Skip to main content

Hoi, bij ons in de flat gaat de glasvezel in de meterkast net buiten de woning komen, dit wil de woningstichting zo.

De meterkast is niet voorzien van een stopcontact en ook niet van een hoofdschakelaar.

Om vervolgens in de woonkamer te komen (met utp naar modem) moet door 3 wanden/muren geboord, dat kan niet anders.

Wie doet al bovenstaande werkzaamheden?

P.S. (23-2) hier nog een dergelijk topic.

Dat kun je een 'mannetje' laten doen, een installateur, bekend met netwerken.

Fijn voor je dat je nu ook glasvezel krijgt.

 


Als de meterkast waar de aansluiting komt niet voorzien is van een stopcontact (en dat ook niet kan) mag de aansluiting daar helemaal niet geplaatst worden. Wat de woningbouw ook wel of niet zegt.

Er is minimaal 1 stopcontact nodig voor het kastje dat het signaal omzet (de ONT). Als dat daar niet kan mag de aannemer helemaal niks aanleggen.

@JanD KPN Monteur legt zeker geen route aan waarbij hij door drie muren heen moet boren. 


Heeft de woningstichting daar geen uitspraak over gedaan?
Zorgen die dan voor de ‘gevolgen’ van hun keuze of moet je dat zelf maar oplossen?


@Ward_ 

Tekst aangepast, ik leer voortdurend bij.:relaxed:


Heeft de woningstichting daar geen uitspraak over gedaan?
Zorgen die dan voor de ‘gevolgen’ van hun keuze of moet je dat zelf maar oplossen?

Ik heb ze aangeschreven. Maar ik vrees dat ze niet op hun beslissing terug zullen komen. En dus zitten we hier straks met een onbruikbare FttH aansluiting. Van de 36 woningen hebben er ongeveer 20 kpn / Telfort e.a. als provider.

Hoe dat dan verder moet….. Zeker als over een jaar of 3 dan ook DSL uit gaat. ( @Ward_ weet jij dat? ). Naar Ziggo? Liever niet, maar wat moet moet.


@PeterG  Heeft de woningstichting je wel een antwoord gestuurd? Hier zou toch over nagedacht moeten zijn. 


Tja, nog geen reactie. Maar hopelijk heb ik ze wel aan het denken gezet.

Zojuist privébericht van Ward privé beantwoord.

We wachten de ontwikkelingen af. DSL is hier meer dan snel genoeg. Heb 50/5 maar meet bijna 80 down en ruim 36 up. Abo met 100 down kan ook op de single line. Het zou hier zelfs nog bonded kunnen...


@PeterG Kijkende naar eigen situatie ;

Mijn huurwoning uit 1999 had ook geen wandcontactdoos in de meterkast en die ging de WBV ook niet verzorgen, oftewel...zelf regelen. Offertes opvragen via werkspot o.i.d. Bij mij voor € 50 geplaatst !

Zodra je de aanvraag indient voor een nieuw (glasvezel) abonnement zal vanaf de meterkast de bestaande telefoonleiding gebruikt worden om de utp kabel naar je woning te trekken, ervan uitgaande dat die nu ook in je woning uitkomt , of in het uiterste geval langs de plinten.

Ook zou je kunnen overwegen om je verbinding draadloos te maken d.m.w. superwifi punten….

Je hebt het over Ziggo, maar ligt die kabel dan wel in je woning, want dan zou je die ook nog kunnen vervangen door utp.

 

 

 

 


Je hebt het over Ziggo, maar ligt die kabel dan wel in je woning, want dan zou je die ook nog kunnen vervangen door utp.

Als dat had gekund had ik het gedaan, @HansaanZet . Maar die komt achter in de woonkamer binnen van beneden en na 20 cm zit de Ziggo AOP erop. Er loopt dus in huis of van af de meterkast geen coax. Enige coax is die 20 cm en dat is de hoofdkabel tot het AOP.


Morgen bellen voor afspraak binnenbrengen glasvezel.

Ze komen dan in de week 23 mei - 27 mei. Benieuwd waar ie nu in the end gaat komen….


@PeterG Hoop dat de woonstichting ook heeft nagedacht over de mogelijkheid om de fiber door de telefoonkabel buis te laten routeren , mist mogelijk.

Geen idee of dat een oplossing voor jou situatie zou kunnen zijn, maar op die manier is het bij mijn ouders in 2008 aangelegd in hun appartementen complex.

 


@Radioman

De aanleg van de telefoonkabel hier stamt uit begin jaren 60. Het loopt niet door een buis. Is gewoon grijze kabeltje met krammetjes vastgezet. En een rond doorlusbusje uit het jaar 0. Ik vrees dat daar ook niks mee te doen valt. Het complex is uit 1958.

Oude complexen zijn best een uitdaging met nieuwe infrastructuur. 

Eerste foto in de meterkast buiten de woning. Van onderaf genomen. Buisje komt meterkast in; hangt los; kabeltjes van mij en bovenburen komen er uit. De mijne gaat vervolgens naar het doosje (onderste foto).

Onderste foto hoe het is afgemonteerd aan de buitenkant van de meterkast. Dunne kabeltje loopt dan door de woning in tot in de huiskamer. Met krammetjes…
Kabeltje eronder is van het oude deurbel/openersysteem wat vervallen is.

 


Ze kunnen ook niet glasvezel aanleggen mbv rvs gootjes aan de buitengevel? dat is hier wel gedaan en best goede oplossing, ze hebben dan direct onder t gootje door de gevel naar binnen geboord in de woonkamer wat een hoek is waar vrijwel iedereen toch hun tv ect heeft staan.

Grappige was dat ze ook door de gevels hebben geboord en tig meter glasvezel naar binnen hebben geduwd bij appartementen waar niemand thuis was, dus mischien dwars door een kast heen lol, de schades namen ze voorlief dit was de meest goedkope en snelle manier.


Ik zit in een hoekflat dus zoals je eerst noemt lijkt het ook te gaan worden @Highflow .


Hij zit, @Ward_ . Nu nog 'mannetje of vrouwtje’ van kpn voor de definitieve omzetting. Of kan zo'n aansluiting nog niet direct gebruikt worden?

 


Super, ja nu moet er nog een ONT geplaatst worden door de onderaannemer. Dit kan soms best wel even duren ivm drukte/personeelstekort. Maar dit kan natuurlijk per regio verschillen. 


En 10 minuten later…. ( @martijn197108 )

Een werkende NT erop.

 


En 10 minuten later…. ( @martijn197108 )

Een werkende NT erop.

 

Oeh, dat is super snel. Bij mij waren dat echt twee verschillende monteurs/bedrijven. Zat ook maand tussen het plaatsen van de FTU en de ONT.

 

Ik kon daarna wel zelf de KPN Box 12 plaatsen en aansluiten op de rode kabel in WAN en toen werkte het meteen.


@janwilnl

Hij zij dat ik nu ook de dsl uit het modem (V10) kon halen en de WAN erin. En na 10 minuten zou het dan werken.

Ben nog wat huiverig. Wil niet zonder verbinding komen.

En, ik moet nog even de wat langere utp kabel gebruiken (lees plaatsen) om van uit dié hoek naar het modem te komen anderhalve muur verder. Meter of 7 utp van NT naar modem. Of euh, router dan natuurlijk.


Goed dat het toch gelukt is @PeterG !

Bij mij komt nu delta, we gaan zien of het ze lukt.Maar geen haar op mijn hoofd die denkt om daar naar toe te gaan.

Ik denk dat het nog niet werkt, maar je kan het proberen natuurlijk.

 


@janwilnl

Hij zij dat ik nu ook de dsl uit het modem (V10) kon halen en de WAN erin. En na 10 minuten zou het dan werken.

Ben nog wat huiverig. Wil niet zonder verbinding komen.

En, ik moet nog even de wat langere utp kabel gebruiken (lees plaatsen) om van uit dié hoek naar het modem te komen anderhalve muur verder. Met of 7 utp van NT naar modem. Of euh, router dan natuurlijk.

En toch is dat wel wat er zou moeten gebeuren. DSL kabel uit de V10 halen. V10 van de stroom afgooien en  een UTP kabel van deze ONT naar de WAN ingang van de V10.  Zet je de V10 daarna weer aan, dan behoort hij alles te gaan opstarten en uiteindelijk terug te komen op glas.


Ik bedoelde dus '’meter of 7'’.

En toch is dat wel wat er zou moeten gebeuren. DSL kabel uit de V10 halen. V10 van de stroom afgooien en  een UTP kabel van deze ONT naar de WAN ingang van de V10.  Zet je de V10 daarna weer aan, dan behoort hij alles te gaan opstarten en uiteindelijk terug te komen op glas.

Dat doe ik dan morgen wel even. Voor nu ligt de langere utp er. Alleen laatste stukje nog uitrollen. Wegwerken hoeft niet; is toch achter de A/V apparatuur.


@janwilnl

Hij zij dat ik nu ook de dsl uit het modem (V10) kon halen en de WAN erin. En na 10 minuten zou het dan werken.

Ben nog wat huiverig. Wil niet zonder verbinding komen.

En, ik moet nog even de wat langere utp kabel gebruiken (lees plaatsen) om van uit dié hoek naar het modem te komen anderhalve muur verder. Meter of 7 utp van NT naar modem. Of euh, router dan natuurlijk.

Bij mij was dat wel zo inderdaad. ik had vrij snel verbinding na aansluiten modem. Maar ik had een nieuwe installatie en geen omzetting. Ik zou het ook meteen met de nieuwe netwerkkabel dan doen, dat scheelt dan weer. Maar moet die niet ook gereset worden of iets? Of zal dat stroom er even af hebben daar voor zorgen.


Volgens @Ward_  moet even de stroom van de V10 tijdens de omzetting, @janwilnl .

Morgen weer een dag. Ben niet zo'n held met dat soort dingen.


Volgens @Ward_  moet even de stroom van de V10 tijdens de omzetting, @janwilnl .

Morgen weer een dag. Ben niet zo'n held met dat soort dingen.

Ja, moet je dan even op een rustig moment doen wanneer het uitkomt. Ook ivm die netwerkkabel die je anders wil. Het klinkt in iedergeval erg simpel maar snap je huivering om zonder te zitten ook wel