Skip to main content

Afgelopen week is de glasvezelaansluiting geplaatst in de meterkast; ik ben geen bestaande klant maar denk er serieus over om een abonnement te nemen. Er werd al snel duidelijk dat de hoeveelheid kabel vanaf het trottoir veel te kort was. Met veel pijn en moeite is de kabel net tot aan de meterkast gekomen met als resultaat:

  • veel te strakke kabels;
  • dwars en schuin door mijn kelder langs het plafond (zie het contrast met de groene Ziggo kabel op de laatste foto, die loopt netjes door een mantelbuis);
  • De kabel is niet door de loze mantelbuis getrokken zoals zichtbaar op de eerste foto omdat dat nooit gehaald zou worden; in plaats daarvan is een shortcut genomen onder de vloer;
  • een FTU die 18 cm boven de bodemplaat van mijn meterkast geplaatst is.

Eigenlijk ben ik helemaal niet tevreden over de plaatsing en vraag me zelfs af of die FTU wel zo laag geplaatst had mogen worden en de NT hier nog op past. Dit alles gebeurde natuurlijk onder grote tijdsdruk en haast van de monteurs. Wat is de mening van anderen en KPN mods hierover ? Voorlopig houd ik het in elk geval maar bij Ziggo vrees ik.

 

 

Als u in de meterkast iets aan de elektriciteitsmeter wil veranderen omdat die niet naar uw zin zit, dan krijgt u ook met de netbeheerder te maken. Zoals bijvoorbeeld Stedin.

Dan kunt u wel zeggen: Ik ben klant bij Eneco/Nuon/Essent en wil niks te maken hebben met Stedin, maar daar gaat u echt niets verder mee komen. 

Maar in dat geval hebben niet beide partijen KPN voor hun naam staan, dat maakt het verwarrend, voor mij dan maar ik heb misschien wat minder hersencellen dan de gemiddelde consument 😂. Ik heb Ziggo, daar is het 1 partij waar je mee werkt, dus vergeef me mijn onwetendheid.

 

Als je alles gaat doorzoeken is het uiteindelijk 1 bedrijf ja. KPN NV.

Maar KPN Netwerk is wel degelijk losgekoppeld van KPN als provider omdat er op dat KPN Netwerk als sinds medio jaren 90 meerdere providers kunnen leveren. Eerst op koper, later ook op glasvezel. Dus ja, je kan ook een andere provider dan KPN zoeken. Om te voorkomen dat KPN zelf onredelijk voordeel zou hebben is er een “chinese muur” tussen gezet waar de ACM toezicht op houdt.. 

 

Nee, ik weet het mailadres niet uit mijn hoofd maar hier kan je met ze mailen:

https://www.kpnnetwerk.nl/contactformulier/#vraag


Nee, ik weet het mailadres niet uit mijn hoofd maar hier kan je met ze mailen:

https://www.kpnnetwerk.nl/contactformulier/#vraag

 

Dank; ik heb het ingevuld; gaat wel even duren. Wordt vervolgd.

 

 


Stel je vraag anders op twitter, krijg je waarschijnlijk sneller antwoord


Als u in de meterkast iets aan de elektriciteitsmeter wil veranderen omdat die niet naar uw zin zit, dan krijgt u ook met de netbeheerder te maken. Zoals bijvoorbeeld Stedin.

Dan kunt u wel zeggen: Ik ben klant bij Eneco/Nuon/Essent en wil niks te maken hebben met Stedin, maar daar gaat u echt niets verder mee komen. 

Maar in dat geval hebben niet beide partijen KPN voor hun naam staan, dat maakt het verwarrend, voor mij dan maar ik heb misschien wat minder hersencellen dan de gemiddelde consument 😂. Ik heb Ziggo, daar is het 1 partij waar je mee werkt, dus vergeef me mijn onwetendheid.

Het is dat ik hier werk anders had ik precies dezelfde aanname gedaan als jij, @Eddie the Eagle .    Nu even fingers crossed dat je een nette reply van KPNNetwerk gaat krijgen en ze die aansluiting fatsoeneren. 


 Nu even fingers crossed dat je een nette reply van KPNNetwerk gaat krijgen en ze die aansluiting fatsoeneren. 

Nou ja; het bedrijf waar ik voor werk is erg gevoelig voor brandveiligheid. En ik realiseer me steeds meer hoe onveilig het is om de kabel tegen een hete verwarmingsbuis aan te leggen. Dus ik ga er eigenlijk wel van uit dat eea opgelost zal worden.


Stel je vraag anders op twitter, krijg je waarschijnlijk sneller antwoord

Het is al onder de aandacht.


Als u in de meterkast iets aan de elektriciteitsmeter wil veranderen omdat die niet naar uw zin zit, dan krijgt u ook met de netbeheerder te maken. Zoals bijvoorbeeld Stedin.

Dan kunt u wel zeggen: Ik ben klant bij Eneco/Nuon/Essent en wil niks te maken hebben met Stedin, maar daar gaat u echt niets verder mee komen. 

Maar in dat geval hebben niet beide partijen KPN voor hun naam staan, dat maakt het verwarrend, voor mij dan maar ik heb misschien wat minder hersencellen dan de gemiddelde consument 😂. Ik heb Ziggo, daar is het 1 partij waar je mee werkt, dus vergeef me mijn onwetendheid.

Het is dat ik hier werk anders had ik precies dezelfde aanname gedaan als jij, @Eddie the Eagle .    Nu even fingers crossed dat je een nette reply van KPNNetwerk gaat krijgen en ze die aansluiting fatsoeneren. 

@Erwin_ als jij het adres hebt mag je me dat wel even mailen. Dan licht ik de klantenservice in dat ze dit goed oppakken richting de bouwende aannemer.


@Erwin_ als jij het adres hebt mag je me dat wel even mailen. Dan licht ik de klantenservice in dat ze dit goed oppakken richting de bouwende aannemer.

Ik heb al bericht van KPN Netwerk dat het doorgezet is naar de aannemer ahv de link naar dit topic.


Zojuist waren de monteurs hier die het aangelegd hebben. Het wordt opgepakt; er wordt voor de gevel een las ingezet waardoor er meer kabel beschikbaar komt binnen. Dan kan de Ziggo kabel gevolgd worden in de kelder met alle bochten en de FTU gaat omhoog. Helaas is alle risico hier volledig doorgezet naar de ZZP`ers die dit aanleggen, althans zo zeggen ze. Dat maakt het allemaal wel een beetje een triest verhaal.


Voor de gevel? Buiten? Waarom doen ze dat niet gewoon binnen? Daar ergens in die kelder?


Omdat ze buiten er beter bij kunnen?


Omdat ze buiten er beter bij kunnen?

Is dat apparaat wat ze nodig hebben voor dat lassen zo groot dat het niet in die kelder past dan? 


Geen idee, denk het niet, zal niet veel groter dan een soldeerbout zijn denk ik. Maar de monteur heeft denk ik meer bewegings ruimte buiten dan in een kelder.


Voor de gevel? Buiten? Waarom doen ze dat niet gewoon binnen? Daar ergens in die kelder?

Ja vroeg ik zojuist ook al maar dat zag niet uit zeiden ze. Ik vermoed dat ze meer kabel aanzetten dan nodig en die blijft dan in kelder hangen. En nu dus onder de grond voor de gevel en dan trekken ze precies door de kelder wat extra nodig is. 

 

edit: ze laten de FTU intact; die komt alleen hoger, anders zouden ze idd in de kelder kunnen lassen en er in de MK weer een stuk afknippen. Maar als ze de FTU even zouden losmaken, hoeven ze weer niet te graven als ze de las in de kelder zouden maken. Ik weet niet wat meer werk is.


Tja, zo'n las zou je best wel zien zitten. Het zal wel een koppelingetje zijn ofzo. Of een doosje... maar ja... is dat erg in zo'n kelder?

Het kan natuurlijk zijn dat zeurkousen daar over vallen en ze later voor de derde keer terug moeten komen 😁

Om dat te voorkomen gelijk maar goed oplossen. Dat zal het wel zijn.


 Of een doosje... maar ja... is dat erg in zo'n kelder?

Nee dat maakt me niet uit; ik denk dat ze gewoon meer kabel aanzetten dan strikt nodig en de overtollige kabel in de grond laten zitten.


Tja, zo'n las zou je best wel zien zitten. Het zal wel een koppelingetje zijn ofzo. Of een doosje... maar ja... is dat erg in zo'n kelder?

Verschilt een beetje per aannemer denk ik maar al regelmatig deze jongens tegengekomen. Die heb ik liever in de grond dan hangend aan een glasvezel in de kelder door het gebrek aan ophang-ogen.

 


Verschilt een beetje per aannemer denk ik maar al regelmatig deze jongens tegengekomen. Die heb ik liever in de grond dan hangend aan een glasvezel in de kelder door het gebrek aan ophang-ogen.

 

Ow, die kan idd maar beter in de grond zitten 😂.


Geen idee, denk het niet, zal niet veel groter dan een soldeerbout zijn denk ik. Maar de monteur heeft denk ik meer bewegings ruimte buiten dan in een kelder.

Een handige koffer gebruiken ze er voor, forst groter dan een soldeerbout maar zeker mee te nemen in huis.

 


En als er dan echt een “stukkie” tussen moet ( omdat de fiber doormidden gegraven is en dus te kort voor één las) maak je gewoon 2 lassen.😁😎  Mogelijkheden genoeg…..

 


En als er dan echt een “stukkie” tussen moet ( omdat de fiber doormidden gegraven is en dus te kort voor één las) maak je gewoon 2 lassen.😁😎  Mogelijkheden genoeg…..

Precies! Een perfecte fusielas geeft ook maar 0.1dB demping dus dat valt gelukkig erg mee en de marges zijn vaak dusdanig hoog dat zo'n las er wel bij kan :)


Eigenlijk snap ik het zelf niet meer; ik heb er de hele nacht over liggen denken 😂. Ze willen de FTU intact laten en in zijn geheel omhoog liften; ik wil `m immers niet op 18 cm hebben maar op 75 zoals in de schouw bepaald. Tevens willen ze dus de las in de grond maken waar de kabel de gevel ingaat naar de kelder. Volgens mij gaat dat helemaal niet samen. Als ze het zo doen en ze willen meer kabel in de kelder, dan moet of de las in de kelder komen danwel moet de FTU opnieuw gemonteerd worden (het binnenwerk).


Ik denk dat ze hem buiten afknippen en er gewoon een nieuw stuk voor naar binnen komt. Wat uiteraard dus lang genoeg is. Ze maken dan buiten dus gewoon een BOP. Een Buiten Overname Punt. Toch? 

Een stukje tussen lassen is knoeien. Dat moeten ze 2 lassen maken. Dat zou belachelijk zijn.


Denk ik ook. Ze moeten buiten een nieuw stuk aanlassen dat lang genoeg is om de doos op de juiste plek te monteren en de route van de Ziggo kabel te volgen. Als ze doos willen verschuiven en de aansluiting intact laten betekent dat dat je twee lassen nodig hebt. 

Die doos opnieuw aansluiten op dat nieuwe stuk kabel is volgens mij een paar minuten werk, een tweede las kost meer tijd.

 

Maar ik ga er van uit dat het wel goed komt.

 

 


Ik denk dat ze hem buiten afknippen en er gewoon een nieuw stuk voor naar binnen komt. Wat uiteraard dus lang genoeg is. Ze maken dan buiten dus gewoon een BOP. Een Buiten Overname Punt. Toch? 

Een stukje tussen lassen is knoeien. Dat moeten ze 2 lassen maken. Dat zou belachelijk zijn.

Inderdaad, zou kunnen maar ze hadden het er echt over om de FTU intact te laten en 50 cm omhoog te liften. Dat kan dan niet.