Skip to main content

Wij zijn erg benieuwd of KPN al gebruik kan maken van de aanwezige glasvezel op ons adres ********

 

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

Hallo @TinekeWM , even controleren via www.kpnnetwerk.nl

Als daar staat dat je een provider kunt kiezen, kun je aan KPN, de provider,  vragen je over te zetten op glasvezel.

 


Tijdelijk niet beschikbaar, dat schiet weer lekker op ;)

 


Hoi @TinekeWM 
Kijk even op KPN.com

Vul je daar je postcode even in
Dan kun je gelijk zien of glasvezel beschikbaar is op jouw adres.


Ja dat hebben we natuurlijk gedaan en daar staat Goed Nieuws Fiber NH gaat aanleggen, maar het ligt er al twee jaar en zelfs in onze meterkast. Maar destijds konden we alleen via Solcon en mijn vraag is, kunnen we al via KPN?

 


Ah bedoel je dat @TinekeWM 
Wat staat er op KPNnetwerk.nl als je je postcode invult?


 


Dit schiet natuurlijk niet op….. KPN???

 


Goed, na een telefoontje met KPN word ik op advies van een medewerkster doorverwezen naar FiberNH, omdat deze kabelmaatschappij het glasvezel heeft verzorgd in onze wijk. Blijkt dat we al drie jaar gebruik kunnen maken van het glasvezel, mits we 2000€ betalen om het vastrecht van Fiber af te kopen. Kan iemand mij uitleggen, waarom deze kabel inclusief meterkast aanpassing ‘kosteloos’ wordt geplaatst en vervolgens niet kosteloos blijkt te zijn wanneer we het willen gebruiken? 

Wij zijn al honderd jaar klant bij KPN, hebben het altijd met een crappy koperaansluiting gedaan (later door KPN verdubbeld) maar hetzelfde betaald als een nieuwe klant die zich in een woonwijk vestigt waar toevallig al glasvezel ligt. 

KPN, waarom moeten trouwe klanten de dupe zijn onder dit soort situaties? Wat dachten jullie van enige coulance of dankbaarheid naar trouwe klanten?   


Hallo @TinekeWM voor vragen over FiberNH moet je dus bij Fiber NH zijn en niet bij KPN.

Je zou via www.kpnnetwerk.nl kunnen kijken of KPN bij jou in de toekomst ook glasvezel aan gaat leggen.

Succes.


Ik snap wat je bedoeld Jan, kpn heeft niks te maken met fiber, behalve dat ze het vezeltje gebruiken om hun diensten te kunnen verkopen. Dan kom ik toch weer bij KPN uit, willen zij mij nu als klant of niet?

 


@TinekeWM FiberNH is degene die het vastrecht vraagt. Niet KPN. Op diezelfde glasvezel zijn meer providers beschikbaar. Misschien wel een stuk of 6 verschillende. Mogenlijk zelfs meer. KPN is er 1 van. Waarom zo verwijtend richting KPN? 


Ik snap wat je bedoeld Jan, kpn heeft niks te maken met fiber, behalve dat ze het vezeltje gebruiken om hun diensten te kunnen verkopen. Dan kom ik toch weer bij KPN uit, willen zij mij nu als klant of niet?

Ze hebben u al als klant. Dus wat bedoelt u? Overstappen naar een andere provider op die glasvezel haalt niets uit. Want ook een andere provider gaat dat vastrecht niet voor u betalen.


Misschien begrijp ik deze situatie niet zo goed als jullie heren, maar als ik een woning in het dorp koop, waar glasvezel ligt en ik sluit bij KPN of laten we zeggen een ZIGGO een contract af, dan krijg ik geen factuur om het vastrecht af te kopen of wel? 

ps dank voor jullie reacties


Misschien begrijp ik deze situatie niet zo goed als jullie heren, maar als ik een woning in het dorp koop, waar glasvezel ligt en ik sluit bij KPN of laten we zeggen een ZIGGO een contract af, dan krijg ik geen factuur om het vastrecht af te kopen of wel? 

ps dank voor jullie reacties

Klopt (waarschijnlijk). En ja, het voelt niet eerlijk. Maar de situatie is zo. U zult het er mee moeten doen.

In het buitengebied word soms een vastrechtvergoeding gevraagd. Dat is niet alleen bij u zo. Dat is ook elders op sommige plekken zo.

Maar ook weer niet overal. Bij mij in de regio's zijn ze ook glasvezel aan het leggen. Iedereen krijgt gratis een aansluiting. Ook boeren die in hun uppie midden in de polder zitten en waar ze zowat een kilometer voor moeten graven. 


Hallo @TinekeWM er zijn 2 soorten partijen, de eigenaar van de glasvezel en de partijen (providers) die capaciteit huren op de glasvezel om daarmee klanten aan te kunnen sluiten.

FiberNH blijkt dus de eigenaar van de glasvezel te zijn en die moet je op de een of andere manier blijkbaar betalen om de aansluiting doorgetrokken te krijgen in je woning.

Ik zie op de website van FiberNH dat KPN capaciteit huurt bij FiberNH en dat je om aangesloten te kunnen worden eerst een vastrechtvergoeding moet regelen met FiberNH.

KPN valt dus niets te verwijten, zij zijn niet de eigenaar van de lijn, maar huren ‘slechts’ capaciteit.

 


Beste Jan, dan vergelijk ik het met energiemaatschappijen zoals Eneco staat tov Liander. de ene levert het pakket en de ander het leidingwerk. 

Maar dan nog… mbt mijn vergelijking, waarom moet ik dan LIander niet betalen en Eneco wel.
 

Wanneer ik een brood koop bij de bakker, rekent die een prijs voor zijn brood, een rendabel tarief waar alle grondstoffen in zitten, zijn arbeid en zijn overheadkosten.  Ik zou echt perplex staan als ik morgen een brood haal en de bakker zegt, ja er komt een €500 bij het brood omdat je het hele jaar bij mij brood komt kopen.


Ik zou echt perplex staan als ik morgen een brood haal en de bakker zegt, ja er komt een €500 bij het brood omdat je het hele jaar bij mij brood komt kopen.

Die vergelijking klopt niet. Want u bent klant bij KPN. Maar KPN vraagt u niet om die 2000 euro.


Hallo @TinekeWM het is zo als het is, ik kan het helaas niet anders maken.

KPN heeft er voor gekozen om de glasvezel ‘gratis’ in de grond te leggen en aan te sluiten bij de meeste klanten. FiberNH blijkbaar niet en het is dan aan jou de keus om je daar bij aan te sluiten of niet.

Heb je, toen FiberNH de glasvezel aanlegde, niet de keus gehad om om de lijn aan te sluiten tegen een voordelig instaptarief om maandelijks tarief en je daar toentertijd nee tegen gezegd hebt. Als dat zo is is het niet gek dat je nu het volle pond moet betalen.

 


Beste Jan, dan vergelijk ik het met energiemaatschappijen zoals Eneco staat tov Liander. de ene levert het pakket en de ander het leidingwerk. 

Het elektriciteitsnetwerk word betaald via onze belastingcenten.

Zo werkt het dus niet bij glasvezel. Glasvezel word aangelegd door private bedrijven.

Elektriciteit word gezien als noodzakelijk. Glasvezel niet. Dat is een "luxe artikel".


Luxe of niet, die bakker kan toch niet om een aparte toeslag als in een vergoeding vragen als hij een machine koopt die zijn brood beter verkoopt. Dan gooit hij hoogstens een klein percentage bij zijn prijs op. Kortom, hij heeft zijn leveranciers die zijn werk mogelijk maken, die betaalt hij en rekent hij in proportionele porties door over zijn klanten.

 

Maar goed, het lijkt erop dat dit iets is wat menigeen door zijn strot geduwd krijgt en accepteert, maar wat in mijn hoofd gewoon niet klopt. We gaan wel weg bij KPN, dat maakt qua glasvezel niet uit., maar ik wil in mijn leven samenwerken met partners die wel blij zijn met klanten en dat ook laten zien. Het is een druppel op een gloeiende plaat, maar mijn centen krijgen ze niet meer. Ook niet voor de mobiele services…. Zal KPN en jullie ws niet uitmaken, maar mijn gevoel de juiste actie opleveren.

Bedankt voor alle reacties  


Graag gedaan, maar nogmaals, KPN treft totaal geen blaam en ik werk niet bij KPN, ben een kritisch forumlid, net als jij.

 


 

Luxe of niet, die bakker kan toch niet om een aparte toeslag als in een vergoeding vragen als hij een machine koopt die zijn brood beter verkoopt.

Ten eerste: dat kan de bakker wel. Maar dan gaat u uw brood elders kopen.

Ten tweede: KPN doet helemaal niks. KPN blijft bij u gewoon via het kopernetwerk leveren. Zonder u om een hogere prijs te vragen. U bent zelf degene die glasvezel wil. KPN niet.

We gaan wel weg bij KPN...

En waar gaat u dan heen?


u beschrijft een monpoly positie van KPN en daar hou ik niet van….

 

er zullen zich fijnere mogelijkheden voor doen dan deze, misschien niet nu of bij KPN. we zullen zien

 


u beschrijft een monpoly positie van KPN ...

Waar beschrijf ik dat? Nogmaals: KPN is hier niet degene die het vastrecht rekent. Van KPN hoeft u ook niets. U mag gewoon op het kopernetwerk blijven.

Is Ziggo bij u beschikbaar? Dan kunt u naar Ziggo. 

Bij mij is Ziggo wel beschikbaar. Maar ik heb geen aansluiting. Mijn buurman ook niet. Die heeft 2 jaar geleden eens gebeld met Ziggo: een aansluiting maken kost € 1930,-.

Eigenlijk dezelfde situatie dus wat u nu met glasvezel heeft. Het enige verschil is dat de aansluiting er bij u al is, maar verder maakt het niet uit. Komt op hetzelfde neer. Om er gebruik van te maken met je betalen.

Zo oneerlijk, want de meeste andere bewoners in de straat hier hebben wel een Ziggo aansluiting. En die hebben er nooit voor betaald. Maar ja ... zo zit het nu 1maal in elkaar.