik zelf met KNPNetwerk bel word ik direct doorverbonden met Volkerswessels en daar krijg ik of geen of tegenstrijdige informatie. 


Het systeem van KPNNetwerk heeft die info niet.   Zij hebben geen inzage in waar jij abonnementen afsluit.  Privacy technisch mag dat ook niet.

Die zin duidt er op dat je als klant KPNNetwerk triggert om glasvezel aan te sluiten als je een abo aangaat. Waarom het allemaal zo lang duurt kan ik niet inzien.  Voor de goede orde: Ik ben het volmondig met je eens dat dit onduidelijke communicatie is.