Skip to main content

Hoi, bij ons in de flat gaat de glasvezel in de meterkast net buiten de woning komen, dit wil de woningstichting zo.

De meterkast is niet voorzien van een stopcontact en ook niet van een hoofdschakelaar.

Om vervolgens in de woonkamer te komen (met utp naar modem) moet door 3 wanden/muren geboord, dat kan niet anders.

Wie doet al bovenstaande werkzaamheden?

P.S. (23-2) hier nog een dergelijk topic.

8u40

Modem uit. UTP in NT, DSL uit modem → UTP in WAN. Modem weer aan (schakelaar).

8u43

Helemaal over op glasvezel 😀.

Zal er in de praktijk niet veel van merken. Abo is snel genoeg, voor mij in m'n uppie.

Alleen was de upload nu gelijk aan de download (vrijwel). Up 43.8 en down 43.3. Op de (wat oude) laptop, de smartphone geeft wat hogere waarden. En een ander IPv6 getal.

Mooi zo!! Gelukkig waren de zorgen voor niks. En ja, het gaat ook wel eens niet goed maar dat is toch echt een heel klein percentage. Maar omdat je die sneller ziet op dit forum zou je kunnen denken dat de kans groot is dat het mis gaat. Wat dus niet zo is 😁


8u40

Modem uit. UTP in NT, DSL uit modem → UTP in WAN. Modem weer aan (schakelaar).

8u43

Helemaal over op glasvezel 😀.

Zal er in de praktijk niet veel van merken. Abo is snel genoeg, voor mij in m'n uppie.

Alleen was de upload nu gelijk aan de download (vrijwel). Up 43.8 en down 43.3. Op de (wat oude) laptop, de smartphone geeft wat hogere waarden. En een ander IPv6 getal.

Top @PeterG !

Alleen die snelheid zou eigenlijk nog een stuk hoger moeten komen(ongeveer 70, maar officieel 78:)), of heb je via wifi gemeten?


P.S.

Ik dacht dat er ook een knipperend lampje op de NT zou zijn. Dat is er niet. Er branden 2 lampjes: Power en Connection.


8u40

Modem uit. UTP in NT, DSL uit modem → UTP in WAN. Modem weer aan (schakelaar).

8u43

Helemaal over op glasvezel 😀.

yay goed bezig 

Zal er in de praktijk niet veel van merken. Abo is snel genoeg, voor mij in m'n uppie.

Alleen was de upload nu gelijk aan de download (vrijwel). Up 43.8 en down 43.3. Op de (wat oude) laptop, de smartphone geeft wat hogere waarden. En een ander IPv6 getal.

P.S.

Ik dacht dat er ook een knipperend lampje op de NT zou zijn. Dat is er niet. Er branden 2 lampjes: Power en Connection.

Dus bij glasvezel is de NT gekoppeld en niet zozeer het kabeltje in de centrale als bij dsl?

@Chrizziey , @Ik_Hussel , @martijn197108 

Klopt, die is gekoppeld aan je woning en de FTU in de patchkast. Maar als KPN jou helemaal omgezet heeft en de order is helemaal rond, dan zal je koperverbinding niet meer werken. Maar dat is dus pas als er een werkende order terug is gekomen. 

Op de ONT is het volgende van toepassing :
Connection brand = Verbinding met centrale en provider

<--- super goed dus 

Connection knippert = Verbinding met centrale, geen provider diensten.
Alarm = Brand er als geen verbinding met de centrale is, oftewel geen licht. 

 


@martijn197108

Die 70 haal ik wel op de smartphone. En upload startte op bijna 200 maar ging al snel terug. Naar nu 85 up. Wordt nog '’ingeregeld'’ denk ik.

Laptop is jaar of 8 oud en alleen 2.4 wifi. Heeft gewoon geen snellere kaart lijkt mij. Waarom zou 1 laptop meer dan zeg 10 Mb/s nodig hebben?


P.S.

Ik dacht dat er ook een knipperend lampje op de NT zou zijn. Dat is er niet. Er branden 2 lampjes: Power en Connection.

Hallo @PeterG , dat hoort ook zo, die horen constant groen te branden, veel plezier met je aansluiting.

 


@martijn197108

Die 70 haal ik wel op de smartphone. En upload startte op bijna 200 maar ging al snel terug. Naar nu 85 up. Wordt nog '’ingeregeld'’ denk ik.

Laptop is jaar of 8 oud en alleen 2.4 wifi. Heeft gewoon geen snellere kaart lijkt mij. Waarom zou 1 laptop meer dan zeg 10 Mb/s nodig hebben?

Oke, dan is het bij de modemkant goed:)Zal het inderdaad aan je laptop liggen.

10 is soms wel wat weinig, ik internet vaak via Ziggo WifiSpots, en dan duurt het soms wel erg lang, maar meestal is het genoeg inderdaad.


P.S.

Ik dacht dat er ook een knipperend lampje op de NT zou zijn. Dat is er niet. Er branden 2 lampjes: Power en Connection.

Hallo @PeterG , dat hoort ook zo, die horen constant groen te branden, veel plezier met je aansluiting.

 

@PeterG Op een AON/GoF aansluiting met een gewone NT knipperen inderdaad het Glas lampje en het Ethernet lampje (vrij snel). Op een ONT voor XGS-PON zoals jij hebt brandt alles constant. Behalve het Alarm lampje, en dat houden we graag zo :-)


@PeterG   👍  Jeeeeeuj!


oja bij mij werkt de ookla app die je in Windows kan installeren via de windows store het beste qua speedtest.

 

De normale sites geven bij mij een iets lagere snelheid aan


Ik gebruik altijd de speedtest via http://kpn.com/speedtest , @janwilnl . Die werkt nmm best goed.


Ik gebruik altijd de speedtest via http://kpn.com/speedtest@janwilnl . Die werkt nmm best goed.

probeer maar eens, @JanD kwam daar volgens mij mee maar krijg echt verschil

 

Zie ook https://forum.kpn.com/internet-9/slechte-ervaringen-met-traagheid-kpn-netwerk-glasvezel-aanleg-567328?postid=1549226#post1549226 


@PeterG Op een AON/GoF aansluiting met een gewone NT knipperen inderdaad het Glas lampje en het Ethernet lampje (vrij snel). Op een ONT voor XGS-PON zoals jij hebt brandt alles constant. Behalve het Alarm lampje, en dat houden we graag zo :-)

Opzich wel fijn, heb hem hier in de woonkamer hangen en vind die steady lampjes een verademing. Behalve in het donker, dan verlichten ze de hele kamer. 


Ik ben (gelukkig) geen speedtest-verslaafde🚴🏻. Als ik het 10 x per jaar eens gebruik is het veel.


Ik ben (gelukkig) geen speedtest-verslaafde🚴🏻. Als ik het 10 x per jaar eens gebruik is het veel.

Vind het ook nog veel, gebruik het echt maar 2x per jaar ofzo. Vind het zo niet boeiend om te weten. Alleen als ik het vermoeden heb dat er iets mis is doe ik een speedtest om het e.e.a. uit te sluiten. 


Ik zie nu pas dat er op de NT bij de LAN aansluiting ook een lampje zit. Die is oranje. Geinig. 😆