Skip to main content

Ik weet niet of ik deze vraag hier mag stellen maar ik waag het erop. In ons dorp zijn ze druk bezig met het aanleggen van glasvezel door Delta. Het lijkt erop dat je nu moet beslissen, want anders moet je later een (heel) hoog bedrag betalen om alsnog glasvezel te krijgen. Een oude dame bij mij in de buurt is erg zenuwachtig en weet niet wat ze doen moet. Ze heeft nu een abonnement bij KPN met televisie en internet. Als ik een postcodecheck doe dan geeft KPN aan dat ze op haar adres al de mogelijkheid van glasvezel van KPN heeft. Moet ze nu iets met Delta doen of kan ze op een later tijdstip, als ze denkt glasvezel nodig te hebben, het gewoon, bij KPN, aanzetten?

Ik hoop dat iemand mij, maar vooral de oudere dame, het verlossende antwoord kan geven.

Bij voorbaat hartelijk dank, Jan

 

Hallo @Jan Linnenbank,

De vraag mag je zeker stellen. Het kan soms gebeuren dat meerdere partijen glasvezel aanleggen. Het aan laten leggen en het laten plaatsen van een aansluiting betekend namelijk niet dat men ook een abonnement moet nemen.  Delta is een alleen aanbieder over hun eigen diensten en hierover zal KPN zeker niet gaan leveren. Dus ze kan gewoon blijven zitten waar ze zit, ook als ze al glasvezel van KPN heeft, dan voegt die delta aansluiting verder weinig meer toe. Mits deze mevrouw in de toekomst ooit wil overstappen naar Delta trouwens. 


Ze hoeft helemaal niets te doen. Als ze niets doet, dus geen abonnement afsluit bij Delta, dan blijft ze gewoon bij KPN. En dan veranderd er niets.

Waarschijnlijk krijgt ze dan geen aansluiting van Delta glasvezel. Maar dat geeft niet. Als ze nu een goede verbinding met KPN heeft, dan is dat prima zo. Niets aan veranderen. 


Het kan twee kanten op, je kan de keuze bij KPN houden, nu is de vraag ze kan glasvezel van KPN krijgen, maar heeft ze al glasvezel van KPN?

Als er al een glasvezel ligt dan is het niet echt nodig om de tweede erbij te laten leggen, zeker als je tevreden bent met wat je hebt en als je dit in de nabije toekomst niet nodig gaat hebben, lekker laten voor wat het is, de onzin van het maakt je huis meer waard klopt op dit moment ook niet meer als dit van toepassing is, het gaat er nu toch om dat degene met het grootste budget je huis koopt.

Dus niks doen, niet reageren mocht Delta zeggen dat KPN het koper uit gaat zetten, als idd de glasvezel er ligt gaat het koper van KPN uit maar ga je vanzelf over op KPN glasvezel, je komt echt niet zonder te zitten.


Je zou, net als bij KPN, gewoon de glasvezel aan kunnen laten leggen tot in de meterkast, zonder een abonnement te nemen.

Een familielid is klant bij Ziggo, twee jaar geleden door KPN glasvezel gemonteerd tot in de meterkast zonder kosten en zonder een abo te nemen. Dat werkt bij Delta net zo lijkt me.

 


Je zou, net als bij KPN, gewoon de glasvezel aan kunnen laten leggen tot in de meterkast, zonder een abonnement te nemen.

Een familielid is klant bij Ziggo, twee jaar geleden door KPN glasvezel gemonteerd tot in de meterkast zonder kosten en zonder een abo te nemen. Dat werkt bij Delta net zo lijkt me.

 

Bij mijn ouders in Goirle gaan ze ook Delta krijgen. Adressen die al glasvezel (via KPN) hebben niet. Je kan je daar voor 20 juli aanmelden via een provider die via het delta levert maar daar zit hun grote concurrent KPN (nog) niet bij. Misschien maken ze later wel afspraken dat ze op elkaars netwerken mogen leveren maar dat is voor de verre verre verre toekomst.

 

Sluit je in Goirle voor 20 juli een abonnement af via een provider die bij hun levert dan betaal je geen aansluitkosten. Geef je alleen toestemming dat ze het in huis mogen brengen/aansluiten maar neem je geen abonnement betaal je later 350 euro euro aansluitkosten. Geef je geen toestemming en laat je het niet in huis aanleggen dan betaal je 650 euro aansluitkosten mocht je later bij een aangesloten provider via deltanetwerk glasvezel willen.

 

Andere regio's hebben natuurlijk een andere deadline.

 

Let op: Het duurt daarna echter nog erg lang voor het daadwerkelijk aangelegd gaat worden. Bij mijn ouders zouden ze dan pas eind dit jaar beginnen en pas in Q3/Q4 2023 is er dan aansluiting. Op de informatieavond zeiden ze dat je nog wel een speciale actie van je oude provider kan nemen voor een jaar.


Je zou, net als bij KPN, gewoon de glasvezel aan kunnen laten leggen tot in de meterkast, zonder een abonnement te nemen.

Een familielid is klant bij Ziggo, twee jaar geleden door KPN glasvezel gemonteerd tot in de meterkast zonder kosten en zonder een abo te nemen. Dat werkt bij Delta net zo lijkt me.

 

KPN legt ze idd nog vaak tot in huis aan en monteerd de FTU zodat er in de tekomst gelijk aangesloten kan worden als men dit wil.

Delta ben je verplicht een abonnement af te nemen, doe je dit niet gaat die op een rolletje voor het huis en wil je later toch gebruik gaan maken van de Delta lijn mag je de kosten om hem naar binnen te brengen betalen, tenminste dat zeggen ze in de brief en kost je rond de 600 tot 800 euro.


Niet helemaal correct,. Er is nog een andere mogijkheid. Hier hangt sinds vandaag al een heus spandoek. Met de verwachting dat het ook echt komt😋

En mocht kpn ook nog vezel willen leggen,... Graag zelfs, dan kunnen we wat vaker provider hoppen, net als met energie  😅


Ik hoop wel dat KPN ooit hierover kan leveren want denk niet dat er twee glasvezel aansluitingen aangelegd mogen worden van de gemeente.

 

Ik kan natuurlijk alleen maar zeggen wat ze bij onze bijeenkomst over de gemeente Goirle gezegd hebben en daar was het dit. Dus geef je toestemming om het in huis aan te laten leggen maar neem je geen abonnement dan kost dat later 350. Laat je niks doen en ook geen aansluiting in huis dan ooit 650 euro. Groot minpunt ten opzichte van KPN netwerk die het tot in huis gratis aanlegt en je dan later ooit kan bepalen of je daar diensten overheen wil bij welke provider ook, zonder eenmalige kosten van 350 euro: 

UItleg uit de video voor de gemeente Goirle

Maargoed, dit gaat allemaal over de concurrent dus ik zou zeggen blijf bij KPN ;)


Ja die zocht ik ook! Deadline hier is 22 juli, maar ik doe lekker mee (kreeg zelfs een bloemetje omdat ik bij de eerste aanmelders zat) Maar als ik op kpn moet wachten,…

Internet is internet, tv gedeelte boeit me niet zo. En wat is nou een jaar? Ze zeggen zelfs nu al dat ze het niet erg vinden als je dan wilt overstappen 🤣


Ik hoop wel dat KPN ooit hierover kan leveren want denk niet dat er twee glasvezel aansluitingen aangelegd mogen worden van de gemeente.

Dat kan een gemeente uiteindelijk niet eens tegenhouden. Er zijn nu al plekken waar 2 glasvezel netwerken liggen. Zal in de toekomst meer en meer worden.


Denk dat de providers wel gaan nadenken of het zinvol is, een netwerk moet 40% dekking hebben om rendabel te zijn, 3x 40 betekend dat er 20% teveel aansluitingen moeten zijn, denk dat dat niet gaat goedkomen en er weer slachtoffers gaan vallen in de klauwen van een ander, E-Fiber is al opgeslokt door Open Dutch Fiber, de aanlegger van T-Mobile.


Ik hoop wel dat KPN ooit hierover kan leveren want denk niet dat er twee glasvezel aansluitingen aangelegd mogen worden van de gemeente.

Dat kan een gemeente uiteindelijk niet eens tegenhouden. Er zijn nu al plekken waar 2 glasvezel netwerken liggen. Zal in de toekomst meer en meer worden.

Maar ze kunnen wel hele hoge leges kosten in rekening brengen.  Keuze is natuurlijk goed maar twee exact dezelfde vezels voor hetzelfde product naar binnen dan maar iets minder keuze.

 

Gemeenten zitten niet te wachten op de 'overlast' en rotzooi die het oplevert zoals slecht hersteld straat werk en noem maar op.Â