Skip to main content

Eergisteren viel m’n glasvezel verbinding uit en dat is niet de eerste keer (verbinding is een paar maanden geleden opgeleverd, ik zie overal in het dorp nog oranje kabels uit de grond komen). Het herstelt telkens weer vlot, maar nu ben ik toch nieuwsgierig of er misschien iets verkeerd zit of dat dit van voorbijgaande aard zal zijn.

 

Ik heb gisteravond m’n modem gereset via de UI die verschrikkelijk sloom was, moest lang wachten totdat pagina’s laadden en vanochtend heb ik de NTU maar eens 3 minuten stroomloos gemaakt nadat ik de PPPOE errors in m’n log zag. Vraag me af of ik het nou opgelost heb of dat er meer aan de hand is.

Het ging een hele tijd goed (2+ weken), maar vandaag tijdens een lange teams sessie en er twee keer uit geknikkerd en het modem dat weer `remote station is not answering to LCP Echo requests.` roept en dus alles offline.

Ik heb een Fritzbox4060 besteld en ga dit een paar weken proberen (max 30 dagen want bol.com). Ik zou ook nog kunnen proberen een switch te vervangen, maar zou niet weten hoe een switch het voor elkaar zou moeten krijgen om de PPPoE onderuit te trekken


Het ging een hele tijd goed (2+ weken), maar vandaag tijdens een lange teams sessie en er twee keer uit geknikkerd en het modem dat weer `remote station is not answering to LCP Echo requests.` roept en dus alles offline.

Ik heb een Fritzbox4060 besteld en ga dit een paar weken proberen (max 30 dagen want bol.com). Ik zou ook nog kunnen proberen een switch te vervangen, maar zou niet weten hoe een switch het voor elkaar zou moeten krijgen om de PPPoE onderuit te trekken

Ik ben benieuwd hoe dit gaat. Ik lees graag of die Fritzbox de boel stabieler maakt


Die Fritzbox4060 krijg ik niet aan de praat. Als ik alles heb aangesloten en “KPN en 1000mb/1000mb” heb gekozen heb ik daarna internet maar geen tv. TV kastje paar keer gerestart en router ook, maar ik heb 2 seconden tv daarna blauw scherm met “geen verbinding” oid. De KPN wifi punten zie ik niet in de UI van de Fritzbox, die zal ik dan wel apart moeten managen op de een of andere manier, ze werkten wel. UI van Fritzbox werkt wel een stuk vlotter.

Pikant detail is dat de switch in m’n meterkast (oude D-link) lijkt te zijn overleden toen ik de Fritzbox aan sloot. Zul je zien dat dat het apparaat is geweest dat m’n Box12 af en toe over de kling joeg. Ik overweeg nu om maar direct die Fritzbox terug te sturen aangezien die niet veel meer kan/doet dan de Box12 behalve geneuzel met dect en vrije internet IPv4 prefix keuze. Heb nu een 8-poorts TPLINK unmanaged besteld voor in de meterkast.


Die fritzbox heeft toch een KPN profiel wat je kunt inladen? Dan zou alles gewoon moeten werken. (wel even de apparatuur rechtstreeks op dat ding aansluiten).


Die fritzbox heeft toch een KPN profiel wat je kunt inladen? Dan zou alles gewoon moeten werken. (wel even de apparatuur rechtstreeks op dat ding aansluiten).

Je hebt helemaal gelijk. Blijkbaar werkt de Fritzbox anders dan de Box12, want met een Box12 kan het geen kwaad om een switch tussen TV en Box12 te zetten, maar met Fritzbox werkt het dan niet meer. Wat wel raar is, is dat m’n upload in elkaar zakt als ik de tv aan zet. Die zakt van ~800-900mbit terug naar ~400. Ik vermoed dat dit QoS ergens is. Verkeer gaat over verschillende interfaces op Fritzbox. Anyway ik laat het hierbij, ik hoop dat de komende maand de Fritzbox stabiel is, dan mag hij blijven anders gaat hij netjes terug naar bol.com. 

 


Mijn ervaring met Fritzox (ja, ik heb er zelf ook eentje)  is dat je het perfect stabiel kunt krijgen.

Ik heb hier ook superwifi's .  Die laat ik het wifi gedeelte doen.  Dus de wifi van de fritzbox staat uit.   Houd er rekening mee dat de fritzbox verder niet samenwerkt met superwifi's. Die moet je dus los (via hun eigen interface) instellen.  Eentje moet dan sowieso bedraad op de Fritzbox aangesloten worden.  


Eerste keer dat ik een lange teams meeting heb met de nieuwe Fritzbox + nieuwe switch in meterkast:

Half uur in de meeting ligt ineens m’n internet eruit…

Denk niet dat het uitmaakt hoeveel geld ik ertegenaan smijt.

 

 

Ik had vannacht ook wat ping timeouts zag ik vanuit een rpi in de meterkast

256 07-12 03:48:36 dns.google one.one.one.one is down!
256 07-12 03:48:41 dns.google one.one.one.one is down!
256 07-12 03:48:47 dns.google one.one.one.one is down!
256 07-12 03:48:52 dns.google one.one.one.one is down!
256 07-12 03:48:57 dns.google one.one.one.one is down!
256 07-12 03:49:02 dns.google one.one.one.one is down!
256 07-12 03:49:07 dns.google one.one.one.one is down!
256 07-12 03:49:12 dns.google one.one.one.one is down!


2022-12-07 10:32:56       | 2022-12-07 11:56:59 

die uitval meet ik ook, @llama .  Terwijl het de dagen daarvoor stabiel lijkt. 


Januari is weer bijzonder slecht. Ik ben gestopt het bij te houden, maar op deze momenten klapte m’n internet er weer uit.
Ik krijg niet het gevoel dat ik er bij KPN vanaf ga komen, zou ik dan toch maar weer terug moeten naar Ziggo?


16-01 15:12

15-01 19:12

14-01 20:30

14-01 19:30

14-01 18:12

14-01 12:26

14-01 06:24

13-01 21:33

12-01 17:35

08-01 00:13

07-01 23:50

07-01 21:59

07-01 ...
 


Ja, dit is niet best, zo.  Kan ik jou morgenmiddag (begin v/d middag) even bellen?


Is goed @Erwin_ ! Graag tussen 12:00 en 13:00 als het kan. Bedankt!


@Erwin_ ik heb je niet gehoord maar zou het er nog graag eens over hebben als je een keer tijd hebt 😉


Excuus.  Ik werd gisteren voor een andere klus ingeschakeld. Ik had even wat moeten zeggen. 

Ik werk iedere vrijdagavond.  Schikt dat?  (ik ga je niet vermoeien met een lange gesprekken.  hoeft niet lang te duren)


No problem @Erwin_ ik hoor het wel vrijdagavond, dat schikt ook!


@llama : je lijn is bezet. Ik bel het nummer dat eindigt op 026 :-(    Blokkeer jij afgeschermde nummers? Of ben je misschien in gesprek? 


Excuses! @Erwin_  Ik ben nu bereikbaar ‘-)


Dit wordt monteur #4  :-)    

Jouw verbinding is grillig en we hebben het zogenaamde klantdomein al láng uitgesloten. De laatste handeling van de (vorige) monteur was het goed vastzetten van de FTU/NT. Dit heb ik ook allemaal in het nieuwe ticket benoemd.  Verder heb ik de suggestie gedaan om eens dieper in het KPN domein te duiken. 

Jij zit ergens op een passieve splitter aangesloten (want XSGPON)  De vorige monteur gaf aan dat jouw buurman een foutvrije lijn had.  Ik weet niet of er iets stuk kan aan zo'n splitter maar wie weet verdient die nader onderzoek.

 


De monteur heeft de verbinding in “monitoring” gezet en een “repro” laten uitvoeren op de verbinding. De upload was erg slecht (~100Mbit), maar na de repro en reboots weer op het oude niveau van ~900Mbps. Dat hij niet hoger gaat heeft denk ik te maken met de QoS op de fritzbox dus is allemaal prima.

 

Het “in monitoring” zetten van een verbinding zou KPN netwerken moeten triggeren als er iets mis gaat. Ik begrijp niet hoe KPN en KPN netwerken zo langs elkaar heen kunnen werken, want deze monteur kon ook niet in dslam en kon alleen maar demping opvragen en packetloss meten.


Als ik dat zo lees gaat het inderdaad om domeinen. 

‘ons’ domein meet goed.  Als in: De waarden die de monteur meet vallen binnen de norm.   Als die monitoring toch gekke resultaten oplevert is dat een stok om mee te slaan richting KPNNetwerk.  

Ik had het ook praktischer gevonden als onze monteur overal bij kon maar dat is helaas geen optie :-(


Zojuist viel mijn internet weer uit tijdens een online vergadering. Zou dit nu KPN netwerken moeten triggeren @Erwin_ of moet ik nu de case weer heropenen?

 

Dit stond er in de logs van m’n Fritzbox:
24.01.23 10:20:06 Timeout during PPP negotiation.
23.01.23 09:18:31 Timeout during PPP negotiation.
23.01.23 09:14:18 PPPoE error: Timeout.

 

 


Heb je een direct nummer gehad, @llama ? Dat is geb4ruikelijk als ze de lijn op monitoring zetten? Dan krijg je direct de backoffice te spreken.


Hey @Erwin_  ik heb zojuist weer contact gehad met de helpdesk (0800-02201557) omdat de monteur m’n bon (zoals alle andere monteurs tot nu toe) direct had afgemeld. Wat precies “in monitoring” betekent weet ik niet, maar mijn geduld begint op te raken, dus er komt weer een monteur morgen. Ik heb de helpdesk gevraagd een EXPERT met volledige toegang tot apparatuur te sturen die wel end-to-end de vezel kan nakijken want ik word inmiddels na 4 maanden heul moe en het duur niet lang meer voordat ik de boel opzeg en weer ga internetten via de vertrouwde koperen kabel.


Vrijdag komt er ws iemand die meer tijd heeft om onderzoek uit te voeren. De engineer die er gisteren was vermoed dat er iets in mijn netwerk zit dat ervoor zorgt dat m’n router af en toe de verbinding verbreekt. Dit lijkt mij heel sterk aangezien dit zowel bij de Fritzbox 4060 alsmede bij de Box12 gebeurt. Ik heb wel geprobeerd wat spullen offline te halen om te kijken of dat helpt en bv m’n camera systeem over gezet op WiFi ipv bedraad netwerk.

Het lijkt mij allemaal heel sterk dat dit iets uit gaat maken, want voor zover ik kan zien gaat gewoon de uplink down omdat er geen LCP echo replies meer binnen komen.


Vrijdag komt er ws iemand die meer tijd heeft om onderzoek uit te voeren. De engineer die er gisteren was vermoed dat er iets in mijn netwerk zit dat ervoor zorgt dat m’n router af en toe de verbinding verbreekt. Dit lijkt mij heel sterk aangezien dit zowel bij de Fritzbox 4060 alsmede bij de Box12 gebeurt. Ik heb wel geprobeerd wat spullen offline te halen om te kijken of dat helpt en bv m’n camera systeem over gezet op WiFi ipv bedraad netwerk.

Het lijkt mij allemaal heel sterk dat dit iets uit gaat maken, want voor zover ik kan zien gaat gewoon de uplink down omdat er geen LCP echo replies meer binnen komen.

 

Het zou kunnen. Ik heb gekkere dingen gezien hier op het forum maar dit zijn van die dingen die alleen ter plekke goed te analyseren zijn. Ik hoop dat de nieuwe monteur iets voor jou kan betekenen. Verder snap ik uiteraard dat je er helemaal klaar mee bent.  Ik kan alleen maar proberen de boel in goeie banen te leiden. Ik hoop op een positieve afloop!


Vandaag de monteur met meer tijd binnen gehad. Eerst IPv6 uit gezet en een Cisco switch op zolder offline gehaald. Sonos mocht niet meer bedraad want staat erom bekend problemen te kunnen geven.(??) Dit betekent dat m’n surround via de CONNECT:AMP voorlopig offline is 😱. Ik gebruik dit al jaren. Monteur zegt dat Sonos z’n eigen netwerk aan legt waardoor de router de weg kwijt kan raken.

Daarna getest met een teams sessie tussen twee laptops (aangezien het probleem vaak te triggeren is door lang te teamsen) en ik denk na een 20-tal minuten was m’n verbinding weer 10 seconden weg. Daarna IPv6 weer aan gezet. Sonos was toen al plat, maar monteur raadde aan die toch nog even offline te houden om te zien of geen cisco op zolder + geen bedrade Sonos soelaas konden bieden.

De Cisco switch op zolder stond op dat moment weer aan (om te kijken of we het probleem konden triggeren) en die is nu weer offline. We hebben weer een afspraak over een kleine maand, maar ik mag hem benaderen.. Ik denk dat ik m’n Sonos weer aan zet, want internet was plat gegaan terwijl die UTP’s eruit lagen...