Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel ligt al maanden bloot in de tuin

• October 27, 2025
  • 9 reacties
  • 143 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb sinds een paar maanden glasvezel en een KPN abonnement.

Sinds de installatie van de glasvezel begin augustus ligt de kabel buiten de woning in de tuin bloot.

De verantwoordelijke aannemer, Hanab Telecom Infra, heb ik hier al meerdere malen op aangesproken maar weigert ook maar een afspraak te maken.

Wat kan ik doen?

Beste antwoord door Ward_

Hoi ​@Erwin van KPN 

Bij mij ligt het glasvezel van KPN meer dan één meter diep, dat hebben ze hier bewust gedaan om schade te voorkomen.
Maar het is wel fijn dat Netwerkbeheerder KPN een minimale diepte aangeeft van 50 centimeter, uiteraard in een beschermbuis.

Zelf vindt ik 50 centimeter veel te weinig, dus ben in dat opzicht wel blij dat het in mijn buurt minimaal 1 meter diep is aangelegd door Netwerkbeheerder KPN.

Maar ik ben wel blij, dat je deze voorschrift hebt gedeeld.

Ik ben nog actief zij het een stuk minder :-)

Wat ik eerder zei (en nog klopt)  is dat de kabel op 50 cm of dieper NIET in een beschermbuis hoeft. Zo ligt deze namelijk ook niet in de stoep. Het zijn grondkabels en die kunnen dat aan. Pas als de aannemer (om wat voor reden dan ook) minder dan 50 cm dek in de tuin moet gebruiken, dat er dan WEL een beschermbuisje moet worden gebruikt.

In de praktijk zie je die beschermbuis alsnog wel heel veel omdat er een tuinboring wordt gemaakt waarna er zo snel mogelijk een buisje in die boring wordt aangebracht. Dan kan je daarna het doorvoeren van de feitelijke grondkabel op je gemak plannen omdat er toch al een buisje ligt en dat tunneltje van die boring niet meer kan instorten.

@Mark Broevel Wat jij omschrijft is niet toegestaan. Simpeler dan dat kan ik het niet maken. Als bewoner kan je echter niet veel meer doen dan een klacht indienen bij de netwerkkant van KPN zoals in het eerste antwoord al stond.

9 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Mark Broevel 

Het is inderdaad niet de bedoeling dat een glasvezelverbinding open en bloot in de tuin ligt, deze behoort netjes en vakkundig te worden weggewerkt in een speciale buis in de grond.

Zelf heb je al een aantal keren de verantwoordelijke aannemer (Hanab Telecom) hierop aangesproken, maar deze wil duidelijk niet in actie komen.

Het beste is om nu een officiële klacht in te dienen bij netwerkbeheerder KPN, die haar aannemers aanstuurt en hierop wat extra druk kan zetten.
Het online klachtenformulier van netwerkbeheerder KPN, bereik je direct door op de volgende link te klikken: Klachtenformulier Netwerkbeheerder KPN

Je kunt daarbij ook een bijlage uploaden, zoals een duidelijke foto(‘s) van hoe het erbij ligt in je tuin.
Hopelijk wordt je klacht spoedig opgepakt, en wordt het probleem voor je opgelost.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Mark Broevel . Welkom hier.

Zoals  ​@Michel.uit.Arnhem  al aangeeft, hoort een glasvezelkabel natuurlijk niet bloot in de tuin te liggen. Dat moet netjes onder de grond worden weggewerkt in een beschermbuis, zodat er geen risico is op schade.

Goed dat je al meerdere keren contact hebt gezocht met Hanab, al is het jammer dat daar nog geen actie op is gekomen. De tip van Michel om een officiële klacht in te dienen bij de netwerkbeheerder KPN is inderdaad de juiste volgende stap. Via het klachtenformulier van netwerkbeheerder KPN kun je dit doorgeven en eventueel foto’s toevoegen van de situatie.

Mag ik vragen of dit alleen bij jou het geval is, of dat er in de straat meer glasvezelkabels zichtbaar in de tuinen liggen? Dat helpt om beter in te schatten of het om een individueel probleem of dat het een breder issue is. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 30, 2025

Beste ​@Michel.uit.Arnhem en ​@Erwin van KPN ,

Dank voor jullie advies. Ik zal het klachten formulier invullen en hopen dat dit Hanab eindelijk in beweging brengt.

In antwoord op de vraag van ​@Michel.uit.Arnhem het is voor zover ik weet een individueel probleem. 

Nog een vraag je aan jullie beiden: Hoe diep moet de kabel in de grond liggen?

Nogmaals dank, 

Mark

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Mark Broevel 

Ik heb geen 🤷🏻idee, hoe diep een glasvezelverbinding in de grond moet liggen.
In elk geval zo diep dat er geen schade aan het glasvezel kan worden veroorzaakt, dus ik zou zeggen minimaal 1 meter diep, maar Netwerkbeheerder KPN zou je daar wel meer informatie over kunnen geven.

Je zou ze hierover kunnen bellen op: 088 006 37 44

Erwin van KPN
Moderator

Goede vraag, ​@Mark Broevel .  In het verleden was ​@Ward_ hier veel actief. Hij werkt voor KPN Netwerk.  Ik quote even een stukje uit een ander topic:

Voorschrift vanuit KPN Netwerk NL aan de aannemer is 50 cm dek op de kabel die open en bloot in particuliere grond ligt. Minder mag wel maar dan met extra bescherming, bijvoorbeeld in de vorm van een buisje. Vrijwel elke aannemer maakt gebruik van buisjes dus dan is de 15 cm waar jij over spreekt toegestaan. 

MAAR:  de grondeigenaar dient toestemming te geven voor dit tracé. Is die het er niet mee eens, dan kan hij/zij de aannemer laten terug komen om het opnieuw te doen. Die toestemming is namelijk vereist in diezelfde voorschriften.

Hopelijk schept dit wat duidelijkheid.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Erwin van KPN 

Bij mij ligt het glasvezel van KPN meer dan één meter diep, dat hebben ze hier bewust gedaan om schade te voorkomen.
Maar het is wel fijn dat Netwerkbeheerder KPN een minimale diepte aangeeft van 50 centimeter, uiteraard in een beschermbuis.

Zelf vindt ik 50 centimeter veel te weinig, dus ben in dat opzicht wel blij dat het in mijn buurt minimaal 1 meter diep is aangelegd door Netwerkbeheerder KPN.

Forum|alt.badge.img+11
  • KPN Netwerk
  • Antwoord
  • October 30, 2025

Hoi ​@Erwin van KPN 

Ik ben nog actief zij het een stuk minder :-)

Wat ik eerder zei (en nog klopt)  is dat de kabel op 50 cm of dieper NIET in een beschermbuis hoeft. Zo ligt deze namelijk ook niet in de stoep. Het zijn grondkabels en die kunnen dat aan. Pas als de aannemer (om wat voor reden dan ook) minder dan 50 cm dek in de tuin moet gebruiken, dat er dan WEL een beschermbuisje moet worden gebruikt.

In de praktijk zie je die beschermbuis alsnog wel heel veel omdat er een tuinboring wordt gemaakt waarna er zo snel mogelijk een buisje in die boring wordt aangebracht. Dan kan je daarna het doorvoeren van de feitelijke grondkabel op je gemak plannen omdat er toch al een buisje ligt en dat tunneltje van die boring niet meer kan instorten.

@Mark Broevel Wat jij omschrijft is niet toegestaan. Simpeler dan dat kan ik het niet maken. Als bewoner kan je echter niet veel meer doen dan een klacht indienen bij de netwerkkant van KPN zoals in het eerste antwoord al stond.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 3, 2025

@Ward, @Erwin van KPN, @Michel uit Arnhem,

Dank!

Erwin van KPN
Moderator

Graag gedaan en als je andere vragen hebt, weet je ons te vinden :-)