Skip to main content

Beste medewerker,

 

Onlangs kreeg ik een bezoek aan huis van een medewerker van Delta fiber netwerk. In onze straat wordt glasvezel aangelegd. Ik heb aangegeven dat ik mijn abonnement bij KPN wil voortzetten. De medewerker verklaarde dat de aanleg door Delta gratis is, maar dat als ik nu nee zeg, ik later € 650,00 moet betalen als ik bijvoorbeeld wacht tot KPN ook op dit adres glasvezel aanbiedt. Ik kan bij Delta kiezen uit een aantal Telekom aanbieders. KPN zit daar niet bij. Klopt de bewering van Delta dat ik moet betalen voor de aansluiting als KPN in de toekomst op mijn  adres glasvezel aanbiedt ?

Dat weet niemand. De kans is aanwezig dat KPN nooit op dat netwerk beschikbaar komt. En als dat wel gebeurt, dan kost het misschien wel minder omdat KPN dan een gedeelde van de kosten op zich neemt. 

Welke snelheid heeft u nu bij KPN over de telefoonlijn? 


Hallo @bertoirsbeek ,

De aanleg door Delta fiber Netwerk verplicht jou niet om dan ook een abonnement te nemen op één van de aanbieders. 

Hier in de straat zijn ze ook bezig met de aanleg. Ook veel mensen die bv een abonnement op Ziggo hebben geven toestemming voor de gratis glasvezelaansluiting. Een argument daarvoor is dat die aansluiting gunstig is voor als je ooit nog eens je huis wilt verkopen. 


Zonder abonnement legt Delta Fiber de kabel niet binnen volgens mij. KPN doet dat meestal wel. Een klant van Ziggo die bij Ziggo wil blijven krijgt bij glasvezel van KPN de kabel meestal wel binnen. Tenzij die dat pertinent niet wil.

Dat heeft ook wel een reden. Want heel vaak gaan mensen dan later toch wel een keer KPN proberen. Maar als Delta Fiber glasvezel aanlegt en mensen nemen niet meteen een abonnement, dan is de kans dat ze dat later nog doen aanmerkelijk kleiner denk ik.


Bij KPN geef je toestemming om de boel tot in de meterkast c.q. huiskamer af te monteren.

Bij geen toestemming wordt de kabel tegen de voorgevel of tegen de tuingrens met de stoep gelegd.

 


Tikkeltje off-topic maar wel relevant:

 

De werkwijze van de glasvezeluitrol door KPN Netwerk is overigens wel aan het veranderen. In enkele gebieden waar VolkerWessels Telecom als hoofdaannemer werkt is de werkwijze veranderd naar het nieuwe ‘BIS los van HAS’. Hierbij wordt er niet meer standaard in iedere woning waar toestemming is een FTU geplaatst. KPN Netwerk is een van de weinige in de wereld die een dergelijke werkwijze hanteerde en het is niet alleen duur, het duurt vooral heel erg lang.

 

Het idee is simpel, in plaats van dat er een oranjespriet bij de voordeur uitsteekt komt er een buiten-FTU in de grond te liggen, de zogenaamde BOP. Deze kan aangelegd worden als er toestemming is van de eigenaar en er hoeft niemand thuis te blijven. Zodra er diensten afgenomen gaan worden wordt deze BOP opgegraven en wordt de huisaansluiting gemaakt. Hierdoor hoeven klanten niet drie keer (schouwen, HAS’sen en installatie) thuis te blijven maar slechts één keer, alles gebeurd eigenlijk in één keer.

 

Het voordeel is dat men nu veel sneller kan uitrollen en zij die aangesloten willen worden ook sneller aangesloten kunnen worden. Er hoeft immers niet meer gewacht te worden tot er iemand een HAS komt uitvoeren om vervolgens weer enkele weken later KPN langs te laten komen voor de uiteindelijke installatie. Iedereen blij! 🥳

 

Hoogbouw, nieuwbouw en andere bijzondere projecten worden voorlopig nog wel volgens de ‘traditionele’ manier uitgevoerd.

 

Zie ook: https://www.telecompaper.com/nieuws/kpn-gaat-ftth-aanleggen-tot-voordeur-niet-meer-in-meterkast--1383987 en https://www.kpn-wholesale.com/over-kpn-wholesale/over-kpn-wholesale/laatste-nieuws/kpn-start-met-een-flexibeler-ftth-uitrolproces.htm


Hallo @NHendriks die link naar telecompaper is niet zinvol, kun je alleen lezen als je klant c.q. abonnee bent van telecompaper.

 


Hallo @NHendriks die link naar telecompaper is niet zinvol, kun je alleen lezen als je klant c.q. abonnee bent van telecompaper.

 

Een gratis account is voldoende om het te lezen 😉


Hallo @NHendriks die link naar telecompaper is niet zinvol, kun je alleen lezen als je klant c.q. abonnee bent van telecompaper.

 

Een gratis account is voldoende om het te lezen 😉

Hallo @NHendriks , ben ik met je eens maar dat hebben de meeste doorsnee klanten niet.

Ik ken Telecompaper toevallig omdat ik een IT-achtergrond heb, maar als ‘normaal’ mens heb je daar niets mee en is de link naar KPN wèl interessant.

Meer een link voor de beroepsgroep.

 


Hallo @bertoirsbeek ,

De aanleg door Delta fiber Netwerk verplicht jou niet om dan ook een abonnement te nemen op één van de aanbieders. 

Hier in de straat zijn ze ook bezig met de aanleg. Ook veel mensen die bv een abonnement op Ziggo hebben geven toestemming voor de gratis glasvezelaansluiting. Een argument daarvoor is dat die aansluiting gunstig is voor als je ooit nog eens je huis wilt verkopen. 

Als Ziggo weet dat de glasvezel niet in huis zit maar nog tot de stoep of tuingrens reikt, kun je wellicht minder makkelijk een korting bij Ziggo bedingen, want dan heb je een soort van monopolie of duopolie in stand gehouden.

Als het glasvezel aansluitpunt al bedrijfsklaar in de meterkast zit, hoeft een provider over die glasvezel je alleen maar een glasmodem en wellicht ook nog wat gratis WiFi punten toe te sturen nadat je op een website een abo hebt afgesloten. Caiway b.v. gaat direct op de glasvezel, niet zo als bij KPN dat er een verplicht monteur eerst langs moet komen.


Hi @bertoirsbeek, welkom hier. 

Dat weet niemand. De kans is aanwezig dat KPN nooit op dat netwerk beschikbaar komt. En als dat wel gebeurt, dan kost het misschien wel minder omdat KPN dan een gedeelde van de kosten op zich neemt. 

Welke snelheid heeft u nu bij KPN over de telefoonlijn? 

Dit weet inderdaad niemand. Op dit moment levert KPN in ieder geval niet op dat netwerk, er is altijd een kans dat dat gaat veranderen maar ik verwacht niet dat dit op korte termijn zal zijn. Ik durf daarom ook niet te zeggen hoe de situatie ooit zal zijn mocht KPN eventueel gaan leveren over die kabel. Of wij dan wel of niet een deel van de kosten op ons nemen. Zoveel variabelen in dit geval dat het onzinnig is om een gok te doen. 

Welke snelheid heeft u nu bij KPN over de telefoonlijn? 

Dit is een goede vraag, op basis van dit antwoord kun je voor jezelf inschatten of het handig is om het nu via Delta alsnog te laten aanleggen omdat je anders in de toekomst te weinig snelheid hebt als huishouden. Bijvoorbeeld15 Mbps om maar wat te noemen, in dat geval zou ik het persoonlijk wel doen. 

 


Bedankt voor het antwoord. Ik heb op dit moment “Alles in één instap” Dat heeft volgens mijn informatie een snelheid van 20mbit per seconde.  Geen idee of dat toekomstbestendig is. Op dit moment voldoet dit abonnement.

 


Hier een openbaar filmpje over de BOP van Volker Wessels.

En hier het bericht van KPN Wholesale.

 

Wat de oorspronkelijke vraag betreft: het gaat hier niet om KPN maar om Delta als netwerkeigenaar. Ik denk dat je er voor de veiligheid vanuit moet gaan dat je altijd later (meer) moet betalen als je de aansluiting dan pas neemt. Dat is het beleid van Delta.

Of het over een paar jaar anders is en of een provider (KPN maar wellicht ook T-Mobile bijvoorbeeld) die dan zou kunnen leveren op dat netwerk,  die kosten deels voor je betaalt is nu niet te voorzien. 


Bedankt voor het antwoord. Ik heb op dit moment “Alles in één instap” Dat heeft volgens mijn informatie een snelheid van 20mbit per seconde.  Geen idee of dat toekomstbestendig is. Op dit moment voldoet dit abonnement.

Dat heeft 50 mbit.


Dat heeft TOT 50 mbit naar gelang wat er haalbaar is.

Haal je nu maar 20mbit is dit nu nog te doen, maar gezien de snelheid geen overkill, gaat er op TV gebied wat veranderen waardoor er meer snelheid nodig is word het al heel krap om nog iets er naast te doen.


Bedankt voor het antwoord. Ik heb op dit moment “Alles in één instap” Dat heeft volgens mijn informatie een snelheid van 20mbit per seconde.  Geen idee of dat toekomstbestendig is. Op dit moment voldoet dit abonnement.

Gebruik je ook als belangrijkste email het bijbehorende KPN emailadres?

Er zijn mensen die omwille van een emailadres bij een provider blijven. Er was hier zelfs iemand op dit forum die al een jaar lang voor alternatief glasvezel betaalde (700 euro al) terwijl die nog steeds op traag KPN DSL zat (ruim minder dan 20). Een reden was o.a. de afhankelijkheid van email adres.

Verder is bij KPN  iets van 30Mbps aan snelheid de minimale norm dat is althans wat ze over 4G bieden (buitengebied). Idem T-Mobile. Je kan wel met 10Mbps toe, maar dan moet je meestal gaan plannen in je huishouden. TV kijken en Netflix kijken tegelijkertijd is dan eigenlijk niet mogelijk of je moet lage kwaliteit en af en toe haperingen geen probleem vinden.


Ik heb inmiddels het aanbod van Delta glasvezel in huis. Op mijn adres kan ik kiezen uit drie aanbieders, te weten Delta, Caiway en Online.nl.  Ik ben op zoek gegaan naar reviews over deze drie aanbieders. Daar wordt je niet echt vrolijk van. De ontevredenheid is groot wat betreft het aantal storingen en de klantvriendelijkheid. Ik ben niet afgegaan op één site met reviews, maar heb verschillende sites geraadpleegd, allemaal dezelfde ellende. Dat maakt mijn besluit eenvoudig: ik blijf zitten waar ik zit, bij KPN. Ik bekijk in de toekomst wel of verandering alsnog mogelijk is, wellicht toch bij KPN. Bedankt voor alle reacties op mijn vraag.


Ja... maar op internet vindt je alleen de dingen die verkeerd gaan hé. Klanten waarbij het gewoon goed werkt hoor je niet. Over KPN zijn ook genoeg klachten te vinden. Maar omdat je zelf klant bent bij KPN en het bij jezelf goed werkt "zie" je ze niet. Kijk je er doorheen en denk je: dat ligt niet aan KPN, maar aan hunzelf.


Ik heb inmiddels het aanbod van Delta glasvezel in huis. Op mijn adres kan ik kiezen uit drie aanbieders, te weten Delta, Caiway en Online.nl.  Ik ben op zoek gegaan naar reviews over deze drie aanbieders. Daar wordt je niet echt vrolijk van. De ontevredenheid is groot wat betreft het aantal storingen en de klantvriendelijkheid. Ik ben niet afgegaan op één site met reviews, maar heb verschillende sites geraadpleegd, allemaal dezelfde ellende. Dat maakt mijn besluit eenvoudig: ik blijf zitten waar ik zit, bij KPN. Ik bekijk in de toekomst wel of verandering alsnog mogelijk is, wellicht toch bij KPN. Bedankt voor alle reacties op mijn vraag.

Even een rekensom: 650 /12 is ruim 54 euro per maand.

Als je nu het aller-allergoedkoopste abonnement neemt bij 1 van die drie providers met alleen internet en verder niks, dan ben je volgens mij over een jaar genomen minder kwijt. 

Na een jaar zeg je het op en klaar. Aansluiting binnen voor minder geld dan anders (en de kosten verdeeld over 12 maanden in plaats van ineens) en als je ooit wel KPN kan nemen via die aansluiting heb je dan geen zorgen meer over extra kosten. 

Let wel: je zegt KPN niet op maar behoudt en gebruikt daar alles wat je ook hebt. Je hebt er alleen een extra  glasvezel internetverbinding bij voor een jaar.  Dit is mogelijk omdat de Delta glasvezel en KPN koperlijn naast elkaar bestaan en niets met elkaar te maken hebben.


Ik heb inmiddels het aanbod van Delta glasvezel in huis. Op mijn adres kan ik kiezen uit drie aanbieders, te weten Delta, Caiway en Online.nl.  Ik ben op zoek gegaan naar reviews over deze drie aanbieders. Daar wordt je niet echt vrolijk van. De ontevredenheid is groot wat betreft het aantal storingen en de klantvriendelijkheid. Ik ben niet afgegaan op één site met reviews, maar heb verschillende sites geraadpleegd, allemaal dezelfde ellende. Dat maakt mijn besluit eenvoudig: ik blijf zitten waar ik zit, bij KPN. Ik bekijk in de toekomst wel of verandering alsnog mogelijk is, wellicht toch bij KPN. Bedankt voor alle reacties op mijn vraag.

Even een rekensom: 650 /12 is ruim 54 euro per maand.

Als je nu het aller-allergoedkoopste abonnement neemt bij 1 van die drie providers met alleen internet en verder niks, dan ben je volgens mij over een jaar genomen minder kwijt. 

Goedkoopste bij Online is € 34,50 per maand (eerste 6 maanden €31,50, daarna € 37,50). Voor 414 euro heb je dan die glasvezel in huis. Excl. eventuele registratiekosten ofzo.


Ik ben al een paar jaar klant bij KPN

Eerst via pair bounding max 45mbps

Sins een paar maanden is er hier glas

koste ons niks extra en de snelheid ging vanzelf naar boven

Omdat hier in huis ook aan computers wordt gewerkt. Update en bijwerken de snelheid verhoogd naar 200/200mbps en dat voor maar 9€ extra en, het belangrijkste is de goede servies. / dit wilde ik even kwijt👋


In het Westland is gratis glasvezel aangelegd maar heb geen abbonement genoemde op Caiway/Delta. Zit dus nog op koper bij KPN. Hopen dat het wordt opgesteld voor een redelijke prijs en dat ik bij KPN kan blijven met glasvezel.