Skip to main content
Antwoord

Glasvezel: offerte na haalbaarheidsonderzoek erg hoog

• October 2, 2025
  • 16 reacties
  • 275 keer bekeken

Sinds maart dit jaar probeer ik glasvezel te krijgen, een schouw geweest die kwam met een prijs neerlegde waar ik 3 dagen naar adem moest happen.( 1200 euro)

Ik denk ik laat een mantelbuis zelf graven dat scheelde heel veel in de kosten, maar nu ik denk ik b3n klaar alles aan laten leggen voor kpn (glasvezel tot de deur nog en gat laten boren zodat de glasvezel binnen ligt…

En nu kpn in schakelen voor de monteur, maar nu komt de macht positie van de afdeling haalbaarheidsonderzoek, deze wijken niet af van de eerdere offerte, ondanks dat al het werk al gedaan is, de HBO blijft halstrig volhouden aan de 1200 euro, niet betalen is geen internet.

De wanhoop begint de groeiien, want waarom zon hoge prijs als al iets gedaan is?????Dubbel betalen, dan totaal geen uitleg geven over een offerte, kortom je bek ebn tekenen wat je er voor krijgt voor die 1200 euro……..een monteur om een glasvezel kast aan te leggen….

Mijn vraag wie heeft er ook met HBO moeten vechten en is deze prijs normaal>??

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Tim 1973 en welkom bij de KPN Community. Ik begrijp dat je schrikt van dat soort bedragen. 😣 Ook al kunnen ze hoger uitvallen, het is toch een flinke hoeveelheid. Zeker als je zelf al werk hebt gedaan en de offerte niet verandert.

Wat Marlon aangeeft klopt in zekere zin. Als er glasvezel aangelegd wordt door de onderaannemer dan moet er ook een bepaalde kwaliteit gegarandeerd worden. Dat kan niet als het werk niet door hen verricht is. 
Wel ben ik benieuwd, naar het volgende. Er werd aangegeven dat het bij jou niet aangelegd kon worden omdat je 20 meter verderop woont, maar je zegt ook dit: 

maar nu ik denk ik b3n klaar alles aan laten leggen voor kpn (glasvezel tot de deur nog en gat laten boren zodat de glasvezel binnen ligt…

dus ik heb zelf de graafwerkzaamheden voor eigen kosten genomen, dus de mantel  buis 20 meter onder stelcomplaten laten graven de glasvezel in de mantelbuis laten trekken tot mijn voordeur, de glasvezel ligt dus nu al 8 maanden in de meterkast 

Om welke glasvezelkabel ging het hier? Was er een glasvezelkabel 20 meter verderop los gebleven voor jou in de toekomst, of zit het anders in elkaar? Door wie zijn de graafwerkzaamheden dan gedaan? 
Het is namelijk niet de bedoeling om deze kabel zelf te verplaatsen (zie ook uitleg over de glasvezelkabel bij je woning), dus ik ben benieuwd hoe dit verlopen is. 

16 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 2, 2025

Beste ​@Tim 1973 het was misschien ook verstandiger geweest om eerst te vragen of het in prijs scheelt als jij voorbereidende werkzaamheden doet, zo ja, dan scheelt dat geld, zo nee, dan zelf geen geld en energie steken in zelf doen en het aan KPN overlaten als de prijs toch hetzelfde blijft.

Nu heb je er zelf al geld en energie ingestoken, gewoon voor niets. Jammer.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 2, 2025

Maar. Ligt de glasvezel kabel er zelf ook tot je deur? En is dat stuk door of in opdracht van kpn gelegd? Of is er alleen de mantelbuis?

Woon je in dunbevolkt gebied? 1200 euro valt me nog mee. Het kan oplopen tot  wel 4000.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

KPN legt de glasvezelkabel toch aan in NL voot eigen  beheer ,als kabel is aangelegd dan komt past de schouw hoe er verbonden moet worden met de woning, Denk dat je het bedrag voor niks heb betaald.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

Het kan oplopen tot  wel 4000.

Met graafkosten van 25€/meter zonder BTW kan het zelf tot tienvoudige van dit bedrag oplopen

€29.803,20 voor glasvezelaanleg op 1,3km afstand

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 2, 2025

Gelukkig is er Odido Klik & Klaar en Starlink

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • October 2, 2025

Ik snap dat je schrikt van deze kosten, maar ik heb echt veel heftigere verhalen gehoord. 1200 EUR vind ik dan nog vrij schappelijk, ook al kan ik natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken. Glasvezel is (helaas) gewoon vrij duur, dat is algemeen bekend. Als er geen andere partijen in je gebied zijn die het goedkoper aanbieden moet je de afweging maken tussen snel internet en eenmalig 1200 euro neerleggen, of langzaam internet. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 2, 2025

KPN legt de glasvezelkabel toch aan in NL voot eigen  beheer ,als kabel is aangelegd dan komt past de schouw hoe er verbonden moet worden met de woning, Denk dat je het bedrag voor niks heb betaald.

Niet overal, in gebieden waar al aangelegd is en achteraf bijgelegd moet worden betaal je er gewoon voor. Daarom nooit weigeren als het gratis is.
In sommige gemeentes moet je sowieso € 1200 activatie kosten betalen per woning, dit is eenmalig.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • October 2, 2025

Dat klopt toch niet de ene betaalt niks en de andere moet fors betalen . 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 2, 2025

Dat klopt toch niet de ene betaalt niks en de andere moet fors betalen . 

Het klinkt inderdaad oneerlijk, maar soms komt het doordat het netwerk door derden is aangelegd of omdat de kosten in minder drukke gebieden moeten worden terugverdiend, dacht ik. Internetaanbieders blijven tenslotte bedrijven en geen liefdadigheidsinstellingen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 3, 2025

Ik woon in Zaandam, waar de hele buurt al gratis op glasvezel zit, alleen mijn voordeur zat 20 meter verder, dus er iis een schouw gekomen

Die kwam met een prijs van 1200 euro, dus ik heb zelf de graafwerkzaamheden voor eigen kosten genomen, dus de mantel  buis 20 meter onder stelcomplaten laten graven de glasvezel in de mantelbuis laten trekken tot mijn voordeur, de glasvezel ligt dus nu al 8 maanden in de meterkast 

HBO die weigert de offerte te herzien, is of weet iemand hoe ik deze macht beluste afdeling kan omzeilen, of hoe ik wel de glasvezel kan geactiveerd krijgen

Kort samengevat, op eigen kosten 20 meter laten graven een mantelbuis erin laten leggen op 60 cm diep, daar de glasvezel in laten trekken en dit tot in mijn meterkast laten brengen…..

Wie kan mij helpen om deze macht beluste afdeling te omzeilen???

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 3, 2025

Ik denk dat je enige kans is, een officiële klacht indienen bij KPN Netwerk. Die afdeling zal je situatie bekijken.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 3, 2025

De glasvezel zit dus al in je huis, maar waar zit de andere kan dan aan vast ?

Je mag overigens niet eens zelf een glasvezelkabel aanleggen...

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 3, 2025

Ik heb vanaf april 25 klachten ingediend, en waar denk je waar de klachten belanden??????Of dat er uberhaupt op gereageerd word????

Dat HBO heeft zoveel macht en zelfs door eigen collega's als ondergeschikt gezien….

Als ik uitleg vraag over de offerte word ik het riet ingestuurd, “eigen bijdrage” wat houdt dat in???

Hoeveel eigen bijdrage heb ik al geleverd….graaf kosten, mantelbuis, glasvezel tot in de meterkast, is er een advocaat die dit wil kan oppakken??

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 3, 2025

Hallo ​@Tim 1973 ,

Kun je iets meer vertellen over de historie? Is er destijds tijdens de aanleg in de buurt de aansluiting geweigerd door de toenmalige bewoner? 

Want in dat geval geval rekent KPN Netwerk nu kosten. Tijdens de “collectieve” aanleg in jouw buurt was het ongetwijfeld gratis. 

• October 3, 2025

Hoeveel eigen bijdrage heb ik al geleverd….graaf kosten, mantelbuis, glasvezel tot in de meterkast, is er een advocaat die dit wil kan oppakken??

Wat jijzelf gedaan hebt is niet relevant. De kans is aanwezig dat ze die mantelbuis van jou niet eens willen gebruiken. De aannemer wil gewoon zijn 1200 euro. Anders komt die niet eens. Dan gaat die naar een ander adres waar die wel 1200 euro krijgt.

Stel je eens voor dat je baas vanmiddag tegen je zegt: "Vanaf volgende week krijg je een eigen parkeerplek bij kantoor en een eigen afgesloten werkplek en koffiezetapparaat. Maar omdat ik dat allemaal voor je regel krijg je wel 30 % minder salaris". Word jij daar vrolijk van? Ik denk het niet. Die eigen parkeerplek heb je waarschijnlijk helemaal geen behoefte aan. Eigen werkplek is fijn, maar je wilt wel gewoon je volledige salaris zoals afgesproken. En geen cent minder. 

En via een advocaat bereik je niets. KPN is jou namelijk niets verplicht. KPN mag gewoon weigeren om aan te leggen op jouw adres.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 4, 2025

Hi ​@Tim 1973 en welkom bij de KPN Community. Ik begrijp dat je schrikt van dat soort bedragen. 😣 Ook al kunnen ze hoger uitvallen, het is toch een flinke hoeveelheid. Zeker als je zelf al werk hebt gedaan en de offerte niet verandert.

Wat Marlon aangeeft klopt in zekere zin. Als er glasvezel aangelegd wordt door de onderaannemer dan moet er ook een bepaalde kwaliteit gegarandeerd worden. Dat kan niet als het werk niet door hen verricht is. 
Wel ben ik benieuwd, naar het volgende. Er werd aangegeven dat het bij jou niet aangelegd kon worden omdat je 20 meter verderop woont, maar je zegt ook dit: 

maar nu ik denk ik b3n klaar alles aan laten leggen voor kpn (glasvezel tot de deur nog en gat laten boren zodat de glasvezel binnen ligt…

dus ik heb zelf de graafwerkzaamheden voor eigen kosten genomen, dus de mantel  buis 20 meter onder stelcomplaten laten graven de glasvezel in de mantelbuis laten trekken tot mijn voordeur, de glasvezel ligt dus nu al 8 maanden in de meterkast 

Om welke glasvezelkabel ging het hier? Was er een glasvezelkabel 20 meter verderop los gebleven voor jou in de toekomst, of zit het anders in elkaar? Door wie zijn de graafwerkzaamheden dan gedaan? 
Het is namelijk niet de bedoeling om deze kabel zelf te verplaatsen (zie ook uitleg over de glasvezelkabel bij je woning), dus ik ben benieuwd hoe dit verlopen is.