Skip to main content

Hoi,

Wij hebben sinds een paar maanden een gratis upgrade gehad naar Gigabit internet. 

Daarvoor is een monteur langs gekomen om ons GPON glasvezelkastje te vervangen voor een XGS-PON glasvezelkastje, deze loopt dan weer naar een XperiaBox V10 waarna het via een CAT 6 naar een KPN Acces Point met ingebouwde switch die ook Gbit is waarna het verder loopt met een CAT 6 naar een 2,5Gbit full duplex LAN port de pc in gaat. Je zou dus zeggen dat up en down ongeveer even hoge snelheden zouden moeten halen.

Nou halen we download rond de 930 maar upload halen we slechts 504. Dit blijft ook steken op 504 waarbij de download nog een beetje schommelt rond de 930, het lijkt er bijna op alsof er een verkeerd afgestelde cap zit op de upload bij KPN.

De XGS-PON is al 5 minuten uit geweest en de V10 is ook al een keer 5 minuten uit en gerest naar de fabrieksinstellingen. Dit heeft helaas geen resultaat geleverd. 

Is er toevallig iemand die nog een oplossing weet? Of zit er aan de zijde van KPN misschien een configuratie fout wat per ongeluk de upload vasthoud op ongeveer 500Mbit?

Hoi @JeanLeBlanc. Welkom op onze KPN Community. Wat vervelend dat je uploadsnelheid niet hoger komt dan 500 Mbit. Kun je een speedtest doen op een ander apparaat in huis? Je kunt ook onze Online Servicetool gebruiken om je instellingen op afstand te laten controleren. Als dat het probleem niet oplost, kun je het beste contact opnemen met onze klantenservice (0800 0402). Mijn collega helpt je dan verder of schakelt een monteur in als dat nodig is.

Hoi Vikash,

De meting is nu ook gedaan met een laptop die een Gigabit port heeft, Full Duplex en een cat6A kabel direct aangesloten op de modem/router, helaas haalt die dezelfde metingen. Dus daar ligt het niet aan.

Hoi Vikash,

De meting is nu ook gedaan met een laptop die een Gigabit port heeft, Full Duplex en een cat6A kabel direct aangesloten op de modem/router, helaas haalt die dezelfde metingen. Dus daar ligt het niet aan.

Heb je nog eens geprobeerd het ONT (XGS-PON) kastje even van het stroom af te halen voor twee minuten ? Soms wordt je nieuwe profiel niet lekker ingeladen, een reset kan daarbij helpen.

En heb je ook al eens rechtstreeks kabel in je V10 gestopt en dan een speedtest gedaan? En alle andere apparaten even niet connecten, dus alleen je laptop. (Ook niet via wifi)

En heb je ook al eens rechtstreeks kabel in je V10 gestopt en dan een speedtest gedaan? En alle andere apparaten even niet connecten, dus alleen je laptop. (Ook niet via wifi)

Ja dat heeft hij, zie reactie boven mijn bericht.

Ja dat heeft hij, zie reactie boven mijn bericht.

oh goeiemorgen!! dankje. Belangrijk is wel dat alle andere apparaten niet verbonden zijn met zijn router, want het kan zijn dat er misschien een ander apparaat de upload leegslurpt

Hoi,

ondertussen ook een meting gedaan nadat het XGS-PON ruim 20 minuten uit is geweest en een directe meting aan de V10 zonder dat andere apparaten aangesloten waren, ook nu haal ik precies dezelfde metingen 930 down en slechts 504 up. Dit is getest op een andere apparaat namelijk een laptop met Gigabit port en een cat 6 kabel.

Ik vermoed zelf dus helaas nog steeds dat er aan de kant van een KPN systeem een misconfiguratie is.

Hoi,

ondertussen ook een meting gedaan nadat het XGS-PON ruim 20 minuten uit is geweest en een directe meting aan de V10 zonder dat andere apparaten aangesloten waren, ook nu haal ik precies dezelfde metingen 930 down en slechts 504 up. Dit is getest op een andere apparaat namelijk een laptop met Gigabit port en een cat 6 kabel.

Ik vermoed zelf dus helaas nog steeds dat er aan de kant van een KPN systeem een misconfiguratie is.

@JeanLeBlanc In dat geval kun je het beste even contact opnemen met onze klantenservice. Zij zullen eerst je verbinding meten en daarna een passende oplossing bieden. Waarschijnlijk komt er een monteur bij je thuis langs.

Reageer