Skip to main content

Om 17:30 is mijn glasvezel weer uitgevallen. Lampje van Glas brandt weer niet meer op de glasvezelkastje. Ik heb de glasvezelkastje stekker eraf gehaald en na 2 minuten weer op gedaan. Evenzo erna de stekker van mijn Fritz 7590 modem eraf gehaald en na 2 minuten weer erop gedaan. Glas lampje bleef uit.

 

Ik ben wederom weer terug op mijn ADSL verbinding overgestapt, die ik nu nog heb anders heb ik dus helemaal geen internet meer. Kom op wat is er aan de hand? Sinds gisteren geactiveerd en steeds plotseling geen glasvezel meer. Staat de IP-lease op expiratie of zo??

Gisteravond was er al uitval en vanochtend was internet weer actief rond 10:00 na een belletje met 0800-0402. Nu 's middags opnieuw geen internet meer (zie log hieronder). Het kan toch niet zo zijn dat ik elke dag 0800-0402 moet bellen en de KPN Box 12 moet aansluiten voordat ik weer glasvezel heb. Ik durf mijn ADSL op deze manier niet meer op te zeggen.

 

 

AVM uitleg: https://en.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/675_Internet-connection-is-cleared-briefly/

Aanvullende info: mijn Fritz modem heeft laatste firmware en ik gebruik de KPN preset profiel in de Fritzbox. Daar staat standaard communicatie via IPv6.


Als lampje glas niet brandt kan je zelf niets doen. Bel de klantenservice 0800-0402 en spreek in: ik heb een storing.


Net al gebeurd. Had een monteur afspraak geregeld, maar daar konden kosten komen als het aan mijn kant lag.

Achteraf zelf maar weer gaan wezen kijken en op gegeven moment haalde ik de netwerkkabel maar uit de glasvezelkastje... en verrek het Glas lampje werd groen???? De rode kabel getest met een kabeltester, maar dat scheen toch in orde te zijn. Na testen van de gele netwerkkabel die maar in de plaats van de rode gestopt en ik heb weer internet met me Fritz modem. Raar! Ik had wel 7+ uur met de rode kabel kunnen internetten.

Misschien zat er spanning op de kabel of dat glasvezelkastje is ook maar goedkope china zooi. Vanavond maar even flink internetten en kijken of het morgen nog actief is. Zo niet, maak ik wel even mijn eigen Cat6 kabel.

Monteur afspraak maar afgezegd. Morgen meer nieuws als er zich weer storing voordoet, ik hoop van niet..


Helaas...sinds 0:30 weer geen internet. Glas lampje uit. Netwerk kabel eraf en voeding eraf van glasvezelkastje en Box 12 terug zetten hielp ook niet. Ik begin langzaam aan wel mijn kookpunt te bereiken. Vanaf dag 1, al 3 dagen iedere dag meerdere keren aan de lijn met 0800-0402. Deze ellende heb ik nog nooit mee gemaakt met mijn ADSL Nu weer overgeschakeld op mijn ADSL voor internet. Absurd dat iedereen door uitfasering koper geforceerd wordt om op glasvezel over te stappen en deze ellende over zich heen krijgt. If it ain't broke don't mess with it!

Vanochtend 2x met 0800-0402 moeten bellen; 1e gesprek werd halverwege plotseling afgebroken. Daarna weer bellen en verhaal opnieuw oplepelen aan nieuwe persoon 😡

Er is volgens mij steeds iets met hun ipv6 ip address toekenning dat verloopt of zo en dat steeds zomaar afgebroken wordt; foutmelding in mijn Fritz box log is steeds ipv6 connection cleared, PPPoE error timeout.

Vanmiddag komt monteur langs. Hopelijk dat er geen kosten voor mij zullen zijn. Als het hierna nog steeds problemen geeft dan wordt het eind van de week opzeggen.

 


Monteur is langs geweest en heeft het gefixt. Meting verricht. Was storing bij Kpn volgens hem. Me Fritz box is weer op glasvezel aangesloten. Hopelijk blijft nu alles werken en gebeuren die storingen niet met regelmaat. We zullen zien…


Dag 4. 08:30 weer onderbreking van de glasvezel. Elke dag ellende tot nu toe. Ik was op weg naar werk en probeerde mijn thuis cameras te bekijken en dat lukte dus niet. 10x raden wat er nu weer was. Wederom dus dat rot Glas lampje uit. Oude zorgbehoevende huisgenoot en computer leek zou dan hele dag zonder internet, zonder tv, zonder telefoon zitten door dit gezeik. Ik heb mijn modem dus direct weer terug geconfigureerd naar ADSL. Waardeloos dat glasvezel! Ik kijk het nog tot eind deze week aan en dan gaat het de deur uit. Ik wil er echt niet op deze manier een jaar aan vast zitten.

Servicetool met kpn box 12 zegt niks aan de hand, dus het zou vanwege de Fritz box 7590 zijn?


Dit probleem zit niet in jouw router maar in de verbinding tussen jouw ONT en de OLT van KPN.

Dit is echt iets waar KPN opnieuw naar zal moeten kijken.

Bel klantenservice op 0800-0402 opnieuw en zorg dat je iemand aan de lijn krijgt door de juiste vragen te stellen.

Vraag hen om de onderbrekingen op jouw lijn te bekijken en dan verwacht ik dat ze zullen aansturen op het langs laten komen van een monteur.

Ik hoop dat er een moderator meeleest die zich over dit issue wil bekommeren.


Dank voor je hulp. Net weer 0800-0402 gebeld. Kreeg een bandje te horen dat ze mijn modem willen resetten, maar dat is wel mijn eigen Fritz modem. Hierop Nee gezegd en kreeg een sms met een link van de servicetool toegestuurd...beetje dom in het geval je geen internet zou hebben, hoe moet je die servicetool dan uitvoeren? Als ik het uitvoer meldt die dat alleen telefonische hulp mogelijk is omdat ik een FritzBox gebruik. Morgen maar bellen als ik het niet te druk op het werk heb, Heb echt geen tijd om weer vrij te nemen net nu ik met nieuw werk begonnen ben.

 

Een ding wil ik toch zeker weten. 1 medewerker van 0800-0402 adviseerde mij dat het alleen zal werken als ik mijn Fritz box achter de Box 12 aansloot. Maw ik moet er  dus nog een apparaat ervoor stoppen. Dit lijkt mij onzinnig. Volgens AVM kan de Fritz Box via de WAN poort met het glasvezelkastje (aka converter) verbonden worden en dat heeft afgelopen dagen ook uren gewerkt. Het probleem ligt echt aan KPN zijde die mij om de haverklap eraf gooit en glasvezel beeindigd.

Als ik de Box 12 tussen glasvezelkastje en Fritz modem zet, dan betekent dit toch dat mijn Fritz box geen DHCP server meer mag zijn en dat alle achterliggende apparaten andere ip adressen krijgen en dus mijn hele netwerk configuratie en custom domains om zeep worden geholpen?

Bij Box 12 kan ik zeker niet zijn DHCP server uitzetten zodat die puur als doorgeefluik/dummy voor het internet signaal dient?

 

BTW, gisteren was al een monteur langs geweest en daarna had het dus gewerkt. Vanochtend dus weer uitgevallen. Kan moeilijk elke dag een monteur ontvangen. Nu kan ik nog elke dag terug schakelen op mijn ADSL (die nog actief is), maar als ik alleen glasvezel heb en in buitenland ben dan kan ik moeilijk de situatie thuis oplossen. Ik vertrouw dat glasvezel gewoon niet meer.


Een ding wil ik toch zeker weten. 1 medewerker van 0800-0402 adviseerde mij dat het alleen zal werken als ik mijn Fritz box achter de Box 12 aansloot. Maw ik moet er  dus nog een apparaat ervoor stoppen. Dit lijkt mij onzinnig.

Dat lijkt niet alleen onzinnig, dat is gewoon onzinnig.

Je kunt prima alleen een FRITZ!Box gebruiken.

Ik neem aan dat je op jouw FRITZ!Box het KPN profiel geconfigureerd hebt.

Ik lees ook dat het glas lampje uit is, is dat nog altijd het geval?

Mijn advies: Laat de FRITZ!Box op die ADSL aansluiting en koppel de V12 op de glasvezel. Laat KPN daarmee de verbinding stabiel maken.

 


Ik zie hier dat de monteur van de 30e heeft vastgesteld dat er in de centrale wat kapot en geknikt was. Dit heeft hij hersteld. Je zou nu dan ook weer een goed werkende glasverbinding moeten hebben. Maar ik begrijp dat dit dus niet zo is. 

Als dat niet zo is, bel opnieuw. Er zal hier dan door de technische dienst opnieuw naar gekeken moeten worden. En dat kan op afstand zijn, of door nogmaals een monteur te sturen. Geef bij het bellen aan dat het om storing gaat, negeer sms’jes over servicetools die je krijgt en blijf aan de lijn. Dat is de snelste manier om bij een medewerker uit te komen.

En om het gesprek makkelijker te maken, sluit daarvoor dan even de Box 12 aan op de glasvezel zodat er geen geneuzel is over de FRITZ!Box. Die hoef je verder ook niet te noemen, want het is wel duidelijk dat het probleem niet zit in de router, maar dieper. Dus dan is het feit dat je normaal gesproken een Fritz aangesloten hebt niet zo relevant. En zorgt aan de telefoon alleen maar voor afleiding.


Dank voor je reactie. Als je de servicetool advies krijgt aan de telefoon heb je geen keuze om verder te gaan, want Kpn verbreekt daarna automatisch de verbinding.

 

Vrijdagochtend heb ik nog 2x maal met 0800-0402 gebeld en een monteur zou dan contact met me opnemen, maar daar heb ik niks meer van gehoord

 

Ik heb de Kpn Box 12 donderdag twee dagen aangesloten zonder er gebruik van te maken en zelf maar nog steeds de ADSL te gebruiken. Daarna heb ik mijn Fritz Box weer aangesloten op glasvezel en heb 1 setting veranderd, nl Use native IPv4 connection (zie screenshot). Sindsdien heb ik geen uitval meer gehad. Zondag heb ik ook mijn Fritz Box geupdate van firmware 7.29 naar 7.50. Tot nu toe is alles stabiel gebleven.

Of mijn setting het probleem verholpen heeft of dat aan kpn zijde wat gewijzigd is weet ik niet, maar in ieder geval lijkt het nu goed te gaan. De logs in Fritz Box tonen geen foutmeldingen en zeggen dat IPv6 succesvol was.

 

 


Dank voor je reactie. Als je de servicetool advies krijgt aan de telefoon heb je geen keuze om verder te gaan, want Kpn verbreekt daarna automatisch de verbinding.

Dit zou niet moeten gebeuren. Wat moet gebeuren is de lijn wordt stil na het sturen van de sms met servicetool link, maar blijft actief. En als je dan blijft hangen wordt je alsnog doorverbonden met een medewerker. Kun je aangeven of het echt actief werd verbroken, of dat je toch misschien zelf de verbinding hebt verbroken omdat het leek alsof dit al gedaan was. Als het namelijk wel actief verbroken werd kan ik dat als signaal doorgeven. 

 

Vrijdagochtend heb ik nog 2x maal met 0800-0402 gebeld en een monteur zou dan contact met me opnemen, maar daar heb ik niks meer van gehoord

Dit impliceert dat er een technische melding is aangemaakt. Maar die zie ik hier niet terug :(

 

Ik heb de Kpn Box 12 donderdag twee dagen aangesloten zonder er gebruik van te maken en zelf maar nog steeds de ADSL te gebruiken. Daarna heb ik mijn Fritz Box weer aangesloten op glasvezel en heb 1 setting veranderd, nl Use native IPv4 connection (zie screenshot). Sindsdien heb ik geen uitval meer gehad. Zondag heb ik ook mijn Fritz Box geupdate van firmware 7.29 naar 7.50. Tot nu toe is alles stabiel gebleven.

Of mijn setting het probleem verholpen heeft of dat aan kpn zijde wat gewijzigd is weet ik niet, maar in ieder geval lijkt het nu goed te gaan. De logs in Fritz Box tonen geen foutmeldingen en zeggen dat IPv6 succesvol was.

Maar dit lijkt dan inderdaad een of de oplossing te zijn geweest. Markeer ik dit voor nu als antwoord. Als de instabiliteit wel terugkomt hoor ik het graag. 


Het bandje aan de telefoon zegt gewoon de verbinding wordt nu verbroken dus verder wachten heeft weinig nut, want erna is er gewoon geen verbinding meer.

 

Ik heb na mijn oplossing tot nu toe geen problemen meer gehad met glasvezel. Alles werkt normaal en is nu al meer dan een week stabiel. Ik check af en toe in mijn modem log en zie niks bijzonders of fouten meer.


Geef ik dat over de verbinding in ieder geval door, FiberRookie. En goed om te horen dat het nog steeds stabiel is 👍🏻