Skip to main content

Beste mensen,

Ik heb gezocht, veel antwoorden gelezen, maar nog geen duidelijk/definitief antwoord op mijn vraag.

Ik ga verhuizen naar een huis met glasvezel. Erg blij mee! Nu wil de glasvezel zo direct mogelijk de SFP van mijn edgerouter inkrijgen. Als ik het goed begrijp is dit technisch mogelijk door de (O)NT ertussen uit te halen en de FTU via glasvezel te linken aan mijn ER. Kwestie van de juiste SFP module vinden.

Nu zie ik in het specificatiedocument dat sterk wordt afgeraden de (O)NT te ontkoppelen van de FTU. Snap ik, glasvezel is zeer kwetsbaar. Maar het wordt mij uit verschillende discussies ook niet duidelijk of KPN dit wel faciliteert voor de aanhouder. Kan iemand hier duidelijkheid over geven?

Disclaimer: Ik begrijp dat de eventuele winst die ik hiermee mogelijk zou behalen verwaarloosbaar is, maar ik zie het als leerzaam hobbyproject, net als de rest van mijn thuisnetwerk.

Dank!

Je mag best een router rechtstreeks op de FTU aansluiten maar vergewis je ervan dat je dan de juiste SFP(+) module gebruikt en de juiste glasvezel patchkabel.

Als de glasvezelaansluiting een PON aansluiting betreft dan zal het sowieso een XGS.PON aansluiting zijn en dat betekent dat je dan een XGS.PON SFP+ module nodig hebt en die zijn er nog niet en worden ook niet ondersteund door de EdgeRouter.

Voor een AON aansluiting zijn er wel SFP modules beschikbaar die ondersteund worden door de EdgeRouter. 


Beste mensen,

Ik heb gezocht, veel antwoorden gelezen, maar nog geen duidelijk/definitief antwoord op mijn vraag.

Ik ga verhuizen naar een huis met glasvezel. Erg blij mee! Nu wil de glasvezel zo direct mogelijk de SFP van mijn edgerouter inkrijgen. Als ik het goed begrijp is dit technisch mogelijk door de (O)NT ertussen uit te halen en de FTU via glasvezel te linken aan mijn ER. Kwestie van de juiste SFP module vinden.

Nu zie ik in het specificatiedocument dat sterk wordt afgeraden de (O)NT te ontkoppelen van de FTU. Snap ik, glasvezel is zeer kwetsbaar. Maar het wordt mij uit verschillende discussies ook niet duidelijk of KPN dit wel faciliteert voor de aanhouder. Kan iemand hier duidelijkheid over geven?

Disclaimer: Ik begrijp dat de eventuele winst die ik hiermee mogelijk zou behalen verwaarloosbaar is, maar ik zie het als leerzaam hobbyproject, net als de rest van mijn thuisnetwerk.

Dank!

Ik heb zelf een Fritzbox direct op glasvezel aangesloten AON 

Weet waar je aan begint je moet een juiste one click cleaner hebben 

En een patchcover en de nodige fiber patchkabel 

Via deze link kun je zien welke aansluiting je hebt 

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

 

 

 


Als de glasvezelaansluiting een PON aansluiting betreft dan zal het sowieso een XGS.PON aansluiting zijn en dat betekent dat je dan een XGS.PON SFP+ module nodig hebt en die zijn er nog niet en worden ook niet ondersteund door de EdgeRouter.

Ah, daar was ik me niet van bewust. In dat geval zou het ophouden inderdaad.

 

Ik heb zelf een Fritzbox direct op glasvezel aangesloten AON 

Dat verbaast me. Ik dacht dat het hele netwerk GPON was en bezig was met upgraden naar XGS.PON. Woensdag komt KPN aansluiten, daarna kan ik pas zien welke aansluiting ik heb. Helaas kan ik daar niet bij zijn om alles aan de monteur te vragen, maar ik kan met duidelijk instructies iig mijn ega laten vragen wat de aansluiting wordt.

 

Dank voor de duidelijke antwoorden beide!


Ik heb zelf een Fritzbox direct op glasvezel aangesloten AON 

Dat verbaast me. Ik dacht dat het hele netwerk GPON was en bezig was met upgraden naar XGS.PON. Woensdag komt KPN aansluiten, daarna kan ik pas zien welke aansluiting ik heb.

De oudere glasvezelaansluitingen zijn AON aansluitingen. Nieuwe aansluitingen zijn altijd XGS.PON aansluitingen.

Als de glasvezel dus recent bij jou aangelegd is dan is jouw aansluiting zo goed als zeker een XGS.PON aansluiting.


@mfox : Als je jouw profiel invult kan ik wel even voor je kijken. Hoe lang ligt er al glasvezel in jouw wijk?


Hoi Erwin,

Ik heb mijn profiel aangevuld. Ik heb alleen nog geen klantnummer ontvangen (woensdag wordt het geïnstalleerd), dus ik hoop dat je hiermee verder komt. Either way bedankt!

Ivm verhuizing heb ik geen idee hoe lang het ligt.

 

wjb schreef:

De oudere glasvezelaansluitingen zijn AON aansluitingen. Nieuwe aansluitingen zijn altijd XGS.PON aansluitingen.

Als de glasvezel dus recent bij jou aangelegd is dan is jouw aansluiting zo goed als zeker een XGS.PON aansluiting.

 

Ja precies, maar begreep ik goed dat ook de AON’s geleidelijk omgezet worden naar XGS.PON? Dan is het mogelijk een tijdelijke oplossing en ik heb niet zo’n zin om daarna te moeten “afschalen”.


wjb schreef:

De oudere glasvezelaansluitingen zijn AON aansluitingen. Nieuwe aansluitingen zijn altijd XGS.PON aansluitingen.

Als de glasvezel dus recent bij jou aangelegd is dan is jouw aansluiting zo goed als zeker een XGS.PON aansluiting.

Ja precies, maar begreep ik goed dat ook de AON’s geleidelijk omgezet worden naar XGS.PON? Dan is het mogelijk een tijdelijke oplossing en ik heb niet zo’n zin om daarna te moeten “afschalen”.

AON aansluitingen worden (nog) niet pro-actief omgezet naar XGS.PON. Ik verwacht ook niet dat dat op korte termijn wel zal gaan gebeuren. 

Overigens zou ik sowieso mij router niet rechtstreeks op de FTU aansluiten, ik zou altijd de NTU/ONT die door KPN in bruikleen gegeven is gebruiken.

Ik heb dan ook een RJ45 module in het SFP slot van mijn EdgeRouter 4 zitten.

De configuratie van mijn EdgeRouter is daarmee 100% geschikt voor gebruik rechtstreeks op de glasvezel.


Carrier Technology Type

GoF

We gaan je op GoF zetten, @mfox .  Ik vermoed dat de glas infrastructuur er dus al wel een tijdje ligt. 


Carrier Technology Type

GoF

We gaan je op GoF zetten, @mfox .  Ik vermoed dat de glas infrastructuur er dus al wel een tijdje ligt. 

AON netwerk dus