Skip to main content

Hier in Ede is bij mij glasvezel aangelegd. Ik heb dus in de meterkast een glasvezelpunt (en wandcontactdoos), die in maart gelegd is. Nu kan ik nog geen glasvezelabonnement afsluiten. Ik heb al enig contact gehad, en iemand van Allinq zei dat er een “beletsel” is. Als ik mijn postcode en huisnummer invul bij enkele providers, dan krijg ik het volgende: via jullie (KPN) is het direct beschikbaar, en volgens concurrenten een pre-order of helemaal niet. Bij prijsvergelijking zie ik alleen 1 concurrent van KPN langskomen, wederom als pre-order.

Mijn vraag: zou iemand van KPN wellicht kunnen inzien wat de status van mijn aansluiting is? Ik wil namelijk graag bij KPN een glasvezel abonnement afsluiten (niet bij eerder genoemde andere providers). 

Postcode en huisnummer staan in mijn profiel. Als iemand van KPN kan meekijken, dan ben ik daarvoor dankbaar.

https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/

 

Wat laat deze pagina zien betreffende de status? 

Nu weet ik het niet helemaal zeker, maar als het bij de provider KPN bekend is zou er allang een bericht zijn gekomen dat glasvezel beschikbaar is. Of bent u geen KPN klant via een koper verbinding? De genoemde beletsel is mogelijk puur administratief.

 

Op een willekeurig adres in de wijk Veldhuizen is glasvezel wel te bestellen.


Als ik mijn postcode en huisnummer invul bij enkele providers, dan krijg ik het volgende: via jullie (KPN) is het direct beschikbaar...

Wat is dan het probleem? 


Het probleem is dat bij de status van KPN Netwerk staat: november-december 2023. Terwijl hier bij KPN (de provider) het beschikbaar is, bij sommige concurrenten niet en bij anderen een pre-order. Dat schept bij mij verwarring. En dat allemaal terwijl de aansluiting in maart dit jaar aangelegd is.


Tussen het fysiek naar binnen brengen van een glasvezel en daadwerkelijk hier gebruik van kunnen maken kan inderdaad een half jaar of langer tussen zitten.

 

Via de website van KPN ziet u dat er internet via glasvezel beschikbaar is ? Dan kunt u dit toch bestellen u geeft aan toch een abonnement via KPN te overwegen dan doen de andere providers er toch niet toe ?

 


Tussen aanleg en daadwerkelijke oplevering kan vele maanden tussen zitten. Soms wel tot een half jaar of nog iets langer. En dat het dan bij KPN zelf als eerste beschikbaar is, dat lijkt me ook niet zo vreemd. Bij de andere providers komt het ook nog wel beschikbaar. Heeft gewoon tijd nodig. De weg van Rome naar Parijs is ook niet in 1 dag gelegen.


Hoi @mrtl, op dit moment lijkt het glasvezelnetwerk nog niet aangesloten te zijn bij jou inderdaad. Je kunt dan wel een abonnement aanvragen, maar het zal pas geleverd kunnen worden op het moment dat de aansluiting gereed is. Dat is vergelijkbaar met de pre-order die je bij andere aanbieders ziet. Alle beschikbare providers zullen op hetzelfde moment kunnen leveren, als KPN Netwerk klaar is met de aanleg.

Het is mogelijk dat er op jouw adres koper (DSL) beschikbaar is, dan kan een nieuwe aanvraag tijdelijk via die verbinding worden geleverd. Zodra glasvezel beschikbaar wordt zal het dan overgezet kunnen worden.