Skip to main content

Maanden geleden is er glasvezel aangelegd in mijn straat en enkele weken geleden is ook het Glasvezel kastje in mijn woning geïnstalleerd. Ik wil onderzoeken wat de kosten zijn van internet via de verschillende providers over deze glasvezelaansluiting. Echter, op alle plekken waar ik dit wil onderzoeken (inclusief KPN waar ik al meer dan 30 jaar klant ben) krijg ik het bericht dat op mijn adres geen glasvezel beschikbaar is. Hoe kan dit, en wat doe ik eraan?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

door welke partij is hier glasvezel aangelegd, als het niet geheel bekend is plaats hier dan even een Foto van het glasvezel aansluitpunt in je woning.

Daarbij de vraag heeft je woning een toevoeging bovenop het huisnummer dit gaat administratief dan namelijk nog wel eens mislopen.

als je toevoeging bijvoorbeeld 1  is staat deze bij glas nogwel eens als 01 of dergelijke situaties.

 


Echter, op alle plekken waar ik dit wil onderzoeken (inclusief KPN waar ik al meer dan 30 jaar klant ben) krijg ik het bericht dat op mijn adres geen glasvezel beschikbaar is. 

Heeft u het ook op deze site gecheckt? 

https://www.delta.nl/internet/glasvezel/


Hoi @Dominica67, welkom! Leuk dat er glasvezel komt op je adres! Het meest waarschijnlijke is dat de werkzaamheden nog niet door de netwerkpartij zijn afgerond. Als het door KPN Netwerk aangelegd wordt kun je dit het beste bij hen navragen via www.kpnnetwerk.nl. Je kunt daar eerst op de hoofdpagina je adres invoeren om te controleren of het inderdaad KPN Netwerk is die de aanleg doet. Zo ja, dan vind je bovenaan onder Service en Contact de contactopties. 

Als je op dit moment al een KPN abonnement hebt, dan kun je ook je forumprofiel invullen. Reageer hier weer als je dit gedaan hebt. Dan kan ik voor je nakijken of wij de glasaanleg doen en hoe dit zit. Als het inderdaad een KPN Netwerk glasaanleg is, dan is het overzetten van je huidige abonnement naar glasvezel geheel gratis. 


Hallo Erik,

het netwerk is aangelegd door KPN, dat weet ik 100 % zeker, zij doen dat in heel Rotterdam. Als ik op de site kpnnetwerk.nl mijn adres invoer met mijn “echte” huisnummer staat er dat daar een kopernetwerk ligt. Mijn huisadres heeft echter bij KPN een toevoeging “A” (uit het verleden, lang verhaal, het adres met A bestaat al 30 jaar niet meer maar de nuts-bedrijven blijven het hardnekkig hanteren). Maar op de A krijg ik een foutmelding. Ik begin nu te vermoeden dat de nietsvermoedende monteurs mijn aansluiting op nr. 37 hebben gezet, maar de administratie uitgaat van 37a en dat daarom administratie en realiteit niet bij elkaar in de buurt komen… ik ga toch maar eens bellen!


Inmiddels heb ik ruim een uur aan de telefoon gezeten met KPN en KPN netwerk, en het blijkt inderdaad dat een aloud probleem weer de kop op heeft gestoken. Jaren geleden, al door vorige bewoners, zeker 25 jaar terug, zijn de woningen op 37a en 37b samengevoegd tot 1 huisnummer 37. Het is gewoon een pand waar wij al tien jaar wonen. Alle installaties (electra, gas, telefoon, internet) zijn al lang samengevoegd, en de gemeente heeft de vorige bewoners ook al in de jaren negentig gesommeerd de toevoegingen A en B niet meer te gebruiken. Maar kennelijk is de glasvezel nu toch (ondanks dat ik dit bij de monteur nog heb nagevraagd 😧) aangelegd op 37 a. Kennelijk bestaat dat adres nog administratief bij KPN, ondanks dat ik hier in de loop van de jaren brieven over heb gestuurd naar KPN, Stedin etc. 

Bij KPN blijkt echter zelfs de vorige eigenaar van ons huis nog in het systeem te staan op mij adres.
Nu moet volgens de KPN “de buurvrouw” van 37a (ik dus) toestemming geven aan de bewoners van 37 (ik dus) om de aangelegde glasvezelverbinding te gebruiken. Je zou zeggen: dat is dan zo gepiept, maar nee, hier is tussenkomst van de aannemer vereist en de afdeling die dit regelt is natuurlijk met vakantie.

De dame van KPN netwerk die ik zojuist heb gesproken heeft me gemeld dat er contact wordt opgenomen met de aannemer die één en ander administratief moet verwerken, maar dat wordt pas na 3 januari, want iedereen is daar nu vrij. Daarbij heeft zij en passant geconstateerd dat niet alleen het adres administratief niet goed verwerkt is, maar dat ook in hun systeem staat dat de glasvezel nog “op rol” ligt bij de voordeur, terwijl wij toch echt inmiddels een aansluiting in de woning hebben (zie foto). Nog een fout dus.

Al met al word ik er tamelijk moedeloos van… HOERA….

 


Dat is zo jammer dat de ontwerpers van dit soort processen nooit goed rekening houden met uitval door procesfouten of uitzonderingen. Die dan niet meer handmatig of geautomatiseerd te herstellen zijn. Dit lijkt natuurlijk gewoon eenvoudig te herstellen maar dat past niet in het proces dus moet het proces starten vanaf een veel eerder punt, bij degene die de aanleg doet. Waanzin.

Heb zoiets gezien met een fout van KPN om een foutief opgezegde lijn opnieuw aan te sluiten. Lijkt een klusje van een paar minuten, duurde in werkelijkheid een ruime week. Noodpakket, e-mails, telefoongesprekken etc., allemaal extra kosten, allemaal ergernis voor de klant. En niets veranderd, op dit forum lees je dagelijks deze verhalen.

Er is een afdeling voor noodgevallen, maar dan nog duren kleine zaken dagen tot weken. 


Oef, dat is een heel gedoe inderdaad, @Dominica67. Wel fijn dat het onderliggende probleem nu bekend is, en aangepakt wordt. Dank ook voor het invullen van je gegevens. Ik zie dat je huidige koperabonnement bij ons netjes op de 37 staat, zoals zou moeten. Betekent dat, zodra Netwerk de administratie heeft aangepast, we hier de omzetting naar glasvezel van je abonnement ook direct kunnen gaan doen. Dat verandert verder niets aan je abonnement qua inhoud en prijs. Wil je me op de hoogte houden of je, na de feestdagen, hier ook snel verder van hoort? Mocht het namelijk toch nog mis (lijken te) gaan, dan kan ik hier eventueel nog wat dingen navragen, of lichtelijk een schop geven :)


Heb je hier inmiddels al meer van gehoord, @Dominica67?


Hallo Erik,

 

Helaas heb ik nog steeds niks gehoord van de KPN. de kerstvakantie duurt lang dit jaar…

 

Groet, Ineke


Ai, dat is jammer, @Dominica67. Ik heb hier nu ook navraag uitgezet. Hopelijk kan ik je van daaruit sneller van een antwoord voorzien. 


Tussentijdse update, @Dominica67. Helaas heb ik ook nog geen verdere duidelijkheid. Ik hoop deze week er in ieder geval iets over te horen.  


Nieuwe update voor je, @Dominica67. Het is nu binnen KPN Netwerk geëscaleerd zodat dit hopelijk zo snel mogelijk aan hun kant rechtgetrokken wordt. Zodra dat dan gebeurd is, kunnen ze bij ons een afmelding geven dat glasvezel op jouw adres klaar is. Dan kunnen wij de omzetting in gang zetten.