Skip to main content

Ik heb alles van Kpn mobiel/telefoonn/wifi maar nu wordt er glasvezel aangeboden en daar doet kpn niet aan mee. Dus nu moet ik overstappen. Gaat Kpn nog mee doen met deze glasvezel ?

Door wie word glasvezel bij u in de regio aangelegd? 


Deltafiber legt het aan. Caiway ed maar geen kpn


Ok. Het zal zomaar niet gebeuren dat KPN op dat netwerk beschikbaar zal zijn.


Waarom niet ? Nu moeten ze een 2e glasvezel kabel aanleggen. Dat doen ze nooit want dan zijn ze te laat dus kunnen beter na liften bij een ander die het aangelegd heeft. Lijkt mij hoor….. 


Allebei de partijen moeten dat willen. Blijkbaar komen ze er niet met elkaar uit.


Waarom niet ? Nu moeten ze een 2e glasvezel kabel aanleggen. Dat doen ze nooit want dan zijn ze te laat dus kunnen beter na liften bij een ander die het aangelegd heeft. Lijkt mij hoor….. 

Ze moeten helemaal niets. KPN zal gewoon via het telefoonnetwerk blijven leveren.


Ja blijkbaar


Solcon levert waarschijnlijk wel. Prima alternatief!


Nee, solcon levert geen glasvezel op ons adres.


KPN investeert op dit moment veel al in het eigen glasvezelnetwerk en er zijn nog geen plannen voor de toekomst om diensten aan te gaan bieden via het netwerk van Delta. Zoals @Joep1965 al angeeft komen KPNv en Delta tot op heden niet tot een overeenkomst om gebruik te maken van het bij jouw aangelegde netwerk, 
Eventuele upgrades aan het netwerk van KPN op jouw adres kun je checken op https://www.kpnnetwerk.nl/


Delta legt dit jaar ook in mijn woonplaats glasvezel aan. Hoewel ik best over wil op glasvezel, wil ik toch graag bij KPN blijven. Ik ben allang klant van KPN en redelijk tevreden over de service. 
Als ik nu aan het project wil deelnemen zal ik echter over moeten stappen naar een ander provider. 
Mijn contacten bij de KPN-servicedesk hebben meerdere malen telefonisch toegezegd dat een toekomstige introductie van glasvezel door KPN geen extra aansluitkosten voor mij, als KPN-klant, met zich mee zullen brengen. Dat staat overigens nergens en ik kan ook geen schriftelijke bevestiging van deze belofte krijgen. 
Delta geeft aan dat er ca 600 euro gevraagd gaat worden voor latere aansluiting op hun glasvezelnetwerk. KPN heeft inmiddels aangegeven versneld glasvezel in grote delen van NL te gaan implementeren.

Heeft iemand ervaring met de financiële consequenties van aansluiting op het glasvezelnetwerk, komen daar wel of geen extra aansluitkosten bij kijken voor bestaande klanten?


@Wim Lauffer de kans dat KPN überhaupt op het netwerk van Delta gaat leveren is niet zo groot. Maar als het gebeurt is het ook niet KPN die u laat betalen voor de aansluiting. Dat zal gewoon Delta zijn. Immers het netwerk is van Delta. En je weet inmiddels wat Delta zal rekenen.


Dank voor de snelle response. 
Ik begrijp dat een samenwerking tussen Delta en KPN niet zo groot is en u heeft gelijk dat dat wanneer dat wel gebeurt, dat Delta dan de aansluitkosten zal doorberekenen. In dat geval wil ik graag door KPN gecompenseerd worden voor het feit dat ik niet nu ben overgestapt en KPN mij als trouwe (sinds 1978) en goede (alle communicatiediensten bij KPN afgenomen) klant heeft behouden. 

Mocht KPN een eigen glasvezelnetwerk aanleggen, wat ik niet echt logisch vind,  dan wil ik ook niet belast worden voor eventuele aansluitkosten. Ook die toezegging zou ik graag van KPN ontvangen. 


U denkt toch niet dat KPN individuele afspraken gaat maken over iets wat misschien ooit zal gebeuren?? U heeft de keuze of u blijft bij kpn of u gaat naar Delta.


KPN gaat uw aansluitkosten die u aan delta zou moeten betalen echt niet compenseren. Dat kun je wel vergeten.

En dat u al sinds 78 klant bent betekend helemaal niets. Heeft geeft u nergens recht op ofzo. KPN is een commercieel bedrijf wat geld verdienen helemaal boven aan op het prioriteitenlijstje heeft staan (net als alle andere providers). Het is geen filantropische instelling die opgericht is om u te plezieren ofzo...


Hallo @Wim Lauffer 

En aandacht voor het individu bestaat bij dat soort concerns al helemaal niet meer, misschien nog bij de bakker en de slager om de hoek, maar voor de rest, vergeet het maar, helaas.

 


Dank voor de reacties, 
Het gaat niet om filantropie, het zou ook voor KPN een economische afweging moeten zijn.
Ik ben mijn leven lang werkzaam gewest in commerciële bedrijven en weet hoe de financiële stromen lopen.
Het is bewezen dat de kosten, die je moet doen om goede klanten te behouden (die zomaar kunnen weglopen) lager zijn dan de kosten voor werving van nieuwe klanten en het rendement van klantenbehoud vaak veel hoger is. 
Vaak blijkt echter dat door kortzichtig beleid ook grotere bedrijven dit niet goed inschatten en gaan voor het korte termijn succes. 
Dus ik ben het niet eens met uw redenering, maar toch bedankt dat u heeft gereageerd.


Dank voor de reacties, 
Het gaat niet om filantropie, het zou ook voor KPN een economische afweging moeten zijn.
Ik ben mijn leven lang werkzaam gewest in commerciële bedrijven en weet hoe de financiële stromen lopen.

Telecom is heel andere koek dan wat je in je leven ervaren hebt. Dit is iets van de laatste paar jaar, heeft met regulatie, wetgeving, monopolie, enz te maken. En mergers en aquisities. Zoek b.v. maar eens op EQT KPN ACM enz.

Het is bewezen dat de kosten, die je moet doen om goede klanten te behouden (die zomaar kunnen weglopen) lager zijn dan de kosten voor werving van nieuwe klanten en het rendement van klantenbehoud vaak veel hoger is. 

In telecom is het niet en kwestie van ‘goede klanten’; Klanten betalen gewoon een standaard bedrag, met miljoenen tegelijk. Ze worden ‘goed’ ( zal taboe zijn) als ze gewoon nooit naar concurentie kijken, dus niet overstappen, en in geval van mobiel b.v. en veel te grote databundel hebben, dus veel betalen maar het netwerk vrijwel niet gebruiken/belasten. Zomaar weglopen kan vaak ook niet, KPN heeft een monopolie op DSL/telefoonlijnen.

Vaak blijkt echter dat door kortzichtig beleid ook grotere bedrijven dit niet goed inschatten en gaan voor het korte termijn succes. 

KPN heeft Reggefiber opgekocht (glasvezel wat concureerde met staatstelefoonlijnen) en toen glasvezeluitrol op een laag pitje gezet. Nu er andere partijen zijn die op een aantal plekken voortvarender zijn, zit KPN met oude telefoonlijnen opgescheept (DSL) wat volgens hunzelf tot 3x zo duur is in onderhoud vergeleken met glasvezel.

Dus ik ben het niet eens met uw redenering, maar toch bedankt dat u heeft gereageerd.

Je zal je eigen afweging moeten maken, dat doen Delta en KPN ook voor jouw locatie. Bij ons werden veel hogere bedragen genoemd als gaat om op een later tijdstip aansluiten. Iets van 4000 euro o.i.d. De glasvezel zelf kost 1900 aan vastrecht, zal bij jouw 0 zijn denk ik.

‘Diensten’ is ook heel betrekkelijk. Alleen TV is realistisch gezien soms bepalend, wifi is je eigen spul thuis, dat hangt niet van provider af. Telefonie is ook los te krijgen. Caiway (nu behorend bij DeltaFiber NL, net als Delta) heeft b.v. deal met T-Mobile voor mobiel. Kan beter zijn op jouw locatie, misschien minder.

Wat wijsheid is, is nogal persoonlijk en aan situatie gebonden. Als KPN zich niet komt melden, betekent dat wellicht dat je nog een goede melkkoe bent kwa DSL enz en dat het op andere plekken veel noodzakelijker is om te verglazen. B.v. om dat daar wel mensen makkelijk kunnen weglopen naar Ziggo of T-Mobile’s eigen glasvezel (zie DenHaag). Voor buitengebied kan een sterfhuisconstructie kwa DSL gunstiger zijn misschien. Als je bij ‘de regering’ (Mona Keijzer)  gaat klagen zal die simpelweg zeggen dat je keus had/hebt en glasvezel in je straat hebt. Die zal geen druk op KPN zetten wat dat betreft.


Dank @tmoesel voor uw uitgebreide toelichting.
Ik heb nu wel genoeg informatie,  iedereen bedankt voor de reactie, wat mij betreft is de discussie nu wel gesloten.  :thermometer_face:


Allebei de partijen moeten dat willen. Blijkbaar komen ze er niet met elkaar uit.

Er wordt beweerd dat Delta zo veel vraagt dat het niet uit kan voor andere providers. Online levert wel over Delta, zouden die geld te veel hebben of is KPN te zuinig?


Overigens zal ik op elk aanbod van gratis aanleg tot in huis in gaan. Later nog aansluiten kost veel en de stand van zaken van providers en leveren op elkaars netwerken blijft niet hetzelfde. Als er twee aanbellen en aanbieden aan te sluiten; graag. Lauw kans maar goed.