Skip to main content

Ik heb Glasvezel thuis.

Op mijn aangesloten Tp Link Deco is de snelheid 1 Gig.

Op mijn laptop en andere apparaten is de verbinding up en down max 96Mb/s

Ik heb stekkers en kabels gewisseld en verschillende ethernet poorten op de KpnBox12 geprobeerd, maar dat maakt niets uit.

Welke instelling (in de modem?) zorgt er voor dat alleen mijn tplink Deco 1gig internet krijgt, en de andere apparaten maar 100Mbit?

Screenshot van modem instellingen scherm hier: https://cloud.nietstezienhier.nl/s/x57ZMe5lb4yKrHXA

 

Laptop en andere apparaten zelf met 100Mb poorten? Verbind ze eens via wifi met de Deco.


Gebruikt u een switch in uw netwerk? 


Laptop en andere apparaten zelf met 100Mb poorten? Verbind ze eens via wifi met de Deco.

Nee, als ik de laptop bekabeld met de Deco verbindt heb ik wel een 950MB download snelheid. Wifi via de Deco geeft 300MB (limiet van de Deco).

Alleen direct bekabeld met de modem verbinden geeft dus maar 100MB. 

 

Gebruikt u een switch in uw netwerk? 


Nee. Alles verbindt draadloos met de diverse Deco's. Behalve mijn laptop, die heb ik bedraad aangesloten direct op de modem.


U heeft uw laptop rechtstreeks bekabeld op de KPN Box 12 aangesloten? Branden beide ledlampjes bij de poort achter op de KPN Box 12?


U heeft uw laptop rechtstreeks bekabeld op de KPN Box 12 aangesloten? Branden beide ledlampjes bij de poort achter op de KPN Box 12?

 

--Ik heb zojuist de laptop uit de Deco geplugd en weer terug in de modem om dit te checken.
Nu heb ik wel 950MB download snelheid.

Het is me een raadsel, maar het probleem lijkt opgelost.-- 
Dit klopt niet.


Correctie. 
Na enkele minuten is het oranje lampje bij de kabel uit en heb ik weer slechts 100Mb internet.
Update: Beide lampjes bij de kabel branden, maar internet blijft op 100Mb
 


Probeer eens een andere netwerkkabel, kwaliteit minimaal CAT5e of een andere poort van het modem. @VsP 

 


Probeer eens een andere netwerkkabel, kwaliteit minimaal CAT5e of een andere poort van het modem. @VsP 

 

Dat heb ik gedaan, maar dat maakt niets uit. diverse kabels en alle poorten gewisseld. Direct in de modem 100MB, direct in de Deco 1000MB.


Toch ligt het waarschijnlijk aan de kabels als u de ene keer 100 mbit heeft en de andere keer 1000 mbit.

Gebruikt u ook kabels die door de muur lopen en afgemonteerd zijn in een wandcontactdoos? 


Toch ligt het waarschijnlijk aan de kabels als u de ene keer 100 mbit heeft en de andere keer 1000 mbit.

Gebruikt u ook kabels die door de muur lopen en afgemonteerd zijn in een wandcontactdoos? 

Dezelfde kabel geeft 100MB als ik hem direct in de modem prik, maar 1000MB als ik hem direct in de Deco prik (die wel 1000MB van de modem krijgt). Hetzelfde effect is er met andere CAT5 kabels. En andere modem poorten. 


U bedoelt CAT 5E toch? CAT 5 zonder E kunt u beter niet meer gebruiken.


Kabels zijn up to par, gloednieuwe Cat 5e kabels 🙂 daar ligt het niet aan.
Het probleem ligt denk ik in de router.


Het probleem ligt denk ik in de router.

Dat kan haast niet. Een router geeft niet aan het ene apparaat 1000 mbit en aan het andere 1000. 

Heeft u ook al een andere laptop of pc geprobeerd? 


Dat ligt vrijwel zeker aan de Box 12, het is al vaker op het forum voorbij gekomen dat de Box 12 netwerk poorten alleen stabiel op 100Mbit willen verbinden met sommige apparaten.

Als je toevallig nog een Gigabit switch hebt liggen @VsP , zet die er dan eens tussen waarschijnlijk werkt het dan ook goed, net zoals het via de Deco goed werkt.


Hoi @VsP, welkom op ons forum!
Vaak zit dit hem ergens in het netwerk maar ik kijk graag even met je mee of ik op afstand iets kan zien.
Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?