Skip to main content

Ik heb een aanvraag gedaan om de glasvezelkabel die bij ons huis naar binnen is gelegd te verplaatsen naar de stroomkast in ons appartement. Wij zijn komen wonen in een huis wat ingedeeld is in 2 appartementen. Nou heeft het appartement op de begane grond gewoon de glasvezelkabel met kastje in de stroomkast zitten. Wij hebben op dit moment geen glasvezelkabel op ons adres. Nou is het dat er een tweede glasvezelkabel bij het huis naar binnen is gebracht en die is naar achter het huis naar bedrijfsloods aangebracht. Deze wordt niet gebruikt door dit bedrijf die hebben aansluiting via telefoon. Nou heeft de eigenaar die tevens ook eigenaar is van de bedrijfsloods en van ons huis toestemming gegeven om deze kabel te verplaatsen naar ons adres. Nou is er een monteur hier geweest om deze kabel aan te passen maar die weigerde dit te doen. Ik ben al een half jaar bezig om dit te verwezenlijken maar ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Is er een mogelijkheid dat ik eindelijk glasvezel krijg en dan niet voor het bedrag van 2750 euro maar gewoon dat ze ons de kabel simpelweg verplaatsen en in onze stroomkast te monteren. Het is gewoon de kabel verkorten en een kastje plaatsen. Is dat zo moeilijk. Ik heb al 3 aanvragen gedaan bij mijn aansluitingen.nl dus dit is ook niet de oplossing. Wat nu ?!!

Hoi @Bridget27a, welkom hier. 

Al lang ben je dus bezig om glasvezel te krijgen. helaas nog niet gelukt. Nu heb je de juiste weg al bewandeld. Dit gaat namelijk via Mijn Aansluiting. De aanvraag komt dan bij KPN NetwerkNL terecht. De eigenaar van het netwerk. Je bent nu bij de provider. Een glasvezelaansluiting wordt eigenlijk alleen maar verplaatst als de huidige werking niet goed is. Wil je het alsnog verplaatsen dan worden er kosten aan verbonden. Dat is ook gebeurt begrijp ik. De monteur wil het wel verplaatsen, maar alleen voor 2750 euro. Ik kan hier niets in bijdragen helaas. Dit loopt via KPN NetwerkNL. Het heeft ook wat meer voeten in de aarde dan alleen kabel verkorten en kastje plaatsen jammer genoeg.


Hoe zit het met de adressen? Heeft u een eigen adres? En is dat hetzelfde adres als dat van de loods? Want er word geen kabel van het ene adres naar het andere adres gelegd natuurlijk. Dat gaat never gebeuren.

Tevens nog een vraag: die loods gebruikt nu de telefoonlijn. Heel fijn, maar als er glasvezel ligt, dan word de telefoonlijn over een paar jaar uitgeschakeld. Hoe gaat die loods dan nog internet en/of telefoon houden?


Het lijkt dus dat de eigenaar van het geheel aan onroerend goed toestemming geeft om een ongebruikte glasvezel in een loods te verleggen naar een appartement en dan de huurders voor deze actie te laten betalen.

Ik neem aan dat de glasvezel wel van KPN NetwerkNL is zodat er ook internet van KPN over kan worden aangevraagd. Dat zou je m.b.v. eigen lange kabel wel werkend kunnen maken, is een fractie van de kosten van die 2750 euro. Hoe heb je nu internet dan ? En ook TV?


Inderdaad gewoon het abonnement op de glasvezel bij de bedrijfsloods laten uitvoeren.
En van daaruit een “buitenkabel” UTP doortrekken naar het appartement.

Je zou ook een dealtje kunnen maken met de bewoner van het andere appartement, om het ene internet abonnement van die buurman te delen. Scheelt je ook meteen in kosten voor beiden.
Plaats je nog een eigen router ertussen (of vervangt de Experia Box voor eigen router met een model waar je verschillende VLAN's in kunt stellen) om het netwerk met die van je buurman te scheiden.

Genoeg oplossingen die praktisch gezien een stuk makkelijker en goedkoper zijn op te lossen dan de glasvezel te verplaatsen.