Skip to main content

Hallo,

Er gaat glasvezel tot in mijn huis komen zonder prijsverhoging Wow! De kabels liggen al in de straat; nu binnen nog.

En laat ik nu net mijn 10 jaar oude pc hebben geupdate met mobo, cpu en mem, zodat ik nu een 2,5 Gigabit netwerkkaart heb. :P

Tevens is er nu een uitstekende kijk-tv-via-het-intenet KPNsite. Werkt prima, wat zeg ik, meer dan prima, op een van de twee monitors van m'n pc.

Geen geklooi meer met afstandsbediening pakken (van tweede monitor/tv met twee HDMI kabels en daarna de afstandsbediening van het tv kastje.

Alles gaat nu met een muisklik, top.

Maar nu komt het; het tv kastje (model HMB2260) werkt niet goed. Ik heb al eens een nieuwe afstandsbediening gehad.

Wil ik op een andere zender dan ik kijk, de programmainfo bekijken, dan schakelt het kastje vaak meteen naar die andere zender of het werkt gewoon niet. :(

 Ook ben ik in het verleden al twee opgenomen seizoenen Flikken Maastricht kwijtgeraakt. En ja deze waren niet het eerst opgenomen, dus behoren niet automatisch verwijderd te worden binnen een jaar. Leuk, als je een weekend FM wil gaan ‘bingewatchen’.

 

De vraag!

Als de glasvezel wordt aangesloten, dan wil ik meteen ook een nieuw kabelmodem (dat zal ik waarschijnlijk wel krijgen met glasvezel), tv-kastje en aanverwante artikelen. Tevens dat het ISRApunt, zoals de monteur in 2011 heeft aangelegd, in mijn werkkamer blijft.

En hoe zit het met mijn vaste telefoonaansluiting; ik gebruik het amper meer, maar wil wel mijn vaste telefoonnummer behouden (ook als ik het abonnement opzeg.

Kan dat allemaal?

En kom snel eens met die aansluitbrief ;-)

Dat zijn aardig wat vragen. Lijkt me verstandig om te bellen met 08000402.


Neh, geen zin in klantenservice ‘by phone’; op een specifieke tijd bellen en dan een wachtrij en dan misverstanden en dan een ogenblikje wachten tot de dame e.e.a. heeft opgezocht of je wordt doorverbonden met dame twee, die het een en ander van dame 1 heeft gehoord, waardoor er nog meer misverstanden kunnen ontstaan.

Per mail is makkelijker en ik kan er al of niet op ingaan wanneer ik het zelf de tijd voor vind.

Moeten ze wel reageren op mijn epistel. anders schiet het ook niet op.

**ga verder filmpje kijken :P


Als ik het goed begrijp zijn je vragen:

* Krijg ik nieuwe apparatuur?

Dat ligt er aan wat je nu hebt, de HMB2260 wordt niet actief vervangen en voldoet in theorie aan de huidige eisen, indien je daar storing mee hebt kan er naar gekeken worden en dit worden verholpen of eventueel het kastje worden vervangen.

* Blijft mijn vaste telefoon werken

Tuurlijk gaat dat lukken, de vaste telefoon is op dit moment aangesloten op het modem en dat blijft gewoon werken. Als je nog een PSTN lijn hebt zal deze uiteindelijk worden omgezet naar voip en komt een monteur dit voor je omzetten. Indien er een (zorg)alarminstallatie op zit aangesloten is er een kans dat dit niet meer werkt, neem hiervoor contact op met uw alarmleverancier.

* iets over een ISRA

Zou je hier wat duidelijker over kunnen zijn? ISRA staat voor InfraStructuur/RandApparatuur. Het scheidingsstuk van de koperaansluiting. +/- 3 jaar na aansluiten van glasvezel door KPN mag je hier niks mee doen en blijft dit eigendom van KPN. Hierna mag je hem slopen, schilderen, open breken of dicht stucen. Wel is hij nadat je bent aangesloten op glasvezel inactief 


Welke film kijk je / heb je gekeken? 😅


Wacht eerst maar eens op een werkende verbinding over glasvezel. Dat kan nog wel een half jaar duren. Of langer.


Als ik het goed begrijp zijn je vragen:

* Krijg ik nieuwe apparatuur?

Dat ligt er aan wat je nu hebt, de HMB2260 wordt niet actief vervangen en voldoet in theorie aan de huidige eisen, indien je daar storing mee hebt kan er naar gekeken worden en dit worden verholpen of eventueel het kastje worden vervangen.

* Blijft mijn vaste telefoon werken

Tuurlijk gaat dat lukken, de vaste telefoon is op dit moment aangesloten op het modem en dat blijft gewoon werken. Als je nog een PSTN lijn hebt zal deze uiteindelijk worden omgezet naar voip en komt een monteur dit voor je omzetten. Indien er een (zorg)alarminstallatie op zit aangesloten is er een kans dat dit niet meer werkt, neem hiervoor contact op met uw alarmleverancier.

* iets over een ISRA

Zou je hier wat duidelijker over kunnen zijn? ISRA staat voor InfraStructuur/RandApparatuur. Het scheidingsstuk van de koperaansluiting. +/- 3 jaar na aansluiten van glasvezel door KPN mag je hier niks mee doen en blijft dit eigendom van KPN. Hierna mag je hem slopen, schilderen, open breken of dicht stucen. Wel is hij nadat je bent aangesloten op glasvezel inactief 

ad Apparatuur:

Jammer van die HMB… want heb er, zoals vermeld, veel problemen mee. Wel toevallig dat het Twee seizoenen flikken Maastricht zijn, die verdwenen zijn.

Maar denk dat ik uiteindelijk toch overga naar geheel tv kijken via internet. Wat ik tot nog toe ervaren heb gaat het via de KPN-site steeds beter.

 

ad Vaste telefoon:

Werkt via voip.

ad ISRA:

Ik heb begrepen dat dat het punt is waar de VDSL lijn je woning (in de meterkast) binnenkomt. Deze is toen door een monteur (6 aderig kutkoperlijntje; ik vind het nog steeds verbazingwekkend hoeveel data daar doorheen kan, terwijl ik alles weet van CS/MA) verlengt naar mijn werkkamer, waar dus ook die Experiabox staat.

Ik vraag mij af of die glasvezel ook doorgetrokken wordt naar mijn werkkamer.

En kan ik die glasvezel tot in mijn pc aansluiten of blijft het laatste stukje nog steeds UTP met RJ45?

Overigens, bedankt voor je antwoord en ik hoop dat de klantenservice dit ook leest, zodat het tv-kastje vervangen wordt.


De glasvezel krijgt een mooi plekje in de meterkast en dan kan de binnen geleiding van  meterkast naar modem worden vervangen voor een cat5e kabel. Deze kunnen tot 1gb aan en voldoet (op dit moment) dus aan de maximale snelheid die je kan krijgen op glas. 

Voor de Itv tuner zal je zelf contact op moeten nemen met KPN, hoewel er forummoderatoren zijn is het niet omdat je hier aangeeft dat het niet lekker werkt je opeens een nieuwe krijgt. 

Goeie nieuws is dus dst de telefoon gewoon zal blijven werken.


De glasvezel krijgt een mooi plekje in de meterkast en dan kan de binnen geleiding van  meterkast naar modem worden vervangen voor een cat5e kabel. Deze kunnen tot 1gb aan en voldoet (op dit moment) dus aan de maximale snelheid die je kan krijgen op glas. 

Voor de Itv tuner zal je zelf contact op moeten nemen met KPN, hoewel er forummoderatoren zijn is het niet omdat je hier aangeeft dat het niet lekker werkt je opeens een nieuwe krijgt. 

Goeie nieuws is dus dst de telefoon gewoon zal blijven werken.

Okee, kan ik mee leven.

De film waar ik naar keek was trouwens al een ouwetje: Red Dawn uit (1984 geloof ik).

Leuk vak hè, klooien met bitjes en bytjes. Ik was docent IT voor ik met pensioen ging :P


Hoi @stantans .  Als ik dat hierboven zo lees heb je al een hoop goede antwoorden op je vragen gekregen.

Er zijn dus nu issues met je tuner?  Mag ik vragen hoe die nu is aangesloten? Rechtstreeks op de router?  Of zit er een switch of een dvs tussen ?

 


Hoi @stantans .  Als ik dat hierboven zo lees heb je al een hoop goede antwoorden op je vragen gekregen.

Er zijn dus nu issues met je tuner?  Mag ik vragen hoe die nu is aangesloten? Rechtstreeks op de router?  Of zit er een switch of een dvs tussen ?

 

De tuner zit direct op he kabelmodem.

Mijn adagium m.b.t. IT is; houdt het zo eenvoudig mogelijk.

Vroeger had ik complete server-based netwerken met dubbele routers en switchen in m'n huis hangen. Mja, had dat ook nodig voor werk en studie. Sinds mijn pensioen heb ik alls eruit geflikkerd en een NAS vind ik ook overbodig. M'n pc is m'n NAS met Raid1 instellingen en backup op een externe schijf.


Ik juich dat adagium van ganser harte toe!

 

Wil ik op een andere zender dan ik kijk, de programmainfo bekijken, dan schakelt het kastje vaak meteen naar die andere zender of het werkt gewoon niet. :(

 Ook ben ik in het verleden al twee opgenomen seizoenen Flikken Maastricht kwijtgeraakt. En ja deze waren niet het eerst opgenomen, dus behoren niet automatisch verwijderd te worden binnen een jaar. Leuk, als je een weekend FM wil gaan ‘bingewatchen’.

 

Dat laatste staat denk ik los van het functioneren van de tuner. Ik vermoed dat daar dan iets is misgegaan in de cloud.  Zijn die opnames misschien nog wel terug te vinden via itvonline → https://tv.kpn.com/

 

Wat je eerste issue betreft: Kan het zijn dat de afstandsbediening kuren heeft?


Ik juich dat adagium van ganser harte toe!

 

Wil ik op een andere zender dan ik kijk, de programmainfo bekijken, dan schakelt het kastje vaak meteen naar die andere zender of het werkt gewoon niet. :(

 Ook ben ik in het verleden al twee opgenomen seizoenen Flikken Maastricht kwijtgeraakt. En ja deze waren niet het eerst opgenomen, dus behoren niet automatisch verwijderd te worden binnen een jaar. Leuk, als je een weekend FM wil gaan ‘bingewatchen’.

 

Dat laatste staat denk ik los van het functioneren van de tuner. Ik vermoed dat daar dan iets is misgegaan in de cloud.  Zijn die opnames misschien nog wel terug te vinden via itvonline → https://tv.kpn.com/

 

Wat je eerste issue betreft: Kan het zijn dat de afstandsbediening kuren heeft?

Ik heb al eens een nieuwe afstandsbediening gekregen; of dat heeft geholpen weet ik helaas niet meer. Aan de (oplaadbare) batterijen kan het ook niet liggen; ik heb van alles geprobeerd, van Alkaline tot NiCa + het kastje staat op nog geen meter afstand naast mijn bureau.

 

Ik heb ook nog even online gekeken of er iets van die serie FM opstaat (goeie tip), maar dat is ook niet het geval.

En uiteraard, als het vol is, dan wordt de laatste opname verwijderd. Met FM was dit niet het geval.

Het tvkastje is in 2014 geproduceerd, dus inmiddels 9 jaar ‘ouwe troep’. :P


@stantans .  Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven? 


@stantans .  Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven? 

Waarom moet ik mijn profiel aanvullen?

NAW gegevens zijn bekend, maar al de serienummers opzoeken en bij het profiel invullen? Echt geen zin in :P


Anders kan een medewerker jouw niet helpen.

 


@stantans .  Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven? 

Waarom moet ik mijn profiel aanvullen?

NAW gegevens zijn bekend, maar al de serienummers opzoeken en bij het profiel invullen? Echt geen zin in :P

Hallo @stantans een moderator heeft geen inzicht in bepaalde klantgegevens, pas als jij ze verstrekt.

Als je die gegevens invult in het privédeel van je profiel is het alléén voor de moderator zichtbaar en niet voor ons forumleden.

Maar als je geen zin hebt om die gegevens in te vullen, je goed recht, maar dan kan de moderator je ook niet verder helpen.

 


@stantans .  Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven? 

Waarom moet ik mijn profiel aanvullen?

NAW gegevens zijn bekend, maar al de serienummers opzoeken en bij het profiel invullen? Echt geen zin in :P

ÃŒk heb niet alles nodig hoor.  Postcode+huisnummer en naam van de contractant is voldoende.Â