Skip to main content

Vandaag een mailing ontvangen van e-fiber m.b.t. glasvezel in de Hoeksche Waard met zeer aantrekkelijke tarieven bij diverse providers (behalve kpn). De mailing is dusdanig opgesteld dat je bijna verplicht bent om over te stappen als je glasvezel wilt want bij later instappen betaal je minimaal 450 euro (vastrechtkosten). Hoe reageert KPN hierop. Ik ben al jaren klant bij KPN maar heb eigenlijk geen zin om over te stappen

KPN vervangt in bijna heel Nederland haar kopernetwerk, tot ruim 80% van de adressen. Dat is een lange planning en ook de Hoeksche Waard zal daar vast wel op staan. Maar als je circa 500.000 adressen per jaar verglaast (en dat is wat er nu gebeurt) kan je die planning niet zomaar omgooien. Dus KPN houdt haar eigen planning aan en laat zich niet zenuwachtig maken door E-Fiber, Delta of T-Mobile. Ook als dat betekent dat mensen nu gaan overstappen. Dat is niet arrogant, dat is realistisch.

Zie ook: https://www.overons.kpn/nl/nieuws/2020/kpn-zet-vol-in-op-glasvezel-voor-nederland

Alleen jammer dat ze dan de buitengebieden niet aansluiten, Kpn pikt alleen de centra eruit en laat de rest stikken. Niet sociaal en alleen gefocust op zoveel mogelijk winst voor de aandeelhouders over de rug van de mensen die het glasvezel het hardst nodig hebben. Communiceren via rooksignalen is in de buitengebieden sneller dan het netwerk van kpn.

 

Daarom werkt KPN samen met een aantal partijen die wel buitengebied aanleggen. Glasdraad als grootste, maar ook Digitale Stad. Op die netwerken levert KPN WBA. Dus KPN als provider maar ook al die providers die je bij xDSL ook kan afnemen (T-Mobile, Youfone, Budget, etc..

Zie onderstaande site voor meer info.

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/lokale-glasvezelaanbieder.htm

 

PS: ik zie ook veel mensen die heel tevreden zijn met het hybride aanbod van KPN koper+4G in de buitengebieden. 50 Mbit is natuurlijk geen glasvezel maar al behoorlijk bruikbaar en sneller dan rooksignalen 😉

Ward- 50Mbit is inderdaad geen glasvezel, ook ik woon in de Hoeksche Waard toch niet in het kleinste dorp, en in een wijk die er nog geen 15 jaar staat.

KPN levert hier internet via koper max 35Mbit omdat er toen maar 1 koperdraad is aangelegd want achja misschien gaan we wel glasvezel aanleggen. Het is de enige wijk in het hele dorp met zo langzaam internet terwijl er wijken zijn die al 70 jaar hier staan en 100Mbit hebben.

Ik heb nog een oud premium pakket waar ik voor 100Mbit betaal. Dat is voor mij beter dan Hussel.

Dus als ik Ward moet geloven kan ik als klant van KPN beter in een buitengebied wonen dan in een nieuwe wijk hier in het dorp. (KPN legt nu bij de huizen die nu opgeleverd worden wel glasvezel aan)

De rest laten ze nog over aan E-Fiber


KPN reageert hier niet op. KPN levert niet over glasvezel van E-fiber en blijft "gewoon" op koper leveren. Er veranderd dus voor kon niets. 

Wilt u glasvezel, dan zult u moeten overstappen. 

Ik zie dit als pure chantage waar je niet aan toe moet geven. De pakketten via E-fiber  zijn inhoudelijk niet goedkoper dan KPN. Als je alles optelt en vergelijkt kom je daar wel achter. Ook de vette kluif van 450euro die ze voorhouden is een lokvogel. Ik ga er vanuit dat KPN instapt na een paar jaar en dan gewoon hun klanten gratis aansluit. 

 


Waar baseert u dat laatste op? 


De kans dat KPN er een 2de netwerk naast legt is groter dan dat KPN ooit bij e-fiber "instapt" denk ik…

En die "chantage" snap ik ook niet. Er komt een andere partij beschikbaar die in bepaald opzicht een beter aanbod heeft. Prima zou je zeggen, meer aanbod, meer keus. Maar dan is weer niet goed. Dan is het opeens chantage 😄 why?


Chantage is misschien een verkeerde woordkeuze maar noem het dan "agressieve" verkoop. Ga er vanuit dat er genoeg KPN klanten in de Hoekse waard wonen die niet over willen stappen, maar eigenlijk wel glasvezel willen Die snappen ook dat de kosten bijna gelijk blijven als je de nodige opties kiest om een gelijkwaardig pakket te krijgen. Het is jammer dat KPN niet deelneemt of misschien niet deel mocht nemen vanwege een goede deal met de gemeente? Er zijn dus geen gelijke keuzes gecreeerd, maar een exclusief contract om KPN in de Hoeksewaard uit de markt te zetten.


Chantage is misschien een verkeerde woordkeuze maar noem het dan "agressieve" verkoop. Ga er vanuit dat er genoeg KPN klanten in de Hoekse waard wonen die niet over willen stappen, maar eigenlijk wel glasvezel willen Die snappen ook dat de kosten bijna gelijk blijven als je de nodige opties kiest om een gelijkwaardig pakket te krijgen.

Ik weet niet erg wat u hier nu eigenlijk mee zeggen wilt.

Het is jammer dat KPN niet deelneemt of misschien niet deel mocht nemen vanwege een goede deal met de gemeente? Er zijn dus geen gelijke keuzes gecreeerd, maar een exclusief contract om KPN in de Hoeksewaard uit de markt te zetten.

"Deel nemen" is een verkeerde uitdrukking. E-fiber legt glasvezel aan. Dat bedrijf doet dat gewoon zelf. E-fiber is een concurrent van KPN. Als die ergens glasvezel aanleggen, dan heeft KPN daar niets mee te maken.

Van een deal met de gemeente is ook geen sprake. Als er als iets was van een afspraak ofzo, of financiële regeling, dan had KPN die ook kunnen krijgen.

Als Volkswagen een nieuw model auto ontwikkelt, dan ga je toch ook niet zeggen da het jammer is dat Opel niet mee mocht doen? Dat is raar toch als je dat zegt?

Als een Opel rijder graag een nieuw model aan wil schaffen, dan kan die 2 dingen doen. Die Volkswagen aanschaffen, of wachten totdat Opel ook een nieuw model ontwikkeld. Dat is simpel toch? Dan hoef je toch niet over chantage te beginnen?Â