Skip to main content

Vandaag is bij mijn ouders het internet overgegaan van koper naar glasvezel.

Zij hebben een Experiabox V12 samen met 3x een SuperWiFi2 die ook al op het koper waren aangesloten.

Nu het sinds vanmiddag op het glasvezel zit valt de internet verbinding regelmatig weg.

Soms na een half uur soms pas na een paar uur.

Gek genoeg branden op het kastje in de meterkast (waar glasvezel overgaat naar LAN) alle drie de groene LEDs en ook op de Experiabox branden alle groene LEDs. (dus ook de internet LED)

Als je de Experiabox een aan/uit reset geeft is het internet na een kwartiertje weer terug.

.

Wat kan er aan de hand zijn waardoor het internet op glasvezel nu wegvalt?

Hoi @Marc Veen, goed dat je je ouders hierbij helpt! Als de lampjes op het glasvezelkastje blijven branden lijkt het erop dat de glasvezelverbinding zelf wel actief blijft, maar toch valt er iets weg. 

Is de KPN Box 12 ook al eens gereset met een paperclip (stap 2), of alleen opnieuw opgestart? Als dat nog niet is gedaan kan dat een goede eerstvolgende stap zijn. 

Als dat al gedaan is, of ook geen verbetering gaf, kan je jouw forumprofiel invullen met de gegevens van jouw ouders. Er staan nu ook gegevens, maar ik weet niet of die van jou of van jouw ouders zijn.

Het kan ook handig zijn om met ons te bellen op het moment dat de verbinding wegvalt, de verbinding kan dan op dat moment nagekeken worden. Dan is er vaak meer te zien dan achteraf kijken naar wat er was. We zijn telefonisch bereikbaar op 0800-0402 (gratis).


@Jasper 

Ook op advies van iemand op het forum vanmiddag eerst even gekeken welke firmware er in de V12 zat. 516 schijnt de neiging te hebben de verbinding te verbreken. Advies was om dat te controleren en de V12 eventueel een reset te geven voor een firmware update.

Bleek dus de 516 in te zitten. V12 via de achterkant een reset gegeven en 20 minuten gewacht.

Zit nu firmware 528 in. SuperWiFi netwerk weer opnieuw ingesteld en tot nu toe lijkt het systeem stabiel te zijn.

We gaan het even aankijken.

Alvast bedankt voor het meedenken.


De eerste indruk klinkt goed dus, hopelijk blijft dat ook zo en blijft het goed werken bij jouw ouders! Ik ben benieuwd naar hun en jouw bevindingen.


@Jasper 

Helaas moeten we constateren dat het internet en Wifi bij mijn ouders nog steeds niet stabiel is.😒

Een aantal keren per dag valt het internet of de Wifi weg.

Een power reset van het modem is dan nodig om het weer voor een tijdje terug te krijgen.

Maar op een gegeven moment is het internet of Wifi weer weg.

Alles al diverse keren nagelopen en vanaf “nul” opnieuw geïnstalleerd, maar zonder resultaat.

A.s. Maandag komt er een KPN monteur langs. Hopelijk kan hij de oorzaak vinden.


Zijn er dit soort dingen in huis?

 


Zijn er dit soort dingen in huis?

Als je Powerline adapters bedoelt, ja een Cisco PLW400 set.

Maar die heeft er voorheen ook gezeten en werkte toen ook zonder problemen.

 

 


We zien de laatste tijd steeds meer problemen met de draadloze verbindingssets. Gewoon omdat het electriciteitsnetwerk zwaarder belast wordt. Data versturen via het electriciteitsnetwerk is gewoon niet goed.  Dat moet via utp kabels. Ik vermoed dat ze ook in dit geval de bron zijn van de problemen die je ervaart.  Als test zou je ze kunnen verwijderen,  de boel resetten en dan kijken hoe het gaat. Uitval wordt in 95% veroorzaakt door iets na het modem. 


@Joep1965 Mijn ouders opdracht gegeven ze uit het stopcontact te halen en het modem een reset te geven.


@Joep1965 Tot nu toe gaat het goed met de WiFi.

Ik heb ze nu opdracht gegeven om op de iPad via NPO Start een live zender op te zetten.

Pas als dat een paar uur zonder problemen afspeelt heb ik er weer wat vertrouwen in.


@Joep1965 De iPad bij mijn ouders toont al 2 uur en 15 minuten, zonder onderbrekingen, NPO 2 live via WiFi.👍

Zou dit dan toch de oplossing zijn, storing via de Powerline?

 


Ik denk van wel @Marc Veen . Ze kunnen voor de gekste problemen zorgen. Waar werden ze voor gebruikt?


Ik denk van wel @Marc Veen . Ze kunnen voor de gekste problemen zorgen. Waar werden ze voor gebruikt?

LAN signaal naar de TV brengen. 

Maar die staat nu op KPN WiFi, dus heb ik de Powerline’s daar niet meer nodig.

Dan lijkt het erop dat we voor nu de KPN monteur kunnen afzeggen.😀

.

Ps. Gekke is wel dat ik dezelfde Powerline adapters zelf zonder problemen gebruik, maar dan op een Ziggo netwerk.

 


Nooit meer gebruiken!! Waarschijnlijk is er iets bij je ouders maar kan ook bij de buren op het electriciteitsnetwerk gekomen waar ze niet tegen kunnen.  Ledverlichting of zonnepanelen kunnen problemen geven. Maar fijn om te horen dat het nu goed werkt. Ik ben een groot voorstander van zoveel mogelijk bekabelen maar dat had je vast al begrepen 😉


@Joep1965 Dank voor het meedenken en advies Joep.👍