Skip to main content

Binnenkort krijg ik een glasvezelaansluiting. Bij de vooropname door KPN Netwerk werd afgesproken dat de glasvezelkabel tot in de meterkast zou worden aangelegd. Vervolgens werd keurig een kabel aangelegd tot aan mijn voordeur met voldoende lengte om tot in de meterkast aan te leggen. Tot mijn verbazing kwam er enkele weken daarna een monteur die de kabel opgroef in de voortuin, afknipte en een FTU kastje aansloot en dit weer onder de grond plaatste. Tijdens de discussie die volgde werd mij verteld dat op dit FTU kastje het NT kastje in de meterkast met behulp van een prefabkabel  t.z.t. zal worden aangesloten. Ik vraag mij af of bij deze (nieuwe) methode niet het risico bestaat van storingen en/of signaalverlies. Het plaatsen van de FTU in de meterkast is toch beter?

 

Er is nu een BOP geplaatst, een buitenshuis overnamepunt. Het voordeel daarvan is dat er geen afspraak hoeft te worden gemaakt en dat je zelfs niet thuis hoeft te zijn voor de oplevering van de glaslijn.

Vanaf de BOP hoeft er alleen nog maar een kabel getrokken te worden naar binnen en kan het NT kastje geplaatst worden.


Er is nu een BOP geplaatst, een buitenshuis overnamepunt. Het voordeel daarvan is dat er geen afspraak hoeft te worden gemaakt en dat je zelfs niet thuis hoeft te zijn voor de oplevering van de glaslijn.

Als de kabel niet doorloopt tot in de meterkast noem ik dat geen oplevering. De onderaannemer kan zo wel snel het project afsluiten ja. Voor hem is het dan "opgeleverd". Klaar. Maar de bewoner schiet er niets mee op.

Vanaf de BOP hoeft er alleen nog maar een kabel getrokken te worden naar binnen en kan het NT kastje geplaatst worden.

En dan moet de bewoner alsnog thuis zijn.

@gdr klant bij KPN? Of zit u misschien bij Ziggo ofzo?


U heeft een BOP in de voortuin, geweldige dingen.

Het moment dat u over gaat op glasvezel van KPN komen er twee monteurs van KPN langs, de 1 graaft de bop op en zal binnen een FTU plaatsen en de ander sluit alles aan. (Als u kpn heeft tenminste)

Ja de bop zorgt voor meer demping maar we praten hier over een minimale demping waardoor dit te verwaarlozen is, wel heeft het een hoop voordelen. Zo kan de (onder-)aannemer heel de straat in 1 keer aansluiten en hoeft er niet voor iedereen een afspraak gemaakt te worden, daarnaast kan KPN de provider straks zelf de FTU vervangen bij beschadigingen. Voorheen moest hier KPNNetwerk voor worden aangestuurd die dan een pittige factuur maakt. Dus een hoop voordelen en eigenlijk geen nadelen.


U heeft een BOP in de voortuin, geweldige dingen.

Het moment dat u over gaat op glasvezel van KPN komen er twee monteurs van KPN langs, de 1 graaft de bop op en zal binnen een FTU plaatsen en de ander sluit alles aan. (Als u kpn heeft tenminste)

Ja de bop zorgt voor meer demping maar we praten hier over een minimale demping waardoor dit te verwaarlozen is, wel heeft het een hoop voordelen. Zo kan de (onder-)aannemer heel de straat in 1 keer aansluiten en hoeft er niet voor iedereen een afspraak gemaakt te worden, daarnaast kan KPN de provider straks zelf de FTU vervangen bij beschadigingen. Voorheen moest hier KPNNetwerk voor worden aangestuurd die dan een pittige factuur maakt. Dus een hoop voordelen en eigenlijk geen nadelen.

 

En zo ziet ernaar bop er bijna afgemonteerd uit, rechts is de oranje kabel naar de pop en links is de kabel naar de prefab FTU. Deze worden netjes aan elkaar verbonden nadat ze schoon zijn gepoetst en daarna wordt de bop weer waterdicht afgesloten.

Zoals je misschien kan lezen ben ik er groot fan van. Heeft VolkerWesselsTelecom mooi uitgevonden.


Dank voor de reacties. Ik heb een KPN aansluiting.  VDSL bonding. Ik ben wat bang voor de demping en/of storing van de BOP, vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar een rechtstreekse kabel naar de meterkast. U spreekt duidelijk uw vertrouwen uit in de BOB.


Dank voor de reacties. Ik heb een KPN aansluiting.  VDSL bonding. Ik ben wat bang voor de demping en/of storing van de BOP, vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar een rechtstreekse kabel naar de meterkast. U spreekt duidelijk uw vertrouwen uit in de BOB.

Hallo @gdr , daar hoef je echt niet bang voor te zijn, binnen bepaalde grenzen is demping toegestaan, zolang het aan de streefwaarden voldoet, kan de lijn opgeleverd worden anders wordt er eerst naar een oplossing gezocht. Glasvezel is zoveel beter en stabieler dan een oude koperlijn en kan, indien gewenst ook sneller zijn.

 

 


Dank voor de reacties. Ik heb een KPN aansluiting.  VDSL bonding. Ik ben wat bang voor de demping en/of storing van de BOP, vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar een rechtstreekse kabel naar de meterkast. U spreekt duidelijk uw vertrouwen uit in de BOB.

Daar hoeft u zich geen zorgen over te maken, direct na het plaatsen van de BOP wordt de demping gemeten, mocht de demping dan toch te hoog (of te laag) zijn zal KPNNetwerk ansgestuurd worden, in het ergste geval heb je 48 uur na plaatsen tot KPNNetwerk is geweest niet de maximale snelheid. Maar ons team "BOP'ed" dagelijks zo'n 10 a 20 stuks en we zijn het nu nog maar twee keer tegen gekomen in meer dan een jaar tijd. Dit komt omdat er ook wordt gemeten voordat de BOP de grond in gaat en er rekening wordt gehouden met de extra connectie. Dus eigenlijk kan er weinig fout gaan. 🌈


Enkele weken geleden is bij ons het glasvezelnetwerk tot en met de BOP gereedgekomen en opgeleverd.
Het wachten is nu op de brief voor de afspraak met de provider KPN om de huisaansluiting te realiseren.

Tot mijn grote verbazing zie ik dat een van de buren die overstapt van Ziggo door KPN vandaag wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk. Zowel andere buren als ik, die klant bij  provider KPN zijn, hebben nog niets gehoord. Kennelijk wordt hier door KPN een strategische keuze gemaakt.

Zelf ben ik pas ruim 40 jaar klant bij KPN. Ik zal dus nog wel even moeten wachten😜 en de storingen op de koperverbinding (fec errrors) voor lief nemen.

Vooralsnog doe ik nog niets met de wetenschap dat er via het glasvezelnetwerk van Glaspoort/KPN Netwerk 8 providers hun diensten aanbieden. Kan ik mij altijd nog in verdiepen.

 

Admin: topics samengevoegd


Hallo @gdr  via www.kpnnetwerk.nl kun je via je postcode/huisnummer zien wat de status van jouw aansluiting is.

Als daar staat dat de lijn is opgeleverd en je een provider kunt kiezen, kun je aan KPN, de provider, via 0800 0402 vragen om migratie van koper naar glas. 

Dan wordt e.e.a. in gang gezet.

Zie hieronder een uitleg over het traject van de glasvezelaanleg:

Glasvezelaanleg bij KPN: Hoe werkt het? | KPN Community

Succes


Ik ben volledig op de hoogte hoe alles werkt en behoef geen nadere uitleg.
Vanzelfsprekend ken ik de status. Hoe kan ik anders weten dat het netwerk tm BOP gereed is? 

Het initiatief om van koper naar glas te gaan ligt bij KPN. Zij bepalen wanneer ik word aangesloten. Ik moet rustig wachten op de brief met het voorstel van een datum.  De klantenservice bellen heeft geen enkele zin.

Mijn boodschap is vooral aan KPN/@KPN Webcare gericht dat de keuze curieus is om nieuwe klanten eerst aan te sluiten.


Ik ben volledig op de hoogte hoe alles werkt en behoef geen nadere uitleg.
Vanzelfsprekend ken ik de status. Hoe kan ik anders weten dat het netwerk tm BOP gereed is? 

Het initiatief om van koper naar glas te gaan ligt bij KPN. Zij bepalen wanneer ik word aangesloten. Ik moet rustig wachten op de brief met het voorstel van een datum.  De klantenservice bellen heeft geen enkele zin.

Mijn boodschap is vooral aan KPN/@KPN Webcare gericht dat de keuze curieus is om nieuwe klanten eerst aan te sluiten.

Het zelf bellen heeft wel zin en is gewoon mogelijk, anders wordt het initiatief inderdaad bij KPN gelegd en deze neemt contact op op het moment dat het niet ontzettend druk is bij de monteursorganisatie zodat het allemaal op rolletjes blijft lopen. Dat een ziggo klant direct wordt aangesloten is logisch aangezien op koper niet meer wordt geleverd wanneer glas gereed is.


Dank voor uw reactie @Ik_Combineer . Het bevestigt dat het initiatief/opdracht tot het realiseren van de huisaansluiting (FTU/NT) bij de provider KPN ligt. KPN Netwerk voert het uit.
Dat bestaande KPN klanten even moeten wachten omdat nieuwe klanten (afkomstig van Ziggo na een actieve wervingsactie) eerst worden aangesloten is een strategische keuze van KPN.  Echter minder leuk voor die bestaande klanten. 
Vanzelfsprekend worden nieuwe klanten niet meer op koper aangesloten. Dat is nogal logisch. 

Ik wacht nog enkele weken rustig af of de brief komt. Anders neem ik wel contact op met de klantenservice.


Gewoon klantenservice bellen en vragen om de “drager” te wijzigen naar glas, dit kan zonder een nieuw abonnement en er zijn geen extra of meerkosten aan verbonden. In dit geval is de beller sneller