Skip to main content

Dit jaar wordt er bij mij glasvezel aangelegd. Dit komt binnen in een kruipruimte. Daar zit nu ook de ISRA.  Met een verleng kabel naar de 1e ( woon ) etage naar de router.  Nu ben ik aan het verbouwen en wil op voorhand al een glasvezelkabel leggen van PON ( isra ) punt naar mijn etage.  Dus wil ik weten welk glasvezel nodig is met de aasluitingen aan beide zijde.  Volgens mij is dat LC -SC. Maar dat wil ik graag zeker weten als ook het type fiber.

 

Ik hoor het graag.

  1. Pepermans

Hallo @Theo tvprobleem Als KPN bij jou een G-PON-module geplaatst heeft of plaatst, kan er alléén een netwerkkabel/LANkabel, kwaliteit minimaal CAT5e/CAT6 op aangesloten worden.

Er kan (nog) niet rechtstreeks op een glasverbinding aangesloten worden.

Vanaf 28 januari a.s. worden de mogelijkheden ruimer, maar ik zie geen voordelen om de G-PON-module te vervangen voor een eigen aansluiting, maar dat is persoonlijk.

Zelf heb ik een XGS-PON-module en werkt perfect.

 


Waarom trek je niet gewoon een Cat 6 UTP kabel naar de 1e verdieping en laat je de ONT gewoon beneden?


Dit jaar wordt er bij mij glasvezel aangelegd. Dit komt binnen in een kruipruimte. Daar zit nu ook de ISRA.  Met een verleng kabel naar de 1e ( woon ) etage naar de router.  Nu ben ik aan het verbouwen en wil op voorhand al een glasvezelkabel leggen van PON ( isra ) punt naar mijn etage.  Dus wil ik weten welk glasvezel nodig is met de aasluitingen aan beide zijde.  Volgens mij is dat LC -SC. Maar dat wil ik graag zeker weten als ook het type fiber.

zie uitklaptext  GOF / EOF / GPON / XGSPON = (FTTH - Glasvezel) :

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

Je krijgt vrijwel zeker een 10cm x 10cm FTU tegenwoordig, (”De gebruikte connector in de FTU kan verschillen.”) Maar zie https://www.kpnwebshop.com/includes/downloadFile.asp?id=MTI1TWpVeU1nPT0wZDc%3D&date=1250d7, zal een FTU type TK-01 zijn. Een 16mm of 20mm buis ter beschikking hebben zou ik sowieso doen, dan kun je als KPNnetwerk er aan toe komt, e.v.t. de FTU ook boven laten plaatsen. Iemand anders op dit forum heeft bij fs.com een 15 meter cord besteld weet ik, maar zoeken is geen doen op dit forum. (of misschien is het al weg-ge-archiveerd).

 

 

 


SC-APC aan de kant van de FTU (dus bij je ISRA punt).

Aan de kant van de router op de eerste verdieping: Gebruik je een eigen router met directe glasingang, dan moet je zelf checken wat daarvoor nodig is. Meestal LC-UPC maar het kan afwijken.

als je de ONT van KPN gebruikt is het ook SC-APC aan die kant, maar dan kan je beter een stopcontact maken bij dat ISRA punt en een CAT6 kabel naar boven trekken. Die ONT van KPN moet namelijk op de FTU geklikt worden. Je kan hem natuurlijk boven los neerleggen of ophangen maar dan zie ik de meerwaarde niet meer. 

 

NB: beter idee als je toch aan verbouwen bent: trek een buis van de kruipruimte naar de eerste verdieping en laat de monteur van KPN Netwerk de complete aansluiting daar afmonteren.  Standaard 20mm buis is zat voor die oranje glasvezelkabel die zij gebruiken. Zij gaan sowieso die FTU niet in de kruipruimte monteren, ook al zit daar nu een ISRA voor koper.  Dus als je dit voorbereidt heb je geen discussies later met een monteur.


Ik leg wel een loze buis naar boven zodat dan ook de FTU boven komt te zitten. Bedank iedereen.


Ik leg wel een loze buis naar boven zodat dan ook de FTU boven komt te zitten. Bedank iedereen.

Zorg dan dat er geen haakse bochten in die buis zitten.


Bedankt voor je vraag hier op het forum @Theo tvprobleem! Met een loze buis gaat het vast en zeker helemaal goedkomen :relaxed:


Bedankt voor je vraag hier op het forum @Theo tvprobleem! Met een loze buis gaat het vast en zeker helemaal goedkomen :relaxed:

Toch moet je daar niet al te zeker van zijn. Als die loze buis haakse hoeken bevat dan is de kans op microcracks aanzienlijk en dan heb je veel geld uitgegeven maar een slecht werkende glasvezel.


Bedankt voor je vraag hier op het forum @Theo tvprobleem! Met een loze buis gaat het vast en zeker helemaal goedkomen :relaxed:

Toch moet je daar niet al te zeker van zijn. Als die loze buis haakse hoeken bevat dan is de kans op microcracks aanzienlijk en dan heb je veel geld uitgegeven maar een slecht werkende glasvezel.

Daar heb je zeker een punt @wjb! Het is inderdaad belangrijk dat er geen rare scherpe bochten in zitten.