Skip to main content

In het buitengebied rond Lage Vuursche wordt, als er voldoende deelnemers zijn, glasvezel aangelegd. Eigen kosten per deelnemer minimaal € 1.000. Extra voorwaarde is dat je een driejarig KPN Kleinzakelijk abonnement afneemt tegen een hoog tarief: maandelijks (excl. btw) € 70 voor internet, € 11,50 voor tv, € 12,50 voor vaste telefoon. Uitleg: ‘Dit is een full service contract’. 

Hoewel ik de glasvezelkans wil pakken, stuiten de verplichte, hoge abonnementskosten mij tegen de borst. Zijn dit ‘normale’ tarieven?  

 

Het kan haast niet dat er een zakelijk abonnement vereist word. Of is het een bedrijventerrein ofzo? Heel veel mensen hebben geen bedrijf en geen kvk nummer. Die zouden helemaal geen zakelijk abonnement af kunnen sluiten.


Welke partij legt hier glasvezel aan? Dat een KPN abonnement verplicht is is sowieso al bijzonder en voor de eerste keer dat ik die hoor, al helemaal zakelijk. Die tarieven vind ik ook bijzonder wel, dat zijn geen tarieven die passen bij de KleinZakelijk propositie, ben dan ook oprecht erg benieuwd naar welk bedrijf dit allemaal aanlegt en beweert..


Hoi @Bosbewoonster, bij de consumentenmarkt is het niet verplicht om een abonnement af te nemen bij de aanleg van glasvezel. Ook hebben we daarbij geen abonnementen die langer zijn dan 1 jaar. Op dit forum gaat het alleen over consumentenaansluitingen, voor zakelijke abonnementen is er een apart forum: KPN Zakelijk Forum.

Het kan zijn dat het wordt aangelegd door een business partner, ik heb daarbij wel eens zo'n regeling gehoord. Maar verder hebben wij hier ook weinig zicht hierop. Je kunt dit bij de zakelijke collega's vragen, via hun forum of telefonisch: 0800-0403.


Reactie Bosbewoonster:

De propositie voor de aanleg van glasvezel in mijn buitengebied bij de Lage Vuursche (bos, afgewisseld met weiland) is afkomstig van CloudEEN in Almere. Met de aanlegkosten van € 1.000 zou ik nog kunnen leven, maar het dure en verplichte 3-jarige zakelijke KPN-abonnement zit mij dwars. Dat was reden om mijn twijfel aan dit forum voor te leggen. Op advies van Jasper heb ik gebeld met 0800-0403. Men kende daar CloudEEn als ‘strategisch partner van KPN’, maar herkende niet de voorgestelde abonnementsvoorwaarden. ‘Moet ik het misschien zien als een over drie jaar uitgesmeerd terugverdienmodel voor de acquirerings- en servicekosten van CloudEEN?’, vroeg ik tijdens het gesprek. ‘Dat zou kunnen’, reageerde de KPN-medewerker. ‘En verrekend KPN, die t.z.t. wel de maandelijkse rekening stuurt, die hogere abonnementskosten dan met CloudEEN?’ Reactie:‘Dat denk ik wel.’ Mijn conclusie: een bedenkelijk model.