Skip to main content

Ik woon in het buitengebied van mijn gemeente en in 2019 is daar glasvezel aangelegd door een andere partij dan KPN. Door hele slechte ervaringen met de provider heb ik dit opgezegd en ben ik weer overgestapt op ADSL, dat werkt probleemloos en de snelheid is voldoende, dus prima allemaal.

Het is bekend dat KPN ADSL t.z.t. zal uitfaseren, ik heb gelezen 2025. Ik snap dat KPN niet een tijdspad aan kan geven over het wanneer en hoe en waar, maar ik ben benieuwd wat er dan over een x-aantal jaar gaat gebeuren. Gaat KPN glasvezel aanleggen naast het bestaande netwerk van die derde partij of gaan ze dat helemaal niet doen omdat er al glas ligt ? Nemen ze het netwerk over ? Of laten ze ADSL in de buitengebieden nog gewoon voortbestaan ?

 

DSL blijft gewoon. Uitfaseren is denk ik een verkeerd woord. Het signaal op de telefoonlijn word alleen uitgezet in gebieden waar KPN over glasvezel kan leveren. In andere gebieden blijft DSL via telefoonlijn gewoon werken. Zeker in 2025 zullen er nog heel veel gebieden zijn waar KPN nog niet via glasvezel beschikbaar is. En waar KPN dus internet via DSL aan blijft bieden.

Een planning ver in de toekomst geven is voor KPN nutteloos. Er kan in een jaar tijd veel veranderen waardoor zo'n planning weer helemaal veranderd. Het wekt alleen maar valse hoop en verkeerde verwachtingen.


Ik woon in het buitengebied van mijn gemeente en in 2019 is daar glasvezel aangelegd door een andere partij dan KPN. Door hele slechte ervaringen met de provider heb ik dit opgezegd en ben ik weer overgestapt op ADSL, dat werkt probleemloos en de snelheid is voldoende, dus prima allemaal.

Het is bekend dat KPN ADSL t.z.t. zal uitfaseren, ik heb gelezen 2025. Ik snap dat KPN niet een tijdspad aan kan geven over het wanneer en hoe en waar, maar ik ben benieuwd wat er dan over een x-aantal jaar gaat gebeuren. Gaat KPN glasvezel aanleggen naast het bestaande netwerk van die derde partij of gaan ze dat helemaal niet doen omdat er al glas ligt ? Nemen ze het netwerk over ? Of laten ze ADSL in de buitengebieden nog gewoon voortbestaan ?

 

Als KPN (Wholesale) op de glasvezelverbinding kan leveren, dan wordt de koperverbinding (ADSL) uitgeschakeld. Dat begint in februari 2023, dan 1 april, 1 juli, etc… Dit gebeurt op adres-niveau dus niet op wijk, straat of centralegebied.

Elk adres dat wordt uitgeschakeld is drie jaar daarvoor al aangekondigd. 

Als je in een gebied woont waar een glasvezelnetwerk ligt waar KPN niet op levert, dan schakelen we de ADSL lijn ook niet uit. Kan KPN er wel op leveren maar is de glasvezelaansluiting nog geblokkeerd wegens een nog te betalen eigen bijdrage, dan schakelen wij de ADSL lijn ook niet uit. Pas als er geen blokkades zijn om over te stappen op glas, dan schakelen wij de koperverbinding uit.

 

De kans dat KPN in een buitengebied gaat aanleggen is zeer klein. Dat laten ze over aan andere partijen waar ze mee samenwerken zoals Glasdraad, Fiber Flevo/NH, Digitale Stad, etc.. En in kleine kernen is momenteel Glaspoort zeer actief. Glaspoort is een samenwerking van KPN en het ABP Pensioenfonds.