Skip to main content
Vraag

Probleem met overstapservice; dubbele kosten door vertraagde glasvezelaansluiting

• April 9, 2026
  • 5 reacties
  • 30 keer bekeken

Goedemiddag,

Helaas duurt het nog maanden voordat de aannemer een glasvezelinstallatie kan realiseren op ons bestaande adres, gebaseerd op de huidige planningen en informatie die zij ons verschaffen, helemaal prima, dat kan even duren, dat snappen wij natuurlijk. Maar de oranje spriet ligt *tegen* de woning aan, het is dus alleen een kwestie van door de muur boren, kastje ophangen, en in de verdeelkast verder de verbinding in orde stellen.

However, zit er een kleine noodzaak bij dat wij via de overstapservice ons oude Ziggo contract willen opzeggen, maar dit dus pas maanden later gebeurd als geplanned, waardoor de kosten (die gerestitueerd zouden moeten worden) van Ziggo gewoon doorlopen, maar ik vanaf 21 april geen eigenaar meer zal zijn van die woning. Ons contract bij KPN is sinds 26 februari al afgesloten.

Ik probeer te voorkomen dat de koper van mijn oude woning op mijn Ziggo signaal zal / kan gaan inhaken, waardoor Ziggo misschien kan claimen dat “de verbinding wel gebruikt is, dus je je geld niet terug zal krijgen”. Ik kan Ziggo zelf niet eerder opzeggen, want we hebben gebruik gemaakt van de “overstapservice”, wat dus betekend dat KPN nu de “eigenaar” is van het contract, en die zal Ziggo pas opzeggen wanneer de nieuwe verbinding van KPN actief gaat zijn.

We hebben al tijdelijk een Direct Online pakket van KPN ontvangen, maar dat was met de indruk dat de aansluiting binnen 2 weken gerealiseerd zou worden. Een 100GB mobiel internet verbinding gaat voor 4 maanden lang niet genoeg zijn…

Nou heb ik het e.e.a lopen lezen over een MoCa verbinding, waardoor over de COAX een verbinding gerealiseerd zou moeten kunnen worden.

Is dit een eventuele nood-oplossing om ons nieuwe contract toch in te laten gaan, waardoor KPN mijn Ziggo contract kan laten opzeggen?

Nu is er ook natuurlijk de mogelijkheid om KPN op te zeggen en het via die weg te cancellen, maar wij hebben een KPN abonnement afgesloten met een bepaalde Snelpakker actie (de PlayStation 5...) waar wij ons “recht” op verliezen wanneer we ons huidige contract annuleren en een nieuw contract bij KPN aangaan.

Meermaals bellen naar Ziggo en naar KPN / KPN Netwerk / Glaspoort Aannemer maar die blijven ons steeds een beetje van kastje-naar-muur sturen, en iedereen zegt dat er “geen mogelijkheid is” om het e.e.a aan te passen of te fixen of uberhaupt het Ziggo contract op te zeggen, dus we zitten nu een beetje vast…

Heeft iemand een idee, al dan van KPN zelf, al dan iemand met ervaring omtrent zo'n situatie, ofwel met MoCa, hoe wij z.s.m van mijn Ziggo contract af kunnen komen?

5 reacties

rvk01
Slimmerik
  • April 9, 2026

However, zit er een kleine noodzaak bij dat wij via de overstapservice ons oude Ziggo contract willen opzeggen, maar dit dus pas maanden later gebeurd als geplanned, waardoor de kosten (die gerestitueerd zouden moeten worden) van Ziggo gewoon doorlopen, maar ik vanaf 21 april geen eigenaar meer zal zijn van die woning. Ons contract bij KPN is sinds 26 februari al afgesloten.

Gaat KPN jou de kosten van Ziggo vergoeden? Ik dacht niet dat KPN kosten van een andere provider vergoedt. Ze kunnen bij een dubbele aansluiting hooguit hun eigen kosten vergoeden (zolang je andere provider nog loopt).

Ik kan Ziggo zelf niet eerder opzeggen, want we hebben gebruik gemaakt van de “overstapservice”, wat dus betekend dat KPN nu de “eigenaar” is van het contract, en die zal Ziggo pas opzeggen wanneer de nieuwe verbinding van KPN actief gaat zijn.

Uh. Nee hoor. Overstapservice betekent niet dat KPN “eigenaar” is van het contract. Jij blijft zelf contractant bij Ziggo. Wanneer de KPN-aansluiting is opgeleverd en werkt, geeft KPN een seintje aan Ziggo. Die sluit vervolgens de Ziggo-aansluiting af.

Nou heb ik het e.e.a lopen lezen over een MoCa verbinding, waardoor over de COAX een verbinding gerealiseerd zou moeten kunnen worden.

COAX verbinding van waar? MoCa is een netwerkverbinding over coax kabels in huis. Dat wordt wel eens gebruikt als je geen netwerkkabel kunt trekken naar de ruimte (en er wel een coaxkabel naartoe ligt). Maar het is niet iets om internet je huis in te krijgen.

Is dit een eventuele nood-oplossing om ons nieuwe contract toch in te laten gaan, waardoor KPN mijn Ziggo contract kan laten opzeggen?

Als er ook geen (x)DSL ligt (oude koper) dan is een 4G/5G oplossing het enige dat KPN kan bieden denk ik. En anders dus voorlopig bij Ziggo blijven.

Heeft iemand een idee, al dan van KPN zelf, al dan iemand met ervaring omtrent zo'n situatie, ofwel met MoCa, hoe wij z.s.m van mijn Ziggo contract af kunnen komen?

Je zegt nu dubbele kosten te hebben. Ik denk dat je dan duidelijk moet vragen welke kosten KPN wil vergoeden. Want ik denk dat ze hooguit de kosten voor de 4G vergoeden (als ze dat al zouden doen). Dan is het maar de vraag of je met die dubbele kosten (of hogere kosten van Ziggo) die PS5 al had kunnen compenseren.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 9, 2026

Gewoon alsnog zo snel mogelijk zelf Ziggo opzeggen op jouw oude adres. 

Dat is gewoon mogelijk, ik neem aan dat jij ook nog steeds maandelijks betaalt aan Ziggo. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 9, 2026

Gaat KPN jou de kosten van Ziggo vergoeden? Ik dacht niet dat KPN kosten van een andere provider vergoedt. Ze kunnen bij een dubbele aansluiting hooguit hun eigen kosten vergoeden (zolang je andere provider nog loopt).

Nee, ik bedoel dat Ziggo als het goed is een credietfactuur zou opmaken waar teveel betaalde kosten terug zouden worden gestort, maar dit gebeurd dus vanuit Ziggo, niet vanaf KPN.

Ik kan Ziggo zelf niet eerder opzeggen, want we hebben gebruik gemaakt van de “overstapservice”, wat dus betekend dat KPN nu de “eigenaar” is van het contract, en die zal Ziggo pas opzeggen wanneer de nieuwe verbinding van KPN actief gaat zijn.

Uh. Nee hoor. Overstapservice betekent niet dat KPN “eigenaar” is van het contract. Jij blijft zelf contractant bij Ziggo. Wanneer de KPN-aansluiting is opgeleverd en werkt, geeft KPN een seintje aan Ziggo. Die sluit vervolgens de Ziggo-aansluiting af.

Dat zou je denken, maar Ziggo heeft mij zelf verteld dat ikzelf op dit moment niks kan wijzigen of opzeggen, omdat dit vanuit KPN moet gebeuren, omdat zij nu in het overstap proces zitten.

COAX verbinding van waar? MoCa is een netwerkverbinding over coax kabels in huis. Dat wordt wel eens gebruikt als je geen netwerkkabel kunt trekken naar de ruimte (en er wel een coaxkabel naartoe ligt). Maar het is niet iets om internet je huis in te krijgen.

Als er ook geen (x)DSL ligt (oude koper) dan is een 4G/5G oplossing het enige dat KPN kan bieden denk ik. En anders dus voorlopig bij Ziggo blijven.

Fair enough, zoals ik aangaf heb ik alleen een beetje lopen lezen, maar als KPN al geen verbinding over COAX het huis in kan brengen, heeft dit helaas geen zin.
“Bij Ziggo blijven” is helaas geen optie, omdat die actief staan op het oude adres, en geen verhuizing naar mijn nieuwe adres kunnen realiseren omdat ik dus via KPN een overstapservice heb gebruikt.

Je zegt nu dubbele kosten te hebben. Ik denk dat je dan duidelijk moet vragen welke kosten KPN wil vergoeden. Want ik denk dat ze hooguit de kosten voor de 4G vergoeden (als ze dat al zouden doen). Dan is het maar de vraag of je met die dubbele kosten (of hogere kosten van Ziggo) die PS5 al had kunnen compenseren.

Als de installatie inderdaad nog 4 maanden op zich laat wachten, zou dit in ieder geval 74 euro x 4 maand betreffen, zit je nog lang niet aan een PS5 toe, maar komt het in ieder geval een beetje in de buurt :P.

Gewoon alsnog zo snel mogelijk zelf Ziggo opzeggen op jouw oude adres. 

Dat is gewoon mogelijk, ik neem aan dat jij ook nog steeds maandelijks betaalt aan Ziggo. 

Dat is volgens Ziggo dus niet mogelijk, omdat KPN nu “beheerder” is vanwege de overstap.

Of Ziggo geeft mij verkeerde informatie, maar als ik ze zelf bel om mijn contract op te zeggen, zeggen zij dat ik toch echt bij KPN moet aankloppen vanwege de Overstapservice.

rvk01
Slimmerik
  • April 9, 2026

Nee, ik bedoel dat Ziggo als het goed is een credietfactuur zou opmaken waar teveel betaalde kosten terug zouden worden gestort, maar dit gebeurd dus vanuit Ziggo, niet vanaf KPN.

Ziggo gaat uiteraard niets crediteren. Die proberen die aansluiting zo lang mogelijk actief te houden (zodat ze dat ook kunnen factureren).

Dat is volgens Ziggo dus niet mogelijk, omdat KPN nu “beheerder” is vanwege de overstap.

Of Ziggo geeft mij verkeerde informatie, maar als ik ze zelf bel om mijn contract op te zeggen, zeggen zij dat ik toch echt bij KPN moet aankloppen vanwege de Overstapservice.

Het is niet zozeer KPN die dan 'beheerder' is maar COIN. COIN is een vereniging met platform via welke de overstap geregeld wordt tussen providers. Je kunt wel zelf opzeggen bij Ziggo maar dat gooit dan wel wat dingen in het water (plus dat je weer met een maand opzegtermijn bij Ziggo zit).

Wat je dan beter kunt doen is KPN bellen en vragen of zij de opzeg datum (hun aansluitdatum) handmatig in het COIN-platform kunnen zetten (de de overstap als gereed melden en niet annuleren). In dat geval zou de Ziggo lijn per direct opgezegd zijn (zonder opzegtermijn want die liep al via COIN vanaf 26 feb). Ik weet maken alleen niet of ze dit bij KPN handmatig kunnen/willen doen zonder dat bij jou nog glasvezel aangesloten is.

(En je blijft van uiteraard met het noodpakket 4G zitten. Die kun je overigens wel elke keer met 100GB opwaarderen volgens mij)

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 9, 2026

Ziggo gaat uiteraard niets crediteren. Die proberen die aansluiting zo lang mogelijk actief te houden (zodat ze dat ook kunnen factureren).

Fair, al is het wel Ziggo die tegen mij zei dat ze de teveel betaalde kosten zouden terugbetalen 😅. Maar goed, ik wil nog steeds asap van die Ziggo verbinding af, en dan zit er maar een maandje opzegtermijn op, dan is dat maar zo.

Het is niet zozeer KPN die dan 'beheerder' is maar COIN. COIN is een vereniging met platform via welke de overstap geregeld wordt tussen providers. Je kunt wel zelf opzeggen bij Ziggo maar dat gooit dan wel wat dingen in het water (plus dat je weer met een maand opzegtermijn bij Ziggo zit).

Wat je dan beter kunt doen is KPN bellen en vragen of zij de opzeg datum (hun aansluitdatum) handmatig in het COIN-platform kunnen zetten (de de overstap als gereed melden en niet annuleren). In dat geval zou de Ziggo lijn per direct opgezegd zijn (zonder opzegtermijn want die liep al via COIN vanaf 26 feb). Ik weet maken alleen niet of ze dit bij KPN handmatig kunnen/willen doen zonder dat bij jou nog glasvezel aangesloten is.

(En je blijft van uiteraard met het noodpakket 4G zitten. Die kun je overigens wel elke keer met 100GB opwaarderen volgens mij)

COIN wist ik nog niet van af, thanks.

Ik ga straks na werk nogmaals bellen naar KPN of zij dat inderdaad aan COIN door willen/kunnen geven, of misschien een mail richting Ziggo om hun nogmaals te verzoeken om mijn contract op te zeggen ongeacht de overstapservice.

Al met al, nooit een overstap in gang zetten wanneer je de sleutels nog niet hebt en/of nog niet weet of de glasvezelverbinding er daadwerkelijk in zit of niet 😬. Eerst oude provider meeverhuizen, daarna opzeggen, en jezelf niet lekker maken met leuke snelpakkers...