Skip to main content

Omdat wij in de wijk glasvezel hebben is de KPN gestopt met de oude koperdraadverbinding voor vaste telefonie.   Ik wil toch telefoon hebben in de woonkamer dus kan ik een verbinding maken van de glasvezel kastje naar de oude PTT doos die binnenkomt bij  mij in de meterkast?  (jaren 50)

Nu moet ik mijn telefoon in de meterkast plaatsen wat erg onhandig is.   En zo ja, kan ik een KPN monteur vragen dit te komen aansluiten aangezien de oude bakeliet aansluiting geen ingang heeft voor een huidige snoer met lipje.

Hallo @Raijmakers , je schrijft dat je glasvezel hebt.

De glasvezelkast zit in de meterkast en waar hangt/staat je modem en welk merk en type is je modem en kun je eens foto’s plaatsen van de aansluitingen die je wilt gebruiken voor je vaste telefoon?

 


Dag Jan,

Dank voor uw reactie. Ik zal morgen wat foto's maken  - ben nu even niet thuis.

Hartelijke groet,

Jerome

 


De in huis bestaande koperdraden gebruiken is zeker mogelijk.

Wat ook kan is een draadloze telefoon met het basisstation naast het modem en een lader op een andere, meer handige plaats.


dankjewel Kees, fijn om te horen dat het mogelijk is en bedankt voor de nuttige wenk.


Hi @Raijmakers, welkom hier. 

Dit is technisch mogelijk wanneer je ook een aansluiting van de "oude” koperkabel in de meterkast hebt. Dan zou het signaal uit de groene poort van de modem aangesloten kunnen worden op de interne koperaansluiting zodat het dan door het hele huis gaat. Ik twijfel alleen of de KPN monteur dit doet. Ik kijk daarom onze monteurs @Ik_Hussel en @DennisA78 even aan of zij dit kunnen bevestigen en wacht ook hun reactie af. 

De in huis bestaande koperdraden gebruiken is zeker mogelijk.

Wat ook kan is een draadloze telefoon met het basisstation naast het modem en een lader op een andere, meer handige plaats.

Wat KeesYagi hier zegt is uiteraard ook een mogelijkheid, waarvoor dank Kees! 


Hi @Raijmakers, welkom hier. 

Dit is technisch mogelijk wanneer je ook een aansluiting van de "oude” koperkabel in de meterkast hebt. Dan zou het signaal uit de groene poort van de modem aangesloten kunnen worden op de interne koperaansluiting zodat het dan door het hete huis gaat. Ik twijfel alleen of de KPN monteur dit doet. Ik kijk daarom onze monteurs @Ik_Hussel en @DennisA78 even aan of zij dit kunnen bevestigen en wacht ook hun reactie af. 

De in huis bestaande koperdraden gebruiken is zeker mogelijk.

Wat ook kan is een draadloze telefoon met het basisstation naast het modem en een lader op een andere, meer handige plaats.

Wat KeesYagi hier zegt is uiteraard ook een mogelijkheid, waarvoor dank Kees! 

Kom maar door, wij wassen dit varkentje wel even 😁


Hi @Raijmakers, welkom hier. 

Dit is technisch mogelijk wanneer je ook een aansluiting van de "oude” koperkabel in de meterkast hebt. Dan zou het signaal uit de groene poort van de modem aangesloten kunnen worden op de interne koperaansluiting zodat het dan door het hete huis gaat. Ik twijfel alleen of de KPN monteur dit doet. Ik kijk daarom onze monteurs @Ik_Hussel en @DennisA78 even aan of zij dit kunnen bevestigen en wacht ook hun reactie af. 

 

Ja dit wij regelmatig.  Modem in de meterkast aan de glasvezelaansluiting. De oude telefoonkabel (als die daar ook begint) doorknippen, afwerken in een doosje en met modem verbinden.  Makkie (voor ons).


Dankjewel Dennis! Dan kan er een betaalde servicemonteur worden ingepland mocht het je zelf niet lukken. 


Allemaal erg hartelijk bedankt voor jullie advies. Toevallig gaat een kennis van mij vandaag inderdaad proberen de oude ptt doos aan te sluiten op het glasvezelnetwerk.

Bedankt nogmaals voor alle reacties.

Groet 

Jerome 


Allemaal erg hartelijk bedankt voor jullie advies. Toevallig gaat een kennis van mij vandaag inderdaad proberen de oude ptt doos aan te sluiten op het glasvezelnetwerk.

Bedankt nogmaals voor alle reacties.

Groet 

Jerome 

Top, hou je ons op de hoogte of het is gelukt en hoe hij het heeft gedaan? 


Ja!  Het is eindelijk gelukt en kan ik met de oude PTT aansluitingen bellen. Zelfs de oude bakeliet telefoon doet het.  Wij hebben de oude PTT doos afgesloten en vervolgens een verbinding gemaakt met de telefoonlijn naar de glasvezel kastje. Was even zoeken naar welke van de vijf draden we moesten hebben. (bleek de wit en de grijze draad te zijn )

Heel blij en nogmaals super bedankt voor uw advies.

En een fijne avond.


 Mooi, ook fijn om iets terug te horen (dat is hier lang niet altijd het geval :/  )

Zo moeilijk is het allemaal niet, met de oudgediende 2 draads telefoons.

. . .Zelfs de oude bakeliet telefoon doet het. 

Maar dan zal uitbellen niet lukken, met een draaischijf, of ?

Of heb je een fritzbox als “modem”.