Skip to main content


Zoals blijkbaar meerdere mensen hebben we last van een wegvallende verbinding sinds we op glasvezel (XGS-PON) zijn overgeschakeld.

De verbinding op zich is snel en ook de belasting lijkt weinig uit te maken. Maar de PPPoE sessie valt 1 a 2 keer per dag weg. (langste ononderbroken verbinden was anderhalve dag).

In een aantal gevallen is de link binnnen enkele seconden weer hersteld. Maar soms duurt het wel 10minuten. Resetten van de NTU lijkt helemaal niets te doen.

Momenteel zit er een eigen router achter (OpenWRT), ik kan er gerust de experiabox v12 weer tussen hangen, maar het is de NTU die er de brui aan geeft.

Ik zie in de logs van deze nacht:

Modem hangup
Time-out waiting for PADO packets
Unable to complete PPPoE Discovery
<en dat herhaalt 10 minuten lang tot:>
PPP session is 30426
<en dan werkt het weer>

 

Als ik andere posts bekijk lijkt het verhelpen van dit probleem ontmoedigend lang te duren. Ik hoop dat KPN ondertussen al wat verder staat ivm wat de oorzaak zou kunnen zijn (defect modem?)

 

Gezien de beloofde stabiliteit van glasvezel is dit toch wel ontnuchterend. Onze VDSL verbinding bleef gewoon maanden ononderbroken verbonden. 

 

Kan iemand helpen?

Dank bij voorbaat

 

Jaren terug heb ik op mijn (AON) glasvezelaansluiting ook mogen ervaren dat de verbinding regelmatig wegviel. Na het vervangen van de NTU is dit issue nooit meer opgetreden. De oorzaak zou wel eens demping geweest kunnen zijn veroorzaakt door het glasvezelkoppelpunt van de NTU.

Ik kan me dus heel goed voorstellen dat ook bij jou er gekeken zal moeten worden naar demping op de glasvezel.

Ik hoop dat er snel een moderator zal reageren om hier in te duiken.

KPN zal je echter wel gaan vragen om jouw V12 aan te sluiten aangezien ze anders de lijn niet goed door kunnen meten.


Ondertussen de Experiabox v12 ertussen geplaatst indien iemand de lijn kan/wil doormeten


Hoi @Kevin_H, welkom op ons forum! Ik heb meteen even meegekeken naar de aansluiting en volgens mijn gegevens is de verbinding op de 23e 3x weggevallen maar daarna niet meer. Ervaar jij dit ook zo?
De snelste manier om hierover in contact met ons te komen en dingen uit te sluiten zal telefonisch zijn via 0800-0402. Mijn collega's kunnen dan meteen even meekijken!


Link is inderdaad stabiel nu, begin me af te vragen of de pppoe (in combinatie met ipv6) niet te zwaar was voor mijn router. Tenzij ik het MAC adres van de experiabox v12 moet spoofen op de NTU

Alleszins blij dat het momenteel stabiel is. Had de v12 ertussenuit gehaald om dat ie niet stabiel leek (eerste uren), omdat de dhcp niet uitgezet kan worden en het wat nutteloos lijkt een extra box te laten draaien enkel en alleen voor de pppoe link. Heb nu de andere router voorlopig in DMZ geplaatst achter de v12.


Helaas daarnet weer weg, met experiabox v12,

ook al zegt de experiabox dat de verbinding er wel was , al onze verbindingen waren verbroken (skype, netflix)

De logs zeggen dit:

18.12.2022 18:34:23 Error PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

18.12.2022 18:34:19 Warning PPPOE

Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)

18.12.2022 18:34:19 Error PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.


en nogmaals,
er lijkt me toch iets mis hoor als ie geen maand stand houdt.

die van 18.12 was trouwens heel hard merkbaar, net tijdens de verlengingen van de WK finale (die we aan het streamen waren) viel alles 1 minuut weg

05.01.2023 23:04:19 Error PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

05.01.2023 23:04:15 Warning PPPOE

Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)

05.01.2023 23:04:15 Error PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

 

moet ik hier nu een nieuw topic voor maken elke keer ?


Hoi @Kevin_H, ik zie vanaf hier sinds 5-1 geen wegvallende verbindingen meer, heb je nu je experiabox áchter je eigen modem aangesloten? Daar kan ik je inhoudelijk sowieso namelijk niet mee helpen.
We hebben wel een paar handige topics daarover:
 

 


Bedankt voor de reactie,

 

Ik heb er nog altijd netjes de experiabox v12 tussen staan, zoals initieel gevraagd. 

Configuratie is:

 

Glasvezellijn <----> XGS-PON/NTU <----> Experiabox v12  

In de Lan poorten van de experiabox heb ik dan mijn eigen twee apparaten direct aangesloten (zodat ze wel in het 192.168.2.x subnet zitten maar buiten mijn interne netwerk) en één poort die naar de WAN gaat van een eigen router (Archer C7 v2 die openwrt draait). Die laatste heb ik in de DMZ van de Experiabox geplaatst, zodat ik eigen routing kan instellen (voornamelijk voor wireguard LAN-to-LAN verbinding naar twee locaties)

 

Qua routing en snelheid werkt alles nu prima, alleen dus die twee wegvallers van de PPPoE die ik niet kan verklaren tussen de experiabox v12 en de kpn-servers. De situatie lijkt me ook heel belastingsonafhankelijk, op 18.12.2022 hadden we Youtube, NPO live stream en Skype-gesprek open op 3 verschillende apparaten en viel alles weg. Op 5.1.2023 waren we nog in het buitenland en was er in principe amper verkeer.