Skip to main content

Morgen komt de monteur van KPN provider nadat het “netwerkbeheer” groen licht heeft gegeven; de glasvezelaansluiting zou zijn klaargemaakt.

Netwerkmonteurs zijn langs geweest, hebben signaal gezocht maar er is nog steeds niets meer dan een blind eindigende glasvezel in de woning.

Bij telefonisch contact werd mij verzekerd dat de KPN provider monteur morgen toch aan de slag gaan kan met de experiabox. Lijkt mij vreemd zonder dat er een kastje aan de glasvezel in de woning is gelast.

Ook werd er iets over koper netwerk gezegd.

Kan het morgen blijken dat er geen signaal staat op de vezel-tot-achter-de-voordeur zegmaar en men een aansluiting via kabel/koper wil leggen en is dat acceptabel?

 

mvg

 

  1. van Diggelen

Hallo @fvdiggelen , als er nog geen actieve glasvezel ligt in jouw huis, wordt eerst alles op de koperlijn aangesloten. Als de glasvezel dan beschikbaar is word je alsnog omgezet naar glasvezel.

 


De glasvezel lijn ligt er al driekwart jaar; vanwege “opleveringsproblemen" is deze lange tijd ontkend, maar nu alsnog bevestigd. Het is echter gewoon een stuk glasvezeldraad, achter een kastje “eigendom KPN” met niets er aan.

De vraag is dus wat een KPN monteur morgen komt doen als er al een “geactiveerde glasvezel” in huis is, maar nog geen “kastje” voor de KPN monteur om een experiabox in te prikken.

 


Hallo @fvdiggelen een monteur neemt meteen de benodigde glaskast mee, die wordt nooit opgestuurd omdat alleen een gecertificeerde monteur zo'n kast mag aansluiten.

 


Met “monteur”, bedoelt u dan de man met de “glaskast" namens het netwerkbeheer?

Dit is niet degene die langs komt; morgen komt de “installateur” of “monteur” van de provider; degene die NIET bevoegd zou zijn om de kabel te lassen en enkel experiaboxen met UTP in glasvezelkastjes mag prikken, dit is mij vandaag nog eens bevestigd.

Morgen zal er dus zowiezo geen experiabox op de al aanwezige glasvezel worden aangesloten.

Mijn ziekelijke achterdocht ontwikkeld jegens KPN vermoedt nu dat we morgen stilletjes aan koper worden gehangen (“glasvezel klaar") terwijl er over de losbungelende glasvezelkabel nooit meer gesproken wordt.

Zodoende is mijn diepere vraag, mocht men morgen van plan zijn om stilletjes een koperlijn als “glasvezel” te activeren, moet een klant zoiets accepteren zonder uitleg waarom er geen signaal op de tot-achter-de-voordeur glasvezel zou staan. Of staat men dan in recht om de hele order sinds maanden gedoe kosteloos te staken?


Wat heeft u nu precies in de woning zitten? Ziet dat er zo uit?

 


Precies dat en verder niets. glasvezeltje bungelt er los onder.

KPN netwerk beweert dat de verbinding klaar is. Ook is de experiabox is al thuis bezorgd.

Maar je kunt geen glasvezel direct in de experiabox steken he?

Dus is het vermoeden dat “verbinding klaar” betekent dat ze het morgen via koper gaan doen en er over deze glasvezelaansluiting niet meer gepraat gaat worden.


Mijn hoop is natuurlijk dat de KPN provider monteur morgen gaat zeggen “Hee, hier hangt nog helemaal geen glaskast! Nu kan ik niks beginnen, sorry!”

Maar er is verzekerd dat de KPN provider monteur morgen “alles bij heeft”.

Vandaar het akelige voorvermoeden van aanstaand bedrog.


Bedrog? Schei toch aub met dat soort overdreven termen. Wacht gewoon tot die monteur geweest is. Je kan nu toch niets doen. Allemaal gedoe om misschien niks en als het morgen anders is dan zij het zo. U zegt het zelf al ziekelijke achterdocht. 


De monteur van KPN neemt een glasvezelmodem mee wat hier overheen geschoven word. Dat komt er dan ongeveer zo uit te zien:

Dat kan deze monteur doen zonder dat witte doosje te openen. Op dat bovenste gedeelte, daar kan de Experiabox op aangesloten worden. Dat zie je hier op de foto ook, de witte kabel met gele stekker gaat naar de Experiabox toe.


Dus is alles al perfect voorbereid, is geen bedrog voor nodig.


Oef gelukkig,

 

Dank jullie hartelijk voor de uitleg. Na uren bellen heeft noch KPN noch Infra mij kunnen uitleggen hoe het in zijn gang gaat. De medewerker die ik vandaag sprak begon over koper en dat deed mij schrikken. Ik heb het eerder op de “oude manier” meegemaakt vermoed ik, er moest toen een groter kastje “gelast” worden met een duur apparaat.

 

Ik ben gerustgesteld en ga mijn draad straks wissen.

 

F van Diggelen


Hallo @fvdiggelen ,laat ons s.v.p. de goede afloop weten en plaats een foto van de afgemonteerde installatie.

 


Zal ik doen!

Ik moet wel bekennen dat ik het witte kastje eventjes heb opengemaakt, de glasvezel heb gezien en meteen weer heb gesloten. Hopelijk kan dat geen kwaad.

 


Zal ik doen!

Ik moet wel bekennen dat ik het witte kastje eventjes heb opengemaakt, de glasvezel heb gezien en meteen weer heb gesloten. Hopelijk kan dat geen kwaad.

 

FOEI:wink:


Zal ik doen!

Ik moet wel bekennen dat ik het witte kastje eventjes heb opengemaakt, de glasvezel heb gezien en meteen weer heb gesloten. Hopelijk kan dat geen kwaad.

 


Dat hoop ik ook, ik heb nog een oude FTU zoals die heet en die heeft een doorzichtig dekseltje, als je die openmaakt kan men een nieuwe gaan monteren heb ik begrepen, hoop dat deze dat niet heeft.


De monteur heeft in de meterkast 1 van de 2 vooraf aangelegde UTP kabels voor TV naar de woonkamer gebruikt om het modem in de woonkamer te plaatsen. Dit om vaste telefonie in de woonkamer mogelijk te maken. Eerder beloofde de monteur een telefoonkabel door een loze leiding aan te leggen van meterkast naar woonkamer. Nu kan de tweede TV kabel in de meterkast niet meer aangesloten worden op het modem.  Een tweede “Ituner TV aansluiten en installeren (optioneel meerwerk) is wel op de monteursbon verschenen.


De situatie niet helemaal kennende maar afgaand op wat ik lees, via de 2e UTP kabel kan het signaal weer terug naar de meterkast en dan verder . .  ?


Ok. Werkt internet nu? Heeft de monteur inderdaad zo'n zwart kapje over het witte doosje heen geschoven? 


Telefoon... heeft u misschien een draadloze DECT telefoon? Met 2 of 3 handsets? Daarbij zou de Experiabox eventueel in de meterkast kunnen blijven en dan het basis station van dat basis station van de DECT telefoon set er naast. Moet je willen natuurlijk ...


Dat kan, maar dan verhuist het ingebouwde wifi station ook mee, zws verder van de plek waar het gebruikt wordt.


Mijn diepe excuses, ik heb mij weer vergist in de situatie.

Dank iedereen voor de hulp


Alles is prima aangelegd zoals gehoopt. De monteur heeft zelfs een telefoonlijn getrokken.


Hallo @fvdiggelen plaats s.v.p. eens een foto van de aansluiting in de meterkast, met name het glasvezelpunt.

 


https://ibb.co/bmTn93L


IMG-20201218-WA0003-1 — ImgBB (ibb.co)

 

Dit is natuurlijk helemaal niet netjes, ik neem aan dat hij in de verkeerde loze leiding heeft geschoten. Gat door het afdekplaatje, tuurlijk…..ach ja het werkt.

De experiabox staat op de airconditioning geplempt. Ik neem aan dat ophanging aan de muur niet verwacht kan worden.

De monteur begon meteen na binnenkomst, toen ik hem uitlegde dat de modem in de meterkast moest komen met ruzie maken (“Meneer volgens mij heeft u geen respect voor mijn werk. Meneer ik doe dit al jaren”), dreigde onmiddellijk en herhaaldelijk te vertrekken en eiste van mijn moeder dat ze me wegstuurde. :)) Achja ik heb hem daarna tot op het bot beledigd, dat is waar, hij zal KPN doorgeven dat ik gevaarlijk agressief ben, zoals ik het graag zie. (Ben ik niet hoor, maar mijn beledigingen waren wel grof, geen spijt van).

 

Achja het werkt dan eindelijk 3 maanden na de aanvraag…..:/