Skip to main content

In december eindigt het Hussel contract (...). Momenteel internet via koper, contractueel 100 Mbits download maar deze snelheid wordt bij lange niet gehaald. Meestal minder dan 50 Mbits. Alternatieven: andere aanbieder (max 200 Mbits gegarandeerd) of de 40 cm (!) overbruggen met glas tussen de infrastructuur kast die op hetzelfde adres genoteerd staat als mijn huisadres.  De kast staat min of meer op onze erfgrens. In de kast is glas aanwezig, nota bene in de omliggende dorpen, buitengebied en eigen gemeente nieuwbouw wordt glas aangelegd. Wat zal ik doen? De alternatieve aanbieder kiezen of ziet KPN kans om opdracht te verstrekken om glas aan te bieden (graven 40 cm over openbare grond)? Overigens komen 3 mobiele abo's eveneens mee (naar KPN) indien KPN glas kan aanbieden.

 

*Admin: gegevens verborgen i.v.m. privacy

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 

U bent hier bij KPN de provider.  Die heeft niets met het aanleggen van glasvezel.  Daarvoor moet u bij kpn de  netwerkbeheerder zijn. Kijk op kpnnetwerk.nl voor de contactgegevens. 


Alternatieven: andere aanbieder (max 200 Mbits gegarandeerd) ...

Dat moet dan wel Ziggo zijn want geen enkele provider kan over de "telefoonlijn" een hogere snelheid leveren dan KPN zelf.

of de 40 cm (!) overbruggen met glas tussen de infrastructuur kast die op hetzelfde adres genoteerd staat als mijn huisadres. 

Was het maar zo simpel dat die glasvezel gewoon even doorgetrokken kon worden. Zo werkt het echter niet, daar komt veel meer bij kijken.

 


Tis wel knullig dat als je zo'n glasvezel kast op de ergens hebt staan, die waarschijnlijk ook nog lawaai maakt, dat je dan zelf geen glasvezel hebt.

Maar goed, het kan zijn dat het een hoofdknooppunt is ofzo, wat heel niet geschikt is om daar huizen op aan te sluiten...


Maar goed, het kan zijn dat het een hoofdknooppunt is ofzo, wat heel niet geschikt is om daar huizen op aan te sluiten...

Het is een uiteraard actieve straatkast voor FttC.

Ik vraag me wel af hoe die 50Mbps gemeten is (via wifi of bekabeld) en wat voor een snelheid in het bestelproces op https://kpn.com/hussel aangegeven wordt.


@Nick83, gemeten bekabeld PC aan Experia met verschillende Speedtest prog's en verschillende (externe) hosts. Overigens heb in het verleden IP transit (1997) ontworpen en verkocht aan o.a. SurfNet (34 en later 100 Mbits), zelfs aanbieding voor eerste 2 Mbps (naar New York Internet Exchange) als ik mij goed herinner aan XS4ALL (rond 1995/1996) en vanaf 2005  13 jaar bij holding company Vodafone/Ziggo gewerkt dus wel iets 'insights' in deze business.  Kast maakt bij mijn weten geen lawaai, hooguit de auto's van (KPN) monteurs die er af en toe parkeren.  Dan: "Maar goed, het kan zijn dat het een hoofdknooppunt is ofzo, wat heel niet geschikt is om daar huizen op aan te sluiten." JMLK:  In het dorp waar ik woon worden nieuwbouw wel aangesloten aan glas….

@wjb: je hebt gelijk vwb de andere provider. Technisch lijkt het mij geen probleem (volgens iemand die werkzaam is in glasvezel aanleg, die mij eveneens vertelde dat deze kast voorzien is van glasvezel uit de wijkcentrale ruim 4 Km verderop). De uitdaging is het administratieve proces dat hier waarschijnlijk nog niet op ingericht is.

@Joep1965 Dank, ik gooi een balletje op bij jouw suggestie . Het grappige is dat in het gebied waar ik woon glasvezel uitgerold word in het buitengebied en omliggende plaatsen zie: "Aanleg glasvezelnetwerk UBRivierenland gestart in Neerijnen van gemeente West Betuwe". Glasvezel loopt dus langs mijn voordeur….

 


Technisch lijkt het mij geen probleem (volgens iemand die werkzaam is in glasvezel aanleg, die mij eveneens vertelde dat deze kast voorzien is van glasvezel uit de wijkcentrale ruim 4 Km verderop). De uitdaging is het administratieve proces dat hier waarschijnlijk nog niet op ingericht is.

Het is technisch echt niet zo dat het simpelweg een kwestie is van "even doortrekken van die glasvezel". Daar komt, zoals eerder gezegd, heel wat meer bij kijken. Het zou betekenen dat die actieve straatkast voor FttC omgebouwd zou moeten worden tot PoP voor FttH en dat gaat hem echt niet worden. En ook GPON zal alleen lukken als alle aansluitingen overgezet worden naar glas. Het is dan ook niet zo dat een administratief proces hier de bottleneck zou zijn.

 

Weet jij overigens welke providers hun diensten gaan aanbieden via UBRivierenland.

Ik ben bang dat KPN daar niet tussen zal zitten. Wellicht dat Solcon (100% dochter) wel haar diensten op dat glasvezelnetwerk zal aanbieden.


@wjb: re: "Weet jij overigens welke providers hun diensten gaan aanbieden via UBRivierenland." Antwoord: vlg website alle providers, ik neem aan dus ook KPN of een van haar dochters.   Zojuist een email ontvangen van de Projectmanager Glasvezel buitengebied uit Leusden (ik woon in binnengebied / dorp Bommelerwaard!) dat ons adres niet in aanmerking kom voor glasvezel. Ik volg daarom het advies van Joep1965 en leg de vraag voor aan het Netwerkbedrijf. De andere provider heeft nu een mooie aanbieding met een actie ondersteund door de winkel (RP) van de bank met het oranje logo. Echter mijn voorkeur is om een abo te hebben met een Nederlands (Nederlands / Zweeds?) bedrijf in plaats UK/USA waar een van de  topmannen jaarlijks ruim 100 miljoen dollar inkomen incasseert (met alle respect voor dat bedrijf overigens). Ik doe nog een poging.


...vlg website alle providers, ik neem aan dus ook KPN of een van haar dochters...

Er staat dat alle providers hun diensten kunnen aanbieden, niet dat ze dat ook zullen doen.

Ik ben bang dat alleen Solcon haar diensten zal aanbieden en dat KPN bij haar eigen FttC netwerk zal blijven.


@wjb Je hebt gelijk: kunnen en een en ander is afhankelijk van de keuze die de consument maakt. Zie hier de providers die genoemd worden door de netwerk leverancier. KPN, Solcon en ook anderen  (bijvoorbeeld T-Mobile, Tele2) worden genoemd.


Hoi @jmlk, welkom op het forum!

Ik zie dat @Joep1965​, ​@Nick83 en @wjb jou al antwoord hebben gegeven wat betreft de vraag over het aanleggen van glasvezel, daarvoor kun je terecht bij KPN Netwerk NL.

Nu lees ik dat je via de koperverbinding een snelheid van 50 Mbit/s haalt over de kabel, terwijl je een abonnement hebt dat tot 100 Mbit/s toelaat en dit ook beschikbaar is op jouw adres. Dat is vreemd en daarom heb ik je lijn doorgemeten; daar kwam niets geks uit, je zou gewoon de snelheid van 100 Mbit/s moeten halen via bekabeld internet. Heb je al eens een andere ethernetkabel geprobeerd om de snelheidstest te doen, of heb je de kabel al eens op een andere poort van het modem getest?


Hoi Jose, dank voor support. Heb zojuist de KPN Speedtest uitgevoerd: DL 64 en UL 30 Mbps. Ping 11, Jitter 1 ms. Ziet er dus wat beter uit dan een aantal maanden geleden. Het doormeten van de lijn (door KPN (TR-069?) veroorzaakte een korte storing vermoed ik, op mijn Internet verbonden Thermostaat (merk TADO). Was niet erg, goed om de vermoedelijke oorzaak te weten. Komende tijd zal ik mijn LAN bekabeling vernieuwen, momenteel kabels in gebruik die al misschien wel 10 jaar oud zijn. Nogmaals dank voor het doormeten van de lijn.

 


Hoi @jmlk,

Geen dank natuurlijk. Mooi om te zien dat de verbinding in elk geval wat verbeterd is. Ik hoop dat je, door het gebruik van nieuwe kabels, nog meer verbetering zal zien. :slight_smile: Anders kun je ook nog altijd de verschillende ethernetpoorten op het modem proberen. Laat het me vooral weten als ik nog iets voor je kan betekenen. Voor nu een fijne dag gewenst!


Reageer