Skip to main content

Goedemorgen Lezer,

Wij wonen in de dorpskern van Ens tegenover een school. Deze week hoorde we een (reclame)bericht van KPN dat er gestopt gaat worden met het aanbieden van diensten via koper in 2023.

Op dit moment krijgen wij alles via koper van Kpn. In het verleden zijn wij een jaar ziggo klant (kabel) geweest maar dat was erg slecht bevallen. Een modem die continu opnieuw gestart moest worden met een niet meewerkende klantenservice heeft ons doen besluiten terug te gaan naar Kpn.

Eigenlijk zouden wij aangesloten willen worden op het glasvezel netwerk, terug naar ziggo is voor ons geen optie. Weer ergernis beleven trek ons niet. 

Na wat bellen met verschillende providers (incl Kpn) is de conclusie dat wij nu niet en eigenlijk in de toekomst ook niet, aangesloten kunnen worden op glasvezel. Dit vinden wij vreemd daar de industriegebieden rondom Ens wel glasvezel hebben en zelfs de school waar wij letterlijk tegenover wonen ook aangesloten is op het glasvezel netwerk. Navraag geeft ons de kennis dat er gewoon een glasvezel kabel in onze straat ligt.

Wij zijn een gezin met 4 inwonende kinderen. Met alle internet afhankelijke apparaten die erbij horen is de wens naar glasvezel een noodkreet geworden ;-))

Daarom de vraag…. Is er een mogelijkheid dat wij TOCH gebruik kunnen maken van glasvezel internet en het liefst van Kpn?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Groeten,

Irene Spiekerman.

Goedemorgen @Irenesvw degene die daar wellicht iets over kan zeggen is de beheerder van het netwerk.  Kijk op kpnnetwerk.nl voor de contactgegevens.  Je bent hier bij KPN de provider. 


Koper word alleen afgesloten in gebieden waar ook glasvezel van KPN ligt. Als bij u geen glasvezel ligt, dan word u echt niet afgesloten. Maakt u zich niet ongerust. 

Na wat bellen met verschillende providers (incl Kpn) is de conclusie dat wij nu niet en eigenlijk in de toekomst ook niet, aangesloten kunnen worden op glasvezel. Dit vinden wij vreemd daar de industriegebieden rondom Ens wel glasvezel hebben en zelfs de school waar wij letterlijk tegenover wonen ook aangesloten is op het glasvezel netwerk.

Als je maar genoeg betaald, dan kan in beginsel iedereen glasvezel krijgen, u ook. Ik ken de situatie natuurlijk niet. Maar dat industrieterrein, en wellicht de school ook via 1 of ander subsidiepotje, heeft daar gewoon een paar ton aan uitgegeven. En wellicht betalen ze nu ook nog een bedrag extra per maand bovenop hun abonnementsgeld. Sowieso moet je je bedenken dat die school en bedrijven waarschijnlijk een abonnement hebben waarvoor ze iets meer zullen betalen dan 80 of 90 euro per maand...


Ik had op mijn kantoor (op een bedrijventerrein) ook glas laten aanleggen.

Naast €2400,- aan aanlegkosten betaalde ik ruim €350,- per maand voor een 10Mbps aansluiting.

En dat terwijl ik thuis (800 meter verderop) voor €55,- 500Mbps kan krijgen via de glasvezel.

KPN noemt dit "zakelijk glas" maar daar hangt dan ook een zeer stevig prijskaartje aan.

Wij hebben een paar jaar terug Ziggo bereid gevonden om mijn kantoor en 13 ander kantoren te voorzien van coax. Glasvezel tot in een kast voor het cluster van kantoren en van daaruit coax naar elk kantoor. Initiële kosten per kantoor €400,- en per maand €95,- voor 300/40Mbps.


@Irenesvw 

Er zit verschil in de soorten glasvezel. Dat wat gebruikt wordt op de bedrijfsterreinen en scholen is niet geschikt en niet bedoeld voor particuliere woningen. Dit is zakelijke glasvezel met dure aanlegkosten en hoge maandelijkse abonnementskosten zoals hierboven al geschetst.

Reggefiber (tegenwoordig KPN Netwerk NL) heeft in het verleden Emmeloord en Urk verglaasd binnen de Noordoostpolder dus in dat soort gebieden zou het kopernetwerk uit kunnen in 2023. Als er in Ens geen KPN-glasvezel beschikbaar is zal het koper niet uitgeschakeld worden. Dat gaat alleen over de 2,4 miljoen adressen waar glasvezel wel beschikbaar is.

 

Wat glasvezel op jullie adres betreft: je kan de site www.kpnnetwerk.nl in de gaten houden en je daar inschrijven voor de nieuwsbrief. Als er wat verandert omdat er glasvezel wordt aangelegd dan hoor je dat als eerste.


Kun je iets met de antwoorden, @Irenesvw ? Samengevat is er dus geen reden tot zorgen maken. 


Kun je iets met de antwoorden, @Irenesvw ? Samengevat is er dus geen reden tot zorgen maken. 

Ja, bedanktđź‘Ť


Over enkele maanden krijgen wij een glasvezel aansluiting. Dit wordt uitgevoerd door glasvoornop.nl. Nu zie ik nergens dat KPN ook aangesloten kan worden. 

Is dat wel mogelijk of moet ik naar een andere provider overstappen?

 


Je ziet de providers die mogelijk zijn op de site waar je zelf naar verwijst. En daar staat KPN niet bij. KPN maakt zelden gebruik van glasvezelnetwerken van anderen. Dus je zult naar een andere provider moeten overstappen.


Over enkele maanden krijgen wij een glasvezel aansluiting. Dit wordt uitgevoerd door glasvoornop.nl. Nu zie ik nergens dat KPN ook aangesloten kan worden. 

Is dat wel mogelijk of moet ik naar een andere provider overstappen?

KPN is inderdaad niet beschikbaar bij glasvoornop. U kunt gewoon bij KPN blijven. KPN blijft gewoon over de telefoonkabel leveren.

Wilt u echt glasvezel, dan zult u voor een andere provider moeten kiezen.