Skip to main content

Sinds een aantal maanden zijn we overgestapt van ADSl naar glasvezel.

Eindelijk een beetje snel en stabiel internet nadat we jaren niet boven de 75mb uit konden komen.

 

ivm 2 gamende pubers ( en ik zelf ook 😉 )gekozen voor het 1gb abbonnement zodat we nergens bandbreedte te kort komen.

Helaas is het vanaf dag1 al een hoofdpijn dossier.

De verbinding haalt bij lange na niet de 1 gb en is erg instabiel. (te merken bij het gamen waarbij de verbinding erg laggy is, zowel bedraad als via de wifi)

 

Er is al eens een monteur langs geweest maar die meet met zijn apparaatje een 1 gb verbinding, 

dat is fijn voor hem, maar als eindgebruiker zou ik graag ook in de buurt van deze snelheid komen.

we hebben e.e.a getest met de volgende apparaten:

  • iphone 11 telefoon
  • iphone xr telefoon
  • iphone 8 telefoon
  • android 13 telefoon
  • laptop Windows 10 bekabeld rechtstreeks aan het modem
  • laptop met linux bekabeld rechtstreeks aan het modem
  • laptop Windows 11 bekabeld rechtstreeks aan het modem
  • playstation 4, draadloos (kpn superwifi punt staat 50cm verder aan de andere kant van de muur)
  • playstation 4, bekabeld via een switch Netgear GS108
  • playstation 4, bekabeld aan een kpn superwifipunt

de hoogst gemeten waarde was tegen de 400MB met een iphone, alle andere apparaten  komen niet in de buurt van deze snelheid.

Inmiddels heeft de router al een aantal fabrieksresets gekregen wat niet heeft geholpen.

Alle gebruikte kabels zijn cat6 of cat 5e van degelijke kwalitiet (volkoper en afgeschermd)

 

Al met al zwaar teleurgesteld in de verbinding, onze oude adsl was een stuk stabieler.

Ook was mij verteld dat zowel upload als download nagenoeg hetzelfde zou zijn, echter zit hier onderling ook heel veel verschil tussen.

 

het liefst laat ik weer een monteur komen om de verbinding na te laten kijken, ik ben echter bang dat die weer met zijn meetapparaat aan de slag gaat en mijn vervolgens weer een rekening van 70 presenteerd omdat het probleem niet bij kpn ligt.

Maar waar ligt het probleem dan wel ?

Altijd toch wel tevreden klant geweest van kpn, maar nu begint het toch wel erg verleidelijk te worden om aan het einde van mijn contract eens rond te gaan kijken, zeker gezien de goede verhalen van Delta die ik her en der hoor.

 

 

Hallo @Rotter 

 

Heb je ook TV ontvangers aangesloten via die switch?

Die switch ondersteunt geen IGMP snooping wat noodzakelijk is als je zowel TV ontvangers als andere apparaten via een switch wil aansluiten, dat kan o.a. de problemen veroorzaken die je nu hebt.
Ook sommige omvormers van zonnepanelen geven problemen, heb je ook zonnepanelen?

Heb je ook de snelheid getest met alleen 1 van die laptops bedraad aangesloten op het modem en de rest dus afgekoppeld?
Het liefst testen via de Ookla app voor Windows, die geeft het beste testresultaat.
Welke snelheid haal je dan?


Hoi @GeSp , 

ik heb de netgear GS108 E, dus idd met ondersteuning voor IGMP.

Geen idee wat er gebeurt als je switch dit niet ondersteund, loopt alles dan traag of heb je helemaal geen tv ?

Zonnepanelen heb ik niet, alles is standaard.

Gemeten snelheden zijn met verschillende apps gedaan: kpn speedtest en ook Ookla geprobeerd maar de snelheden zijn erg wisselvallig en alles behalve stabiel en hoog.

 

Ik heb inmiddels contact gehad met de helpdesk, die stuurt me door naar de afdeling  "Service Allround” maar als ik eerlijk ben heb ik daar niet heel veel vertrouwen in.

Ik denk dat als ik vandaag bel en ik vraag naar die afdeling dat ik eerst lang aan de lijn word gehouden door een overijverige kpn medewerker. (heb inmiddels 30 jaar ervaring met kpn 😉 )

 

Mijn contract is al sinds 2015 verlengbaar dus ook opzegbaar.

Mocht ik er met kpn niet uitkomen omdat die blijven beweren dat er geen probleem is kan ik altijd nog rond gaan kijken naar een provider die wel de moeite wil nemen om dit probleem te tackelen.


Maar wat is nou de snelheid als je met een bekabelde pc of laptop direct aan het modem meet? Dus verder alles eraf? 


dat varieert tussen de 15 en 400 mb, afhankelijk van tijdstip, weer en de kleur sokken die ik die morgen heb aangetrokken ;)

 

Ik zal als ik vanmiddag thuis kom nog een paar tests doen, maar zit midden in een verbouwing dus heb nog wat andere dingen op het programma staan


Als je problemen met de snelheid hebt, meet daarom altijd direct aan de modem. Dan weet je of je wifi of rotte kabels kan uitsluiten.


Het is in principe heel simpel.  Met een, voor die snelheid geschikte, pc of laptop moet je indien direct aangesloten rond de 950 halen bij een 1gb verbinding. Als dat niet zo is dan is kpn aan zet. Alles wat na het modem komt is voor jezelf.  Om met wifi hogere snelheden te halen dan 400 moet je van goede huize komen want dat vraagt kennis en investeringen.  Denk aan het kabels trekken door het hele huis en daar wifipunten op aan te sluiten.  Tenzij er "datavreters" in huis zijn is een snelheid boven de 200 absoluut zinloos als je de infrastructuur in huis niet op orde hebt. Werk aan de winkel dus😉


@AriënC  heb ik gedaan, rechtstreeks met een cat6 kabel van een halve meter 

@Joep1965  “is KPN aan zet” ==> daar knelt de schoen een beetje, de monteur meet en ziet een goede snelheid en presenteerd een rekening van 70 euri, ik meet verschillende keren en kom niet in de buurt van die snelheid.

Als ik vandaag thuis kom en ik kan de tijd vinden zal ik nog een keer bekabeld meten op het modem.

 

vwb de wifi, ik heb 2 “super”wifi punten waarvan er 1 bekabeld is aangesloten op zolder. de begane grond word gedekt door de Experia box zelf dus die beschouw ik ook als bekabeld.

Na de laatste factory reset vorige week heb ik het gevoel dat de snelhied en stabiliteit van de wifi wel is verbeterd.

mogelijk helpt het als ik het glsvezel kastje een minuutje van de stroom haal ?

is het dan wijs om nogmaals een factory reset te doen van de Experia box ?

 

 


mogelijk helpt het als ik het glsvezel kastje een minuutje van de stroom haal ?

is het dan wijs om nogmaals een factory reset te doen van de Experia box ?

Hallo @Rotter de glasvezelkast dient dan  minimaal 2 minuten van de stroom gehaald te worden en na herstart zou je de router een fabrieks-reset kunnen geven.

Succes.

 


Ik ben heel benieuwd naar het resultaat van het bekabeld meten. Babbelen we daarna verder.


Oké, wat ik heb gedaan:

  • Glasvezellkastje stekker er uit 
  • Minuut of 5 gewacht 
  • Stekker er weer in
  • Harde rest modem via gaatje achterop modem
  • Opstarten van het spul
  • Kabel er in geprikt met laptop
  • Snelheidstest via Ookla en KPN

Ookla was tegen de 800mb up en down

KPN was dik 950 up en down

😀😀😀

Via WiFi haalt mijn mobiel net geen 300, prima dus.

Al met al een prima resultaat. 

Nog een vraagje voor de experts : moet ik mijn Super wifi punten opnieuw koppelen? 

1 is er bekabeld dus ik neem aan dat die wel goed zit, maar degene die via de wifi verbonden is? 

Blijft die gewoon werken? 

Dit ivm de factory reset van het modem.

Alvast mijn dank voor de hulp! 👍