Skip to main content

Hoe kan ik de beloofde 50 Mbs krijgen op een afstand van 15 meter van het modem ?

Bij mij blijft het nu laag in de 20 hangen.

@Kokbird Welkom op het forum. 

Dat hangt er vanaf op welke manier de snelheidstest gedaan wordt. 

Mocht je een draadloze test hebben gedaan dan zou ik kunnen adviseren de Wifi Manager eens te doorlopen. 

Mocht de test bekabeld uitgevoerd zijn dan zou ik willen adviseren zowel het glasvezelkastje als de Experiabox eens stroomloos te maken. Het glasvezelkastje ongeveer 2 minuten en de Experiabox ongeveer 20 seconden. 


Het is met wifi gemeten.

Bij navraag bleek dat in dat in dat geval er slechts de helft van het bereik beschikbaar is.

Opmerkelijk blijft dat direct na aansluiten de snelheid (veel) hoger is dan na een dag, ook nu ik het abonnement naar 100 Mbps verhoogd heb.

Manager komt niet verder dan een aanbevelen van een versterker, maar dat lijkt mij niet zinvol daar een meting in de directe nabijheid van het modem geen ander meetresultaat geeft.


De router een fabrieksreset geven is een optie. Ik heb 50mbit thuis (koper) en haal dit met wifi ook prima.


Stroomloos maken van kastje en box gaf verbetering, echter over meerdere dagen blijkt de snelheid zeer wisselend, nu tussen 20 en 124 Mbps, waarbij er ook verschil is tussen de meting van Ubiquiti en die van de KPN-app.

Een reset heb ik niet geprobeerd wegens het verbonden ongemak.


De KPN medewerkers kunnen de lijn voor u doormeten. Misschien dat er iets uitkomt.


Gaat dat via 0800-0402 ?


Ik denk dat het zelfs hier kan. Maar u kunt inderdaad ook bellen of chatten met KPN.


@Kokbird Welkom op het forum. 

Ik heb inderdaad de mogelijkheid om je lijn door te meten om te controleren of alles goed gaat. Zou je daarvoor je forumprofiel willen invullen? 

Over wifi zal je overigens normaal gesproken vrijwel nooit je maximale snelheid halen. Hier is altijd sprake van snelheidsverlies. 

Mocht je toch ontevreden zijn over de snelheid van je wifi verbinding dan zou je ook de Wifi Manager kunnen doorlopen. 


Is ingevuld 


@Kokbird Bedankt, ik heb inderdaad de lijn uitgemeten en ik meet aan aantal vreemde resultaten. 

Ik heb een bericht doorgezet naar mijn collega's en zij zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen om de situatie door te nemen! 


Bedankt, ik wacht het af